Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waar best drogen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Waar best drogen?

Korting op 420shop
    Hallo allemaal!

Ik heb gisteren avond mijn plantje geoogst en ben het nu aan het drogen.
    Door de huidige late hittegolf, zit ik wel een beetje met een dilemma... Normaal droog ik mijn wiet in een volledig donkere kamer op de zolder. Maar met deze hittegolf is het daar, zeker overdag, veel te warm ('s nachts denk ik 20°C-25°C, maar overdag zeker 30°C+).
    Nu las ik dat ik best droog in een kamer tussen 17°C en 21°C, dus dan is 30°C+, vrees ik, te veel, niet?

Dus ben ik gisteren avond een alternatief gaan zoeken en kwam ik terecht in de kelder. Daar is het momenteel een constante 20°C, dus ideaal qua temperatuur. Maar de luchtvochtigheid is vrees ik minder ideaal. Doordat de kelder, via 2 luiken, in contact staat met de kruipkelder met zandbodem, is het daar nl erg vochtig (79%, zelfs met dit weer!). Ik heb er dan onmiddellijk een luchtdroger geplaatst en na een nacht draaien heeft die de luchtvochtigheid al kunnen verlagen naar 64% (reservoir van 2 a 3 liter was al bijna helemaal vol deze morgen). Ik veronderstel / hoop dat deze de vochtigheid nog wel een beetje verder kan verlagen, maar ik weet niet zeker of die het tot de geadviseerde 50% kan brengen.
    Daarnaast heeft het luik naar de kelder ook spleten waardoor de kelder overdag nooit helemaal donker is. Het is er zeker niet zo licht als in een kamer met een klein venster ofzo, maar toch ook niet helemaal donker.

Mijn vraag is dan ook: Is deze ruimte ok om verder te drogen? Of kan ik toch best alles verhuizen naar de snikhete, maar droge en donkere, zolder?

De wiet droogt trouwens op een oude insectenhor, zo'n 20cm van de grond.

Alvast bedankt voor jullie advies!

@Masta,

Have you tried putting it in rice?

Maar serieus, misschien kan je je wiet in een kartonnen doos drogen en een laag rijst of zout op de bodem leggen, helpt niet met temperatuur maar wel met lv.

Comment

Hmm, goed idee... Loop je dan niet het risico dat het de luchtvochtigheid te laag wordt? Ook geef ik de toppen graag wat ruimte, dus dan moet ik eens goed zoeken naar een grote doos...

Comment

• Babz
        Babz commented
        Editing a comment
        Idd sws een grote doos, en gewoon je lv in de gaten houden, wordt ie te laag, misschien minder rijst/zout?

Succes!

Oh en de doos zelf zal natuurlijk ook nog wat vocht opnemen, dus ik zou gewoon met een dun laagje rijst/zout beginnen en kijken wat het doet.

Comment

Waar een drama zeg. Man hang die toppen gewoon op en tegen dat ze bijna droog zijn in wecpot en curen maar. Juist deze hitte golf zorg dat je wiet snel droog. In Timboektoe drogen ze wiet gewoon on bomen
        God was never on your side..

Comment

• Bitterbal
          Bitterbal commented
          Editing a comment
          Hang t zelf al jaren op in de meterkast

• belladonna
          belladonna commented
          Editing a comment
          Pfff Masta. Hang die toppen gewoon op draatjes spannen toppen
          op hangen en over paar dagen kijken of je het steeltje kan breken zo Ja stop het in een wecpot. En vergeet de rest van je Instructies. Ik droogde mijn wiet in een doos buiten met 30 graden met vens en met dag ligt gooide ik ook nog eens de doos gewoon open om te luchten.

• Gps
          Gps commented
          Editing a comment
          Volgens mij is het enige punt wat belangrijk is, dat het donker is. Dus niet je wiet om te drogen in het zonnetje hangen.

Als het vochtiger is, zal het wat langer duren, maar wat boeit dat ?

Met een kelder zou ik wel voorzichtig zijn. Met te veel vocht heb je kans op schimmels en dergelijke.

