Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

LR2's Kiemtest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LR2's Kiemtest

    Korting op 420shop
    Lekker weetje, of niet?
    Dat vind ik ook.

    De zomer komt er weer aan, en nu vroeg ik mezelf eens af: wat is nu het ultieme kiem-medium? De een zegt Zaai- & Stekgrond, ik zweer bij alles wat ik in handen krijg en wat blijkt te werken. Zo vind ik potgrond prima, cocopeat ook, zaai en stekgrond ook.. Zelfs tuingrond werkt prima.
    Ik zou mezelf niet zijn als ik high-end producten ga gebruiken, dus we houden het low budget.

    Opzet
    In een bakje wordt een zesdeling gemaakt met karton waarbij ieder vak een eigen medium krijgt. Zes (op het oog) gelijkgekleurde zaden van gelijke grootte, en soort, worden op 0,5cm in het medium geplaatst. Dat medium wordt bewaterd met regenwater uit de regenton.
    De gebruikte media zijn:
    - Cocopeat (fijne vezel)
    - Coco mulch (grove vezel)
    - Fleurella Potgrond
    - Zaai en Stekgrond
    - Sphagnum
    - Wormencompost

    Dit bakje wordt weggezet - in een terrarium - en het vak/medium waarin het zaadje het eerst zijn hoofd laat zien, is de bekroonde winnaar. Maar dat is niet alles. Dan wortelvorming, spreiding en de snelheid daarvan zijn immers ook belangrijk voor een goede start.
    Zaden zijn niet voorbehandeld, en 'droog' uit de verpakking in de media gestopt.

    Resultaten
    Deze worden bekendgemaakt zodra er wat te zien is. Er wordt gelet op: wortelvorming, snelheid van opkomen en het afwerpen van de zaadhoes.

    Drawbacks en fouten in het 'experiment'
    Het water kan zich vrij verspreiden. Er vind dus vervuiling door watergebonden voedingsstoffen plaats. Diffusie (oplossing en gelijke verspreiding richting een stabiel niveau) zorgt voor een stabiel voedingsniveau door alle media heen, dit duurt echter een lange tijd. Beter zou zijn om zes aparte bakjes te gebruiken, maar daar heb ik de ruimte niet voor. Dit is dus ook niet als ultieme test te beschouwen, maar eerder een indicatie over welk medium nu het meest geschikt is (los van de aanwezige voeding) voor een zaadje. Ook zal het karton gaan schimmelen, dat neem ik voor lief.

    Hier een plaatje om het leuk te houden:
    Germination Test.jpg
    Vlnr. we beginnen boven: wormencompost, cocomulch, sphagnum. De onderste rij: Potgrond, zaaigrond en cocopeat.

    Let the games begin! Updates volgen dus wanneer er vermeldbare resultaten zijn.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Re: LR2's Kiemtest

    Ben benieuwd
    Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

    Comment


      #3
      Re: LR2's Kiemtest

      chips : paraat. Bier : op grijpafstand. Wij staan in de volgstand
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #4
        Re: LR2's Kiemtest

        De zaai-en-stekgrond is hier bij de Welkoop toch wat anders van samenstelling denk ik.
        Wat ik hier uit de zak schud is veel fijner, er zit veel meer zand door en is compacter/zwaarder.
        Daar zou ik m'n geld niet op zetten, maar deze van jou ziet er een stuk beter uit.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          maar daar heb ik de ruimte niet voor
          ..

          een stukje plastic is gouw geknipt maar het zal wel wat worden, je hebt wellicht ook veeeeeeeeel betere zaden in gebruik dus ik wacht geduldig op je resultaat.

          Comment


            #6
            Re: LR2's Kiemtest

            Leuk dat jullie meekijken!

            Aan de mods die hier vast wel voorbij komen: ik wist verdikkie niet waar ik dit topic nou moest plaatsen. Mochten jullie een beter plekje weten; verplaatsen die hap! Maar laat 't even weten zodat ik kan blijven updaten

            Het water is inmiddels overal ingetrokken, en vervolgens afgegoten. We zijn van start!
            Nu maar hopen dat mijn E. Schenckii in een goede bui blijft en niet alles omgooit tijdens een vervelbeurt. Lief beestje en zo, maar ALLES moet getest worden op breekbaarheid. Zo heeft hij ooit drie lampen met fitting en al van het plafond (plafond van het terrarium eh! Daarbuiten is het verboden terrein) getrokken. Plantjes zonder dekseltje worden netjes uitgegraven en door het terrarium verstrooid, of gewoon doormidden gebroken 'Even testen of ze een kilo kunnen dagen'. Vernielzucht of verveling? Het blijft gissen, nog maar een diepvriesmuisje dan..
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Re: LR2's Kiemtest

              Ik heb er geen probleem mee dat het hier staat, je kunt het op vele boards plaatsen inderdaad. Misschien dat een andere wel een beter plaatsje weet?
              In elk geval succes met je test, ik kijk ff mee; interessant gegeven

              Comment


                #8
                Re: LR2's Kiemtest

                ja man leuk ik ga het ook volgen..
                suc6

                Comment


                  #9
                  Re: LR2's Kiemtest

                  ik zat al te kijken lr2's kiemtest

                  van alle 40 zaden die ik ter kiemen heb gelegd van de week waren jouw zaden het snelst met kiemen en ook een volle 100% ontkiemd !
                  kan ik van de anderen helaas niet zeggen

                  maar goed genoeg offtopic ga je weer volgen !
                  Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

                  Comment


                    #10
                    Re: LR2's Kiemtest

                    futurama_good_news_everyone.jpg


                    Ha goed om te horen AudioSystemRolla, hier ook weer 100% kiemratio. Alle schaaltjes staan open en er hange mooie witte puntjes uit.
                    BEHALVE de coco-mulch. Deze vlokken zijn te grof en maken nauwelijks tot geen enkel contact met het zaadje, waardoor ze geen vocht opneemt. Prima voor een volwassen plant in een eb- vloed systeem of een druppelaar, maar niet om in te kiemen. Dat wist ik eigenlijk al, maar om maar vijf vakjes te maken in dat bakje leek me nog lastiger. We hebben dus al een afvaller!
                    Ik hoor jullie al schreeuwen "Maar! Maar.. Maar?! MAAR LR2, 5 van de 6 is toch geen 100% kiemratio?" Klopt als een uier! Maar vraag jezelf eens af: als je een zaadje nagenoeg droog bewaart, kiem je hem dan?
                    Stof tot nadenken


                    Update volgt weer zodra er kopjes te zien zijn. Een weekje later komt de uitslag van de wortelspreiding en groei.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                    Comment


                      #11
                      Re: LR2's Kiemtest

                      Oke, iets te vroeg conclusies getrokken. Vergeet wat ik hiervoor zei; 6/6 ontkiemt. Zelfs in de cocomulch.. Die zaadjes hebben er zin in! Sjonge!
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: LR2's Kiemtest

                        Haha super
                        Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

                        Comment


                          #13
                          Re: LR2's Kiemtest

                          Hey,

                          Deze ga ik ook volgen.
                          Heel benieuwd naar de results van de wortelspreiding.
                          greetz
                          HOMMEL
                          Leren = Experimenteren

                          Comment


                            #14
                            Re: LR2's Kiemtest

                            foto'tje?
                            altijd leuk de verschillen te zien tussen de plantjes ^^

                            Comment


                              #15
                              Re: LR2's Kiemtest

                              Ik zal zodadelijk eens een blik werpen. Misschien is er al wat te zien! Vanmiddag meer dus.
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment

                              Bezig...
                              X