Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Led hoogte/sterkte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Led hoogte/sterkte

    Korting op 420shop
    Hoi allemaal,

    Ik kom er niet helemaal uit hoe je led licht balanceert.

    Wat ik Lees is dat je bij zaailingen op 30cm begint/ 50% sterkte. Als ik dan de boel op voer, dan krijg ik verbrande bladeren (zie foto)

    ​​​​​​wat moet je nou precies aanhouden en hoe lang. Ga je gedoseerd of moet je in stappen omhoog met je lamp?

    PS ik ik heb de viparspectra p1000
    Attached Files

    #2
    Zo te zien is de grond kurkdroog en zolang dat zo is is elke watt aan licht er een te veel.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      #3
      Er zit nog vocht in. Dit weet ik door middel van het wegen van mn potjes. Is het niet zo dat je pas mag bij wateren wanneer die leeg is? Natte voeten is ook weer niet de bedoeling, toch?

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Daar zijn de meningen over verdeeld maar sowieso slim dat je de potjes weegt. Ze hoeven niet helemaal uit te drogen alvorens je weer watert, beter nu alweer een beetje geven en dan even zien hoe het zich ontwikkelt. De ledlamp hoeft nog niet te blazen in dit stadium. Less is more, pas wat opvoeren als het plantje zoekt naar licht.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Effe in een bakje water zetten, zodat de pot zich van onder vol zuigt, 10% van pot inhoud, 10 minuten

      #4
      Heb ze nu beide 100ml gegeven. Zelf met die hoeveelheid loopt het er aan de onderkant uit.
      ik zal eens kijken wat er gebeurd...

      Helemaal antwoord op mn vraag heb ik nog niet.
      blijf je de hele zaailingfase op 30 cm en ga je hupsakee naar 60 in de groeifase? En hoe doe je dat dan met de sterkte? Pas op 100% als ie in de groeifase zit?


      Wat zijn jullie richtlijnen hierin?

      Ik snap best dat er niet een 1 duiding antwoord op is. Zo kan een plant meer hebben wanneer de EC minimaal is.
      Mijn situatie is dat ie licht bemest is.
      75 % zaai&stekgrond/25% royal mix plagron.

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Kan het zijn dat je grond is ingeklonken?

        Dan effe een drupje groene zeep bij het water, zodat de oppervlakte spanning breekt.

        Of denk jij dat de potten licht zijn?

        Heb je een pot met droge grond als ijkpunt?

      • MarkE
        MarkE commented
        Editing a comment
        Mn grond is iets wat ingeklonken, maar zeker niet heel veel. Ik heb dit van de week iets wat bijgevuld.

        De potten hebben nu 60gram aan water gekregen. Blaadjes wijzen nog steeds naar beneden.

        Ik had een droge pot als ijkpunt, deze was 120 gram.

        Ik ga morgen weer even kijken hoe ze er bij staan. Vindt ze wel al wat groener dan gisteren

      #5
      Normaal staat op de specificaties van de lamp een indicatie, bijv. De fc-e3000 van marshydro hang je 20cm boven de zaailingen op 25% vermogen, waar halen ze die afstand vandaan?
      dat heeft te maken met de hoeveelheid licht de zaailingen nodig hebben en de hoeveelheid licht de lamp uitstoot op 25% vermogen.

      De meeste leveranciers geven bij de lamp een ppfd raster erbij zodat je ppfd waardes kan zien over je oppervlakte.

      zaailingen kunnen bijv 250-400ppfd verdragen en met 25% vermogen op 20cm afstand zal dat wel ongeveer in die range vallen.

      zie je dat ze alsnog strekken dan zou je je lamp iets lager kunnen hangen.

      ik denk dat je ze in 1x teveel hebt gesunblast, niet alleen dat maar je aarde verdampt ook sneller vocht vandaar dat ze kurkdroog zijn.
      Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

      Comment


      • MarkE
        MarkE commented
        Editing a comment
        "zaailingen kunnen bijv 250-400ppfd verdragen en met 25% vermogen op 20cm afstand zal dat wel ongeveer in die range vallen."

        Ik ga hier even in vannacht. Kijken of ik er uitkomt met de gegevens van de fabrikant. Ik denk het wel.

        Het zal waarschijnlijk ook wel aan mn zoekopdracht hebben gelegen dat ik dit niet precies wist.

      • Ketelhuis
        Ketelhuis commented
        Editing a comment
        Ik gebruik zelf een app genaamd Photone op de iphone voor de ppfd en dli te meten maar dat geeft slechts een indicatie, je plantjes laten altijd zelf weten wat ze lekker vinden.

      #6
      De pot met droge grond weegt 120 gram , en hoe veel weegt de pot met de plant er in ?

      Comment


      • MarkE
        MarkE commented
        Editing a comment
        We praten over een paar dagen terug. Toen was deze rond de 130 gram.

        Onder bewatering was deze keer het probleem.

      #7
      Veel te droog gestaan en dus verbrand.
      ronde 3 - ronde 2 - ronde 1 < start

      Comment


        #8
        Veel hangt af van het type lamp dat je hebt. Lamp met ledstrips kan je veel lager hangen dan 1tje met COBS bvb. Ik zou sowieso 'te hoog' beginnen en dan verlagen zodra je een minimum van strek ziet. Beter iets te hoog als dat je ze uitdroogt omdat ze er te dicht op staan en bij gevolg je planten al van in het begin een achterstand hebben die mogelijks niet meer goed komt.

        Comment


        • MarkE
          MarkE commented
          Editing a comment
          Ik heb hem inmiddels nu op 45 cm staan en dan op 60%. Dit komt redelijk overeen met de 400ppfd die Ketelhuis me adviseerde. Het lijkt dat de 2e node die momenteel volgt, dicht op de 1e zit

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Kijk eens naar mijn verslag !

        • MarkE
          MarkE commented
          Editing a comment
          Ik had je verslag al onder de aandacht en gesubscript. Zeker boeiend om te lezen en te volgen! Uiteraard zou ik met de de kennis van nu andere keuzes maken
      Bezig...
      X