Mijn wiet hang momenteel in een slaap kamer te drogen, met de gordijnen dicht, en daar is het zeker warmer als 21 graden.
          Raam staat wel op een kiertje zodat er nog wat verse lucht de kamer in kan.

Zo doe ik het elk jaar, en nu droogt de wiet sneller als in oktober.
          Een dag of twee a drie ruik je dan ook echt een wiet lucht, daarna ruik je een hooilucht.
          Daarna word het tijd om te kijken of het in weckpotten kan, zoals belladonna al zei.
          Last edited by Gps; 8 September 2023, 15:31.

Ok, nu is het mij al duidelijk qua temperatuur: Wat meer dan 21°C kan geen kwaad en zelfs 30°C+ is twijfelachtig dat het veel invloed heeft...

Ook dat het extreem donker moet zijn, lijk ik uit Gps zijn comment te kunnen afleiden dat wel mee valt. Zolang het geen direct zonlicht of daglicht is, is het wel ok...?

Maar dan blijft nog steeds mijn grootste vraag over... Hoe strikt is die 50% luchtvochtigheid? Kan bv 65% ook niet veel kwaad? Is dat veel vocht of wat is precies "veel vocht"? Met bv 65%, duurt het drogen dan gewoon wat langer en is er misschien iets meer risico op toprot / schimmel, maar verder is het wel "ok"?

Ik heb vandaag nl nog geen tijd gevonden om een doos te zoeken en het te verplaatsen. Het ligt nog steeds in de kelder, waar het nog steeds ongeveer 61%-64% luchtvochtig is. Morgen wou ik proberen een doos te zoeken en het te verplaatsen, wat niet betekend dat ik niet graag zou weten wat "te veel vocht" is...

Comment

Mja ik probeer nietcte snel te drogen. Heb je geen garage ofzo? Of een slaapkamer.

Comment

Je ken toch wel beetje zelf na denken in vochtige ruime droog niks in droge ruimte zo als kamer droog het goed. Als je het in een doos doe moet je het wel op hangen in de doos.
            God was never on your side..

Comment

Te snel drogen is idd wat ik hier probeer te vermijden. Aangezien ik vape, hecht ik veel aandacht aan een optimale smaak...

Ik heb deze morgen de verhuis naar een grote doos geprobeerd. Maar om eerlijk te zijn, werkt het, tot nu toe, voor geen meter...
              Ik heb de doos in de garage gezet, zodat ik niet moet opboksen tegen de extreme vochtigheid in de kelder. Het is daar nu wel bijna 25°C, maar dat zou nog wel "ok" kunnen zijn.

Ik heb een vliegengaas in de doos gespannen en daar mijn toppen op gelegd. Onderaan ligt een goeie kg rijst (volkoren, had geen gewone meer op overschot). Het werkt echter voor geen meter, want de vochtigheid in de doos, is na enkele uren nog steeds 67%, wat meer is als in de kelder met mijn luchtdroger

De doos is ongeveer 105cm x 55cm x 30cm ofzo, dus niet echt klein...

Iemand een idee wat ik fout doe?
              Last edited by Masta; 8 September 2023, 13:47.

Comment

• Babz
                Babz commented
                Editing a comment
                Masta Kan je niet gewoon een draadje spannen in je garage?
                Drogen is belangrijk maar het is ook geen hogere wiskunde ofzo.

• NewNoobie
                NewNoobie commented
                Editing a comment
                Anders droog trimmen dan droogt het minder snel😉

Ik heb mijn toppen reeds zodanig geknipt dat ze niet meer aan een draad kunnen opgehangen worden (de overgebleven takken zitten volledig omringt door top en er is dus niets om ze aan op te hangen). Ook lijkt me ze gewoon ophangen in de garage helemaal de slechts mogelijke oplossing:
              * er is daglicht door 2 raampjes
              * het is er 25°C (straks misschien nog warmer)
              * en de luchtvochtigheid is ook daar vrij hoog (65%)

Ik heb net nog eens een halve kg grof zout in de doos gestrooid. Hopelijk doet dat iets meer dan de rijst...

