Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

LR2 heeft hulp nodig. Zaden: verdwaald? Herma? Kruisbestuiving?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

LR2 heeft hulp nodig. Zaden: verdwaald? Herma? Kruisbestuiving?

Korting op 420shop
    Beste mede forummers,

Ik help jullie graag, probeer veel dingen uit en probeer altijd wat bij te dragen hier. Maar soms, kan ik dingen niet zomaar vinden. Vandaar dat ik jullie hulp vraag.

Het geval:
    Ik heb een, nee twee, amnesia autoflowers staan. Die staan nu lekker in bloei, al een week of 3. Ik heb gepoogd de onderste takken te bevruchten. Echter, is het volgende het geval: toppen bovenin de plant zijn al flink zaad aan het bouwen. Zo flink, dat ik ze nog 3-4 weken geef voordat die zaden rijp zijn. Terwijl er onderin de plant nog weinig zaad gevormd wordt. Het moment van bevruchting is nagenoeg hetzelfde.

harder/sneller
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Re: LR2 heeft hulp nodig. Zaden: verdwaald? Herma? Kruisbestuiving?

Ik ga voor 1, ook omdat onderste takken meestal dunner zijn en dit ook misschien het proces vertraagt.
    Createur d'cannafiel.

Suc6 en doorroken he!

Comment

Ik denk dat #1 en #2 mogelijk zijn.
      Je morst altijd wel wat, als je een beetje zorgvuldig bent dan heb je misschien hier en daar wat zaadjes zitten, dat kun je bijna niet uitsluiten.
      ...Maar als bovenin alles echt vol zaad zit...?
      Dan ga ik er voor het gemak vanuit dat je niet hebt staan stuiven bij windkracht 8.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Nou, ik tel per top 5-6 zaden bovenin, terwijl de pistils onderin nog niet dikker aan het worden zijn. Het was wel winderig tijdens het bestuiven, en verdwaalde zaadjes van mij eigen stuifmeel zie ik niet als probleem. Maar ik zou wel balen als het hennepstuifmeel is. Ik wil graag weten of het zo is dat toppen hoger in de plant, hun zaden sneller ontwikkelen of niet. Onderin zijn de haartjes nu pas bruin terwijl bovenin de pistils al flink gezwollen zijn. Als dat door verminderde lichtintensiteit komt; geen probleem. Als die ontwikkeling normaliter gelijk op gaat; dan hebben we een stiekeme bestuiver in het spel. Dit is 't eerste seizoen dat ik niet 'per ongeluk' zaden kweek, dus ik zelf weet niet zo goed wat ik moet aannemen als mogelijkheid. Ervaringen zijn welkom
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

ik vind optie 2 onwaarschijnlijk als je de planten redelijk gecontroleerd qua omgeving hebt. Ja het valt niet uit te sluiten maar dan moet er echt dichtbij een mannetje staan te stuiven om het bij allemaal voor mekaar te krijgen. Check the perimeter

optie 1 klinkt voor vollegrond planten aannemelijk: daar laat ik regelmatig zijtoppen van staan afrijpen als de hoofdbuds er al uit zijn. De onderste buds zullen nog niet helemaal bestuivingsready zijn geweest op het moment supreme. Het heeft allemaal te maken met planthormoon Auxine, gemaakt in de hoofdtop. Dit stofje zorgt (o.a.) voor dominantie van de hoofdtop over de subtoppen. Dat valt bij te sturen mbv toppen/fimmen of zelfs kortdurend plaatselijk verduisteren, maar het effect blijft altijd bestaan. Auxine werkt in dit geval als remmer van de zijtoppen, en het is een balansverhaal wat je vooral met buigen van planten probeert uit te buiten.

Stuifmeel is nogal uitbundig spul, wat voor ons een klein beetje is is in werkelijk een ontzettende wolk als je geen voorzorgsmaatregelen neemt bij het bestuiven. Ik vind het veel waarschijnlijker dat je onbedoeld wat enthousiast hebt gepoederd dan dat al je planten selectief sprookjeszaad hebben opgepikt middels bevruchting op afstand. Misschien staan ze op een krachtig ley-punt en is de heilige geest in ze gevaren, en heeft er zo een onbevlekte wietzaadontvangenis plaatsgevonden. In dat geval zal ik vast een opzetje schrijven voor het nieuwe evangelie en je aanmelden bij soyouthinkyoucanbethepope.cum
          Last edited by moreweed; 18 August 2012, 14:43.
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Mijn autoflowers zijn bevrucht van buitenaf en zowel onder als bovenin gaat het gelijk op.
            recht is recht. krom is krom.

