Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Temperatuur

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Temperatuur

Korting op 420shop
    Hallo hier ben ik weeral😅. Al wat kweekjes achter de rug. Toch nog een hoop vraagjes om het beter te doen.

Ergens gelezen dat de plantjes temperaturen boven 15graden hebben. En dat de temperatuur tussen nacht en dag best niet meer is dan 10 graden verschil.

referentie=
    Juiste temperatuur kweekruimteWiet kweken is, net als het kweken van andere planten, niet heel lastig. Je moet alleen weten waar je op moet letten.

Ook ergens gelezen te hebben dat je buiten pas kweekt na ijsheiligen 15 mei.

Nu als ik data opvraag van 2022 kwa temperatuur merk ik op dat die daalt tot onder de 10 graden.

referentie =

En dan vraag ik me af hoe gaat dit dan buiten. Mijn vorige kweekje had ik wat zaadjes nochtans goed op ballen en banantjes gelet. Ook begonnen mijn plantjes paars te kleuren (was wel zaad van royal queen seeds). En dit wil ik allemaal vermijden.

Die informatie is wat tegensprekend tegenover elkaar. De ruimte waar ik wil kweken koelt nu af tot 14,5 graden maar tot nu toe een zachte winter en dit met de ramen dicht. Maar dat kan natuurlijk veranderen in april, maar zelfs in juli is de nacht temperatuur 5 graden zie ik hier.

De reden waarom ik dat allemaal vraag is om te kijken wat ik allemaal aanschaf voor volgende kweek en hoe ik het allemaal aanschaf.

(Terugslagkleppen op mijn ventilatie naar buiten, petrolium verwarming voor snacht, of blaas ik alles in dezelfde ruimte uit en laat ik een ontvochtiger draaien enkel overdag? 1ding staat zeker met de zonnepanelen kweek ik overdag).

Buiten zitten de wortels normaal onder de grond, binnen moet je ze gewoon boven de 18 graden houden.

Worrels warm, dan kan de bovengrondse plant veel hebben.

Kijk eens hoe QnQ dat in zijn kweekkelder heeft verwerkt.

Comment

Hmmm nu vraag ik me af als ik onder mijn en en vloed tafel mijn water op 20 graden houd of dat voldoende zal zijn om de tent te verwarmen.

Comment

• KritischeMassa
        KritischeMassa commented
        Editing a comment
        hangt er van af hoe beroerd de isolatie van dat vat is

• NewNoobie
        NewNoobie commented
        Editing a comment
        Geen, enkel gekocht in een doe het zelf winkel. Blijkbaar was die bak niet inbegrepen als ik mijn hydrosysteem kocht
        Last edited by NewNoobie; 12 February 2023, 09:25.

• KritischeMassa
        KritischeMassa commented
        Editing a comment
        nja heel eenvoudig dan, heb je een goede isolatie dan zal het verbruik lager zijn en er dus netto minder W (of J/s), is die slecht dan zal het verbruik hoog zijn (indien je natuurlijk actief verwarmt he). Ik zou mij zelf niet al te veel voorstellen van de totale warmteafgifte van jouw vat, want stel je hebt er een 100W element in hangen en dat element staat volcontinu een uur te stoken dan heb je 0,1kWh aan energie verbruikt en dus ook in de ruimte gestopt. Dat is dus hetzelfde als een uurtje een lamp van 100W aan, die ruimte zal iets opwarmen, maar nauwelijks natuurlijk.

0,1 kwh is ongeveer gelijk aan het stoken van 0,01Nm3 gas. (1Nm3 aardgas is ongeveer gelijk aan 10kWh (bij ideale conversie dit dat))

nja, laat ik me er toch eens mee bemoein want ja... A, ik kwaak graag en II ik kweek in een koude ruimte.

Wat ik inmiddels voor mezelf heb vastgesteld is dat het voor een kleine kweek niet doenlijk is om de gehele omgeving op het gewenste klimaat te houden. Ik richt me zuiver op het klimaat in de kast.

Nja, als je dat doet, dan is een temperatuur geregelde luchtafvoer een must, en natuurlijk verwarming voor wanneer de lamp uit is. Ik regel specifiek op 2 parameters, de temperatuur en de Lv.

Zoals je weet ben ik inmiddels geen fan meer van keramische 2kW ventilatorkachels en zweer ik persoonlijk bij de laag vermogen stralers met een losse thermostaat.

Wanneer ik perioden heb met een hoge Lv (als gevolg van omgeving of levensfase plant, whatever) dan stel ik de ventilator net een paar graden boven de richttemperatuur van de thermostatisch geregelde verwarming. Hierdoor ga je meer ventileren maar ook meer stoken. De lucht zal droger worden maar je verbruik ook wat hoger.

Hou ook wel altijd rekening met de omgeving, in die zin, verzadigde lucht van 10graden opwarmen naar 20 zal je een droge lucht opleveren, Lv is immers een relatieve maat van de capaciteit van lucht om vocht op te nemen, en die capaciteit is weer temperatuurafhankelijk. Zelf ben ik elke ronde druk met dit alles in de hand te houden omdat de omstandigheden gewoon sterk variëren bij mij. Ik verwacht zelf dat jij hier veel minder last van zal hebben gezien je gewoon in huis kweekt.

