Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Ph van het medium meten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Ph van het medium meten

Korting op 420shop
    Beste medegrowers,

Op J.D. en op het internet vind je al redelijk wat informatie over dit onderwerp. Echter zeker niet alles. Het zit zelfs zo, dat het lijkt alsof niemand hier het antwoord op heeft, dus nu is het aan U!

Het gaat dus om het meten van je ph in het medium. Dit leg ik in stappen uit om het overzichtelijk te houden.

stap 1) een monster nemen uit het medium. Dit doe ik op verschillende plekken. Ik gebruik een smartpot, dus kan ik door een kleine insissie te maken aan de onderkant en de zijkanten van de pot met behulp van een appelboor voldoende medium van de smartpot ontnemen. Ik doe dit tot ik ongeveer 200ml medium heb ontnomen. Ik gebruik hiervoor enkel materiaal dat is gespoeld met gedemineraliseerd water.

Stap 2) ik laat de medium volledig uitdrogen.

stap 3) ik voeg 200ml gedemineraliseerd water toe aan dit medium en laat het gedurende 24uur staan.

Stap 4) ik verwarm deze oplossing naar 23 graden omdat ik ook op die temperatuur mijn meter heb geijkt.

stap 5) ik filter dit door een koffiefilter tot ik zuiverogend vloeistof over hou.

stap 6) ik meet dit vloeistof na met mijn ph meter.

en dan nu de vraag.

de ph waarde van het gedemineraliseerd water is 7.0ph

de ph waarde van de oplossing blijkt 6.1ph te zijn.

De vraag:

is de ph waarde van het medium nu 6.1ph of moet ik dit nog met een soort formule berekenen omdat ik met 7.0ph begonnen ben?

Waarom deze vraag?

omdat het vloeistof die ik gebruik al hoger licht dan de vloeistof in het medium.

groetjes
    Roll Roll Roll the Jhoint, twist it at the end. Light it up, take a puff, and pass it to a friend.

Re: Ph van het medium meten

Gedestilleerd water en gedemineraliseerd water zijn twee verschillende dingen. Je meet je bodem PH met gedestileerd water wat geen PH heeft. Wat je daarna op je meter afleest is je boden PH.

Comment

Ik heb het eens nagekeken op het internet. Veelal lees je dat gedestileerd water en gedemineraliseerd water het zelfde zijn. De ph is 7 wat dus basisch water. Echter het ene wordt verdampt en condenseert en het andere is gefilterd. Mijn vraag is dus niet geheel beantwoord. Het kan zijn dat ik mis ven dus corrigeer me als dat zo is......
      Last edited by Robert996874; 3 February 2013, 17:01.
      Roll Roll Roll the Jhoint, twist it at the end. Light it up, take a puff, and pass it to a friend.

Comment

scherp, daar hou ik van. Of althans, de aanzet tot scherp

1/ pH 7 = pH neutraal : niet zuur, niet basisch. ze zijn in evenwicht so to speak.

2/ verschil tussen gedemineraliseerd water en gedestilleerd water :
        demineraliseren betekend het verwijderen van mineralen uit je oplossing. Maar mineralen zijn niet de enige stoffen die je pH kunnen beinvloeden: organische stoffen bijvoorbeeld. Met nauwkeurig en correct destilleren haal je die stoffen er wel uit, en hou je een neutralere vloeistof over. Water dus.
        -maar zelfs dan is het niet volstrekt 100% water, maar dat is voor op een ander forum. Het wetenschapsforum bijv.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Volgens mij staat alles prima uitgelegd, hier op JD.
          Quote uit dat topic :
          Van deze vloeistof meet je de pH & EC waardes, de uitkomst van je meting is de pH & EC waarde bij de wortels ten tijde van het nemen van het monster.

De pH waarde van je medium is dus 6.1.
          Da's vrij laag.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

En Q als gewoonlijk nog scherper.

goed bezig weer, hou ze bij de les
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Comment

Comment

Dat je pH verandert in de loop van de tijd heeft te maken met sterke en zwakke zuren/basen. @Blani heeft hier al eens een korte notitie over neergezet :

quote : De pH is de balans tussen zuren, basen en zouten in je water. De zuren geven niet al hun zuur af; de basen nemen maar een deel op; de zouten slaan neer en lossen weer op... Als je er een plons pH- bijgooit, dan duurt het een poos voor er weer een balans is.
                  Hoeveel pH- je nodig hebt hangt nogal af van de hoeveelheid zouten (en kalk: de hardheid) van het water. Het kan ineens helemaal omslaan als alle zouten verzadigd zijn, of eindeloos duren als er dingen zijn neergeslagen. 't Blijft dus een kwestie van proberen. (post #10 in dat topic)

pH- is gewoon een sterk zuur zoals zoutzuur of zwavelzuur. Wat het precies is weet ik niet, ik denk een mengsel van een echt sterk zuur met fosforzuur ofzo. Dat verklaart het borrelen en bruisen op je betonvloertje > prima ontkalker Kijk uit me je kleding, er vallen echt gaten in als je dat spul morst.

Zuurstof heeft denk ik niet zo'n pH-effect, koolstofdioxide heeft dat wel. Maar daar heb je alleen last van als de hoeveelheid opgelost CO2 verandert (door sterke beluchting van water bijv).

Comment

Comment

Ik ben absoluut niet de beste kweker hier hoor, ik zie zoveel moois bij de binnen/buiten/guerilla kweekverslagen.
                      Ik geef Biobizz als voeding, dan hoef (mag) je niet afzuren.
                      Da's lekker makkelijk. Nadeel is dat het niet in een vat kan. (24h houdbaar)

Ik heb een vaatje met alleen water met pH 6.3 als "backup" staan.
                      Elke avond krijgen de planten een halve liter vers water incl. voeding uit de gieter, en mocht dat niet genoeg zijn, trekken ze via de Blumats nog wat water uit het vat.

Kweekjes met minerale voeding hield ik zo rond de 6.2-6.3
                      Het ligt ook een beetje aan het merk voeding.
                      Meestal kun je op de site van de fabrikant genoeg info en kweekschema's vinden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                        Elke avond krijgen de planten een halve liter vers water incl. voeding uit de gieter
                        lol : define "vers water"

Comment

't Is 'vers' water uit de kraan.
                          In het vat zit 'oud' water.

Comment

daar had ik dus laatst een hilarische discussie over met wat vakidioten : omdat de totale hoeveelheid water eigenlijk stabiel blijft op de wereld was mijn stelling dat het in de loop der tijd steeds schoner zou moeten worden omdat het in de duizenden jaren door zoveel nieren is geperst. Complete kul natuurlijk maar voer voor een levendige discussie (en hier en daar wat wittigheid rond de neus)

maar dit terzijde, excuus voor het uitstapje, we zijn back on topic

Comment

Bezig...
                            X