Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Juiste VPD kaart?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Juiste VPD kaart?

    Korting op 420shop
    Zoals de titel zegt, welke VPD kaart is de goede?
    Als je in Google de key woorden VPD+kaart+wiet invult krijg je verschillende kaarten van verschillende websites.
    Maar allemaal geven ze iets anders aan. Dus welke zou ik moeten proberen te volgen?

    Ik heb er effe een paar bij gepakt:

    Find out what is an optimal range for your plants when using smart LED grow lights and how to dial in a proper VPD for maximum efficiency.

    Temperature and relative humidity play an important role in indoor marijuana cultivation since much of the plant's activity depends on these factors. Incorrect values of these two parameters will result in an invalid VPD (vapour pressure deficit), which will in turn result in poor plant development. In this article we explain how to properly adjust these values so our plants can enjoy a good climate for an amazing development.

    Simply put, Vapor Pressure Deficit measures the difference between the amount of drying power the atmosphere is exerting upon your plants. VPD is the key...

    Met behulp van dampdrukdeficit of vapour pressure deficit (VPD) creëer je het optimale klimaat tijdens elke levensfase van wietplanten.


    Kijk je bv bij 25 graden in late bloei dan zul je zien dat de een 60% vochtigheid adviseert, de ander 40%.
    Wie weet welke VPD kaart goed is? En daar ook ervaring in heeft!

    #2
    Als je op de link van dialux kijkt zie je ook waarom die waarden anders zijn... VPD en LVPD. Feitelijk heeft het niet zoveel zin om de VPD uit te rekenen indien je de bladtemperatuur niet weet. Waarom? Omdat als je lampen kort op het gewas hebt hangen zal de temperatuur van het bladerdek warmer zijn dan wanneer deze er verder vanaf hangt. Juist dit verschil in temperatuur is erg belangrijk om te zien wat de planten doen.

    Probleem is dat ieder blaadje een andere temperatuur heeft, een gemiddelde zou je kunnen gebruiken maar is ook geen stabiele waarde. Daarom werken de meeste schema's met een gecalculeerde berekening (2-3 graden lagere bladtemperatuur). Belangrijkste is dat je naar je planten blijft kijken en je niet blind staart op gemeten waarden.

    Veilig wordt aangehouden een VPD tussen 0.8 en 1.5. Maar om die waarde te berekenen zijn ruimtetemperatuur, blad temperatuur en lv van belang. Mijn idee erover.. Zolang je binnen die waarden blijft is er niet iets om je zorgen te maken.. Zit je er ver buiten dan moet je wat gaan veranderen aan 1 of meer van die waarden. Een veel te droge lucht zorgt voor slechte groei, een veel te vochtige lucht ook en daarnaast ook kans op schimmels/rot


    Lopend verslag

    Comment


      #3
      De hamvraag blijft natuurlijk ook in hoeverre je de controle hebt; als het buiten of binnenshuis vochtiger is, dan is het bijna niet te reguleren binnen, tenzij je hele huis op airco draait.
      Daarnaast is het afhankelijk van je meetpunt: meet je op 1 plek en is die representatief voor je hele tent, of meet je op 10 verschillende plaatsen en neem je een gemiddelde?
      Heb je de garantie dat je meter goed functioneert ook?
      Stel je LV daalt en je temperatuur stijgt, zoals in de zomer, kun je deze dan handmatig opkrikken zonder op een lokale plek een hele hoge LV te veroorzaken?
      En als je dat kan, hoeveel verschil maakt dat in opbrengst?

      Ik kan op mijn werk zo'n vijftigduizend parameters hanteren voor het kweken van cellen, de pH tot op een duizendste na de komma berekenen, speciale lichtfilters toepassen en luchtstromen dirigeren.. Of ik kan een kleurstofje toevoegen die geel kleurt als 't niet goed is..
      Qua regelingen in kweektenten denk ik vaak: als je er geen problemen mee hebt, moet je niet gaan zitten meten. Het enige wat je dan doet is jezelf meer kopzorgen geven en dingen complexer maken dan ze hoeven te zijn.