Daarnaast, die temperaturen die je liet zien, dat zijn minima buiten, dat hoeft totaal geen probleem te zijn in huis.

Comment

• NewNoobie
        NewNoobie commented
        Editing a comment
        Waar ik il kweken is geissolleerd (de zolder om privacy redenen).

Maar ik zal een raam open plaatsen met zooon tussenstuk erin zodat je een aircoafvoer kan doorsteken (zooon wit plastiekje dat je plakt). Maar ik denk dat dit met moeite issoleerd

Maar dan ben ik bang dat mijn zolder door de afvoer zal opwarmen of zeer zal afkoelen.

Met dat mijn hydrotafels vol met pellets zullen liggen vrees is dat ze te zwaar zullen worden om achteraf te verplaatsen indien nodig laat staan een trap doe.

Een andere optie is gewoon binnen blazen en nu en dan een raam open en overdag eventueel een dehumidifier aan. Als die het aankan

Ook wens ik de lampen overdag aan wanneer ik over gratis stroom bezit. Nuja het plaatje moet allemaal kloppen. En 100 procent zeker weet ik maar als ik eraan begin maar de voorbereiding is nu.

Graag start ik ergens in april binnen.

• KritischeMassa
        KritischeMassa commented
        Editing a comment
        Ja maar je woont toch niet op de noordpool? Woon je soms hoog (bergachtig belgië?)

• NewNoobie
        NewNoobie commented
        Editing a comment
        Nee hoor. Gewoon het zal de eerste keer in die ruimte zijn en dat ik afvoer naar buiten wat me wat stress bezorgt.

Mijn vorige kweekje was de laatste helft binnen en er was ook in 1 tent een hps lamp.

Maar als ik ging slapen waren mijn lakens wak van de luchtvochtigheid. Echt niet plesant. Dus raampje open in november nu en dan. Ik denk die plotse vochtigheid op and downs deden mijn plantjes ook niet echt goed.

Eerste kweekje in de kelder met de ontvochtiger aan een half uurtje voor de lamp uitgaat in de zomer. En hoorde ik in mijn leefruimte dat toch.

Het kan zijn dat ik me zorgen voor niets maak nuja.

We moeten goed beseffen dat koudestress anders is dan warmtestress en dat lichtstress weer een heel ander fenomeen is.
      Koudeschade: onder de -5C, de schade ontstaat omdat waterkristallen de cellen laten barsten en de plant zakt in als een pudding.
      Koudestress: normale reactie op lage temperaturen, biologische processen vallen stil (PAUZE!) of zijn minimaal actief. Er treedt geen schade op.
      Klein verschil dag-nacht temp: optimale biologische omstandigheden, optimaal groeipatroon.
      Hittestress: biologische processen gaan zo snel en er is zo veel activiteit dat de plant hier niet mee om kan gaan, de plant overlaadt zichzelf zoals je een accu kan overladen. Hier treedt biologische schade op en worden hormonale werkingen verstoord. Die hormonale veranderingen hebben vaak invloed op het groeipatroon maar niet per see op de bloei (als in: veroorzaakt niet vaak herma's)
      Lichtstress: dag/nachtritme wordt ernstig verstoord met hormonale veranderingen -> grootste veroorzaker hermafroditisme, op genetische achtergrond na want dat is nog een grotere issue.

Als je kweekruimte niet optimaal is, dan is dat geen enkel probleem. Alles duurt gewoon wat langer en heeft wat meer tijd nodig om op te starten in de ochtend.
      Vochtproblemen krijg je wat meer last van, maar voldoende ventileren zou dat moeten oplossen.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• NewNoobie
        NewNoobie commented
        Editing a comment
        Leuk lekker veel informatie. Ik wist niet dat de grootste boosdoener de lichtcyclus is voor herma.

Mss leuke vraag. Hoeveel lichtlek kan voor een herma zorgen? Een ledje van een ontvochtiger is dat al genoeg?

Ik zie dat de niwa growcontroller en ihub van marshydro leds bevatten.
        Aquariumverwarmmer die ik wil gebruiken heeft ook een led.

• DerpiE
        DerpiE commented
        Editing a comment
        sowieso afplakken met van die zwarte tape voor het risico te vermijden zou ik zeggen

• LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        of een klein ledje de boel kan verstoren, dat hangt van een aantal zaken af: het spectrum; blauw licht en rood licht zorgen voor meer verstoring. Vaak heeft elektra een rood of oranje licht, dat kan de planten wakker houden. De sterkte van de lamp maakt ook uit; een heel zwak lichtje zal minder verstoring veroorzaken dan een sterkere lamp. Dan is er nog de consistentie: als er elke nacht een lampje aan staat, dan kan een plant zich daar op aanpassen en alsnog de nachtmodus in gaan. Maar als dat lampje niet consistent elke nacht brandt dan kan een plant - die weken nodig kan hebben om zich aan te passen - daar niet lekker mee omgaan.
        In goede fem planten zou een klein lampje geen verschil moeten maken. In soortjes die wat minder goed ontwikkeld zijn, is er vaak sprake van een lichte verstoring en een genetische aanleg die samen optellen tot een probleemsituatie.