Comment

Ik weet dat ze 7 km verderop een hectare veevoer-hennep hebben geplant. Maar ik blijf mijn vingers gekruist houden en hopen dat moreweed gelijk heeft.

Comment

zeer onwaarschijnlijk dat het ergens anders vandaan komt dan van je eigen planten hoor.

Comment

Voor de zekerheid de zaak toch maar scheiden bij de oogst LR2 -als dat uberhaupt lukt- : vertrouwen is goed, controle is beter
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

denk ook 1 maar denk dat optie 2 ook heel goed kan.
                    zeker als je weet dat 7 km verder een akker vol staat.

Comment

Zaden van overigens goed bedoelende hobby-vermeerderaars gaan op termijn wel een zeker risico vormen. Als er ergens in de wijde omtrek industriehennep staat, dat kunnen zelfs zaden van vogelvoer zijn, dan kunnen de vrouwtjes hierdoor ongewenst bevrucht raken. Overigens staan er bij mij ook planten in de tuin van zaden van een hobby-kweker. Voor alle zekerheid heb ik een zelfde aantal planten uit zaden van een seedshop. Je hele kweekseizoen afstemmen op uitsluitend zaden van een hobbykweker vind ik riskant.

Comment

Ik heb anders weinig goeie ervaringen met zaad vanuit seedshops Xtreme. De soorten die ik opkweek komen ofwel van eigen continuiteitskweek danwel van duidelijk omschreven/gedocumenteerde projecten van medekwekerts (zoals HJM's Royal Dame Blanche bijvoorbeeld, of Vale's sour 60). Ik heb het idee meer van die planten te weten dan ik via shops hoor over hun plantjes.

Comment

Ook ik heb goede resultaten behaald met zaden van hobbykwekers op dit forum. Alleen zet ik niet alles in op 1 of 2 kaarten. Thans staan er easy bud * afghaan van een hobbykweker en cream caramel en white widow van een seedbank in de tuin. Ik ben altijd bang voor vervuiling: de Japanse oester zou een tijdelijke vervanging zijn van de platte zeeuwse oester. Thans overwoekert de japanse oester de percelen van de platte zeeuwse. En aquariumliefhebbers hebben ook al diverse watergangen vervuild met exotische waterplanten, die enorm zijn gaan woekeren. In sommige landen, bijvoorbeeld Australie, wordt erg gelet of toeristen geen zaden, planten of plantendelen invoeren. Dat alles om ziekten of ongewenste plantensoorten te weren. Kijk maar eens wat de Amerikaanse lijsterbes uitricht. De diversiteit van de bosplantsoenen verdwijnt door deze woekerende vreemdeling.
                          Last edited by Xtreme; 20 August 2012, 16:28.

Comment

inderdaad : risicospreiding. De Bulk is hier nog steeds PP, als RDB bevestigd het goed buiten te doen wil ik die vanaf komend jaar vast erbij (2 om 2 struiken in volle grond, en op de beste guerillaspots). LR2tjes en ander kabouterspul is voor de fun en de snelle oogst. En er staat -denk ik- een haze-variant tussen > die heeft me grote fanbladeren joh ! geen idee waar die vandaan komt

Comment

Het scheiden moet wel goed komen. Na de warmte van afgelopen dagen beginnen de onderste pistils ook te zwellen. Na viermaal bestuiven kan ik er tamelijk zeker van zijn dat die zaden 'zuiver' zijn. De rest gooi ik weg of daar ga ik een proefronde mee draaien onder spaarlamp. Ik voel er weinig voor om mijn reeds kostbare tuinruimte op te gaan offeren voor mogelijk visvoer.
                              Het is inderdaad onverstandig om enkel van hobbyzaden uit te gaan, ik heb ook de helft van de zaden uit shops. De andere helft komt in ieder geval van gedocumenteerde projecten. Maar voor seedshops geldt hetzelfde als hobbykwekers; het blijft hopen dat je degelijke genetica en gezond zaad krijgt. Als ik kijk naar de bob marley sativa (shop) die in de tuin staat, is dat niet altijd het geval.

Comment

Bezig...
                              X