Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekkosten: Hoeveel betalen jullie per gram?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Overige: Kweekkosten: Hoeveel betalen jullie per gram?

Korting op 420shop
    Gegroet forumgenoten, ik ben wel benieuwd hoeveel jullie kwijt zijn aan kweekkosten.

Voor mezelf heb ik de volgende berekening gemaakt over mijn laatste kweek. Ik heb geen stroomverbruikmeters in m'n kweekkamer, dus m'n stroomverbruik heb ik gebasseerd op het verschil in mijn maandelijks energieverbruik wanneer ik kweek vs wanneer ik niet kweek. Ik heb nog een energiecontract nog van vóór de graaiflatie, maar de energiebelasting maakt alsnog dat m'n kosten in de afgelopen jaren wel wat gestegen zijn. Voor context, ik betaal tussen de 0,23766 (normaaltarief) en de 0,22555 (daltarief) per kwh incl belasting.

Mijn afgelopen opbrengst was 380 gram (had meer kunnen zijn, maar toprot zat in de dikste toppen)
    Laten we alle kosten van mijn afgelopen kweekcyclus (17 weken) samenvatten:
    • Stroom: +/- €400
    • Zaden: €91
    • Ongediertebestrijding: €55
    • Voeding: +/- €25
    • Aarde: €6
    • Afschrijving apparatuur (ventilatoren, koolstoffilters, lamp, afzuiger, etc): +/-€60

Dit geeft een totaal van €637 voor de kweek.

Ik bereken normaal gesproken geen arbeidskosten aangezien het een hobby is, maar mocht ik dat for some reason toch wel willen berekenen dan zou ik gemiddeld uurtje per week voor plantverzorging rekenen + het aantal uren besteed aan knippen (dat was deze keer iets van 15 uur) keer 15 euro (minimumloon) = (17+15) x 15 = €480 aan hypothetische arbeidskosten.

Mijn opbrengst was ongeveer 380 gram.
    • Zonder hypothetische arbeidskosten: €637/380g = €1,68 per gram.
    • Met hypothetische arbeidskosten: €1117/380= €2,94 per gram.

Hoe zit dat bij jullie? Ik ben heel benieuwd!

Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

• Aarde: 10,50
    • Mest: 8
    • Water: 3,50
    • Zaden: 10
    • Ongediertebestrijding: slakkentape van temu/aliex ongeveer 1,80
    • Leukigheden, binddraad en zulks: 15 euro.
    Opbrengst: circa 400 gram, soms meer, maar minimaal 400. Denk ik? Ik kan er een jaar van roken en ik houd 75% over.

Stroomkosten droogmachine: 4,50.

afgerond 55 euro.

55/400 = 0.14 euro/gram.

Met arbeidskosten (inclusief bestuiving en nieuwe zaden maken)
    Ongeveer 5 minuten per dag voor 300 dagen (dan neem ik knippen, forummen e.d. ook meteen mee). Kleine 400 euro.

455/400= 1.13 euro/gram.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• PH donner
      PH donner commented
      Editing a comment
      In al die jaren dat dit mijn hobby is heb ik nog nooit van een droog machine gehoord.
      Is dat een omgedraaide wasmachine?

• LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Het is een machine die lucht verwarmt en deze door een boel manden blaast. Met een beetje regeltechniek kan ik daar mee mijn oogst prima drogen voor het curen in ongeveer een dag of 4-5.
      Ik heb er een thread over gemaakt in het verleden.
      Normaliter gebruikt men zo'n ding voor het drogen van fruit, maar de moderne varianten kunnen met moeite onder de 30 graden blijven. Het oude beestje wat ik heb kan rond de 25 graden blazen, met flink wat aan/uit intervals komt alles er prima uit, zonder al te veel smaak en geur verlies.

Oeh dit vind ik altijd leuk, had dit laatst voor mezelf ook uitgerekend:

Laatste afgeronde ronde, gaat over 3 planten onder 300W (TS1000):
    • Stroom rond de 250 kWh (inclusief bij de huur): 0,- (hypothetisch wel: Met huidige prijs van 0,335 per KwH zou dat 83,75 zijn)
    • 350L kraanwater + 1/133 vaste kosten (omdat 3% van waterverbruik jaarlijks hierna toegaat) = 2,17
    • Potgrond 16L*3 Plagron Lightmix = 48L (met verspillingsmarge uitgaan van 1 50L zak is prima) = 18,-
    • Schatting voeding (Plagron): (45ml Grow, 30ml Calmag, 500ml Bloom, 60ml PK1314, 30ml Ph-) = 8,45
    • Zaden: bij deze ronde was het omgerekend 17,33
    • Afschrijving Lamp, ventilatie en filter: 90 euro per jaar, dus 30 per ronde.
    Sommering kosten: 75,95 (Met stroom = 159,7)

Kosten / Gram = 75,95 / 232 = 0.327 euro

Kosten / Gram (met stroom) = 159,7 / 232 = 0.688 euro

Inclusief arbeid:
    8 min per dag voor 120 dagen = 16 uur. Mag je voor jezelf bepalen wat je 1 uur waard is, ik ben nog aan het studeren dus als ik het vergelijk met mijn huidige loon komt dat uit op 228 euro.

Dat wordt dan:
    - Zonder stroom: 303,95 / 232 = 1.31 euro

- Met stroom: 387,7 / 232 = 1.671 euro

Comment

Parakweker heb je bij je stroom niet per ongeluk 400 euro ipv wattage gedaan? Lijkt mij niet dat je 1680 kWh per ronde verbruikt toch.

Of is dat voor het hele jaar misschien? Nog steeds veel maar met een 600 W lamp haal je dat waarschijnlijk wel.

Comment

• parakweker
        parakweker commented
        Editing a comment
        Gedeeltelijk gebruik gemaakt van 2 tenten, 1 met 400w lamp en 1 met 150w lamp, allebei afzuigers en ventilatoren en ook nog een stevige ontvochtiger in de kamer. En in de hete zomerdagen nog een airco erbij

• MRDAW420
        MRDAW420 commented
        Editing a comment
        Aha nu je dat ook zo zegt heb ik de stroom voor de afzuiger niet meegerekend
    Bezig...
    X