Leds zijn gelukkig af te plakken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat groen licht een kleiner probleem is voor de nachtmodus van een plant maar of dat echt waar is, dat heb ik nooit onderzocht. Een plant kan een stuk of 20 interne klokken hebben die allemaal op iets anders reageren, dus dat is nogal wat werk om uit te zoeken omdat je eigenlijk nog steeds kunt eindigen met een antwoord als "4/10 kloksystemen reageren op x-licht van y-bron, maar of precies die 4 ook invloed hebben op hermafroditisme dat moet je even nazoeken".

Het is denk ik gemakkelijker om vals licht en lichtlekken zoveel mogelijk te vermijden. Dat blijkt te werken in heel veel gevallen. Maar de genetische aanleg voorkom je niet met licht of donker; als een plant (al dan niet door toedoen van de mens) geprogrammeerd is om herma te worden dan gaat dat gebeuren.

En dan heb je ook vrouwen die niet of nauwelijks zijn aan te zetten tot hermafroditisme, zelfs niet met lichtstress. Daar zijn wij geïnteresseerd in. Het vergt wel veel moeite voor zaadbanken om deze te produceren.

Comment

• LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Laten we eerlijk wezen: veel moeite kost het niet. Het kost alleen 4-8 weken extra tijd ten aanzien van een normale zadenrun en misschien een kweekronde ter controle (14-16 weken?). Ik denk dat het verstandig is om zaadproducenten niet teveel voordeel van de twijfel te geven, herma-vrij kweken is geen rocket science als ik het in een alinea kan uitleggen. Als ze niet aan een goede selectie doen en de prulletjes daar uit wel verkopen, dan mogen ze in mijn optiek best wel met de billen bloot.

• atmosphere1
        atmosphere1 commented
        Editing a comment
        Helemaal mee eens . Zaadbanken moeten het lef hebben om een partij zaden niet te gaan verkopen als ze niet voldoen.
        Doen ze dat ook echt ? kunnen we ons afvragen.

Ik ben benieuwd wat de zomer mij zal brengen. Te warm te koud… . De worteltjes tussen borrelnootjes zullen die veel rapper afkoelen of opwarmen.

Comment

Laat ik de ramen open staan op zolder als het extreem hit is dat warmte kan ontsnappen. Of laat ik het juist toe en hopen dat de isolatie het koelder maakt

Comment

• NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Die co2 emmer weet ik nog niet zo zeker. Ik las ergens dat die bijna geen invloed hebben omdat alles direct weg gezogen wordt ofzo.

• atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Ik bedoelde niet op zo'n emmer , maar op de CO2 in de lucht.

• NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Mijn schele ogen lazen inplaats van “immers” emmer🙁

Zijn richtlijnen voor lange termijn. Dagje kant wel wat hebben nrml.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NewNoobie View Post
          Hallo hier ben ik weeral😅. Al wat kweekjes achter de rug. Toch nog een hoop vraagjes om het beter te doen.

Ergens gelezen dat de plantjes temperaturen boven 15graden hebben. En dat de temperatuur tussen nacht en dag best niet meer is dan 10 graden verschil.

referentie=
          Juiste temperatuur kweekruimteWiet kweken is, net als het kweken van andere planten, niet heel lastig. Je moet alleen weten waar je op moet letten.

Ook ergens gelezen te hebben dat je buiten pas kweekt na ijsheiligen 15 mei.

Nu als ik data opvraag van 2022 kwa temperatuur merk ik op dat die daalt tot onder de 10 graden.

referentie =

En dan vraag ik me af hoe gaat dit dan buiten. Mijn vorige kweekje had ik wat zaadjes nochtans goed op ballen en banantjes gelet. Ook begonnen mijn plantjes paars te kleuren (was wel zaad van royal queen seeds). En dit wil ik allemaal vermijden.

Die informatie is wat tegensprekend tegenover elkaar. De ruimte waar ik wil kweken koelt nu af tot 14,5 graden maar tot nu toe een zachte winter en dit met de ramen dicht. Maar dat kan natuurlijk veranderen in april, maar zelfs in juli is de nacht temperatuur 5 graden zie ik hier.

De reden waarom ik dat allemaal vraag is om te kijken wat ik allemaal aanschaf voor volgende kweek en hoe ik het allemaal aanschaf.

(Terugslagkleppen op mijn ventilatie naar buiten, petrolium verwarming voor snacht, of blaas ik alles in dezelfde ruimte uit en laat ik een ontvochtiger draaien enkel overdag? 1ding staat zeker met de zonnepanelen kweek ik overdag).
          Dat paars kleuren van bladstelen is niet alleen een kwestie van temperatuur , maar ook van bemesting en de soort de je kweekt.

Comment

Bezig...
          X