Comment

Zelfs met het grof zout erbij, blijft de luchtvochtigheid in de doos op 63% steken
                De temperatuur is intussen ook al opgelopen tot 28°C
                Er is in de doos ook absoluut niets van luchtcirculatie

Ik heb ook al de garagepoort op een kier gezet, zodat heel de buurt kan meegenieten van de lekkere aroma's. Maar ook dit lijkt niet te helpen.

Ik ben maw absoluut niet onder de indruk van het "drogen in de doos" en denk dat ik straks misschien alles terug naar de kelder ga verhuizen

Comment

• NewNoobie
                  NewNoobie commented
                  Editing a comment
                  63 valt goed mee😉 zelf probeer ik tot 60 maar laten we zeggen dat die 3 een meetfout is

Over drogen gaan allemaal ingewikkelde verhalen rond. Vooral gebracht door mensen die er wat aan kunnen verdienen. Ik vond het allemaal te ingewikkeld. Mijn autoflowers heb ik eind juli/begin augustus gedroogd op de zolder. Met bescheiden ventilatie. Zo goed als donker daar. Luchtvochtigheid variabel tussen de 55 en 70%. Temperatuur tussen de 20 en 30 graden. Luchtvochtigheid is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bij het opwarmen van lucht zonder aanvoer van extern vocht daalt de relatieve luchtvochtigheid.

In ieder geval waren mijn topjes na tien dagen op het (was)droogrek kraakdroog met breekbare steeltjes. Zonder ingewikkelde toestanden dus. En ik vape ook. Mijn Afghan Kush smaakt ongeveer nergens naar. En eerlijk gezegd vind ik dat prima zo. Ik word na zo'n drie a vier capsules wel knetterstoned. En daar doe ik het voor. Haha. De smaak komt pas in beeld indien ik na een vapesessie langs de koelkast ga. Daar smaakt alles zo goed dat ik moet oppassen om die niet helemaal leeg te vreten.

Comment

Gooi 'm nog een keer in de groep: de meterkast. Droog, donker en geen hoge luchtvochtigheid...ook de temp is stabiel. Zolder met deze zon op t dak is te warm.
                  Baking cookies in my MiniGrowBox .

The ultimate growbox for one plant. ​​​

Comment

Wat is nu belangrijker? Temperatuur of luchtvochtigheid?(oprechte vraag)

Als ik logisch nadenk is een te hoge luchtvochtigheid schadelijker(schimmel) dan temperatuur.(drogen duurt hooguit iets langer)

​​​​​​

Comment

Als ik het goed begrijp, brengt een te hoge luchtvochtigheid gewoon meer kans op problemen (zoals schimmel en toprot), maar is het (tenzij in extreme vorm) op zich niet rechtstreeks schadelijk voor je wiet.
                      Terwijl een hoge temperatuur en te snel drogen wel rechtstreeks een invloed heeft op de kwaliteit van je wiet, maar "hoeveel invloed" blijkt uit deze conversatie erg te variëren van aan wie je het vraagt.

Meterkast heb ik niet trouwens, die staan gewoon in de garage (waar er dus raampjes zijn en daglicht)

klos73 heeft wel gelijk trouwens dat de luchtvochtigheid sterk afhangt van de temperatuur. Dat was ik even vergeten... Maar ben wel blij om te horen dat toch ook tot max 70% bent gegaan. Ik wist nl niet of mijn 65% bij 25°C extreem vochtig is, of wel "ok" kan zijn. Maar als ik je goed begrijp, "kan" het dus wel ok zijn?
                      Smaak heeft bij mij wel een iets hogere prioriteit moet ik zeggen, maar dat is natuurlijk gewoon mijn voorkeur

Comment

• Babz
                        Babz commented
                        Editing a comment
                        Goeiemorgen Masta, heb je inmiddels al een ander plekje kunnen vinden?

• Babz
                        Babz commented
                        Editing a comment
                        Masta Misschien een luchtontvochtiger kopen voor een paar tientjes?
                    Bezig...
                    X