      Als je met een lampje, een thermometer, een gieter en een ventilator prima kweekt, dan is dat een goed systeem wat werkt.
      Voeg je daar duizend toeters en bellen aan toe, dan is er van alles fout aan je oude systeem. Dat oude systeem waar je prima op kon kweken is opeens mega klote.

      Als je het kweken een beetje onder de knie krijgt, dan is het saai. Echt geen kut aan. Ik denk dat veel mensen zich dan gaan vervelen en het internet op gaan om alles nog een tikkeltje beter proberen te maken, soms met rampzalige gevolgen voor hun gemoedsrust.

      "Maat, mijn VPD zit helemaal niet goed! De LV in een deel van de tent is 5% te hoog en nu verlies ik daar mee opbrengst!"
      "Wat zeggen de planten?"
      "Die gaan gewoon goed, groeien als een tierelier, hoezo?"

      De ideale VPD is trouwens een gemiddelde, gebaseerd op testplanten die toen voorhanden waren. Als je dat over alle cannabis varieteiten zou berekenen, dan is die range veel breder. Indica vs. sativa en afkomst van de ouderparen kan al de helft verschil maken.

      Wat ik duidelijk probeer te maken is dat we ons niet moeten laten verleiden om onszelf blind te staren op "de kers op de taart". Als de taart verder prima is, dan maakt die kers heel weinig uit.

      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #4
        @VoorHetEerst en LR2

        Bedankt voor de input en ws hebben jullie beiden gelijk. En ik kan wel de LV naar beneden brengen met een ontvochtiger maar dat kost gewoon teveel stroom dus geld. Een paar jaar geleden toen we nog een analoge meter hadden konden we het nog laten terugdraaien, maar met een digitale is dat voorbij.
        Dus ik ga maar gewoon verder want het gaat best goed nu. Al zag ik dat een paar blaadjes kleine gele puntjes hebben. Heb ik dan een tekort aan iets?

        Comment


        • Hoegaathet
          Hoegaathet commented
          Editing a comment
          Bedankt voor de info maar ik heb geen Auto`s.
          Ik geef gewoon 1 of 2 keer gewoon water en kijken wat er gebeurt.

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Gele puntjes tonen vaak aan dat er wat teveel zouten in het water zitten. Of dat voedingszouten zijn, of calcium/magnesium/natrium dat zien we niet makkelijk aan de plant. Als je de pH rap verlaagt dan kan er heel wat onoplosbaar zout weer oplosbaar worden, met gele puntjes tot gevolg.
          Ik zou als ik jou was inderdaad een aantal keer gewoon water geven, en pas weer gaan voeden als je ziet dat je planten lichter gaan kleuren op het oudere blad. Pas dan is er nieuwe voeding nodig in de aarde. Er zijn wat studies die zeggen dat 'iets te weinig voeding' beter is voor een plant dan 'iets te veel'.
          Daar tussenin is denk ik precies goed, maar da's altijd even uitproberen wat er werkt.

        • Hoegaathet
          Hoegaathet commented
          Editing a comment
          @LR2
          "Als je de pH rap verlaagt dan kan er heel wat onoplosbaar zout weer oplosbaar worden...."

          Bedankt voor dat te benoemen.
          Het zette me aan het denken en heb toen m`n PH pen getest en die moest nodig gekalibreerd worden.
          Thanks mate!!!

        #5
        LR heeft sowieso meer gelijk Hij heeft veeeeeeel meer ervaring dan ik
        Lopend verslag

        Comment


          #6
          Oorspronkelijk geplaatst door Voor het eerst View Post
          LR heeft sowieso meer gelijk Hij heeft veeeeeeel meer ervaring dan ik
          Lekker toch dat we zo iemand in ons midden hebben

          Comment


          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            zeker waar

          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Je kan je ph pen testen door hem voor gebruik in gewoon kraanwater te zetten, neem aan dat je die waardes weet, zo hoef je hem niet onnodig te ijken.
        Bezig...
        X