Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken met co2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweken met co2

    Korting op 420shop
    Nu was ik benieuwd
    qat je allemaal nodig hebt om met co2 te kweken? met een fles!

    Ik heb de 2 andere noodoplossing al geprobeerd
    De emmer met schimmel
    Zort voor sneller kans op toprot

    De zakjes met dat kristalspul erin werkt wel
    Als je het boven je plamt hangt zonder waaier vergiftig je de plamt eronder
    Ik hang ze aan de achterkamt van mijn zwenkwaaier
    Dan is ie met 2 weken leeg

    Nu was ik aan het denken om de co2 los te laten in mijn voorruimte
    Waar ik ook mijn frisse lucht aan zuig
    En met een fles is het te controleren wat je je ruimte in laat

    De zakjes en de emmer geven zomaar wat
    Het verhoogd wel
    Maar niet tot 1200/1500ppm

    Veel info vind je niet wat je nodig hebt
    En de spullen en prijzen lopen zeer ver uit 1
    en een beetje hulo kan veel verkeerd gekochte dingen besparen

    #2
    Ook al veel over getwijfeld. Een airco met splitunit heb je nodig om de lucht te ontvochtigen en te koelen zonder dat je uw dure co2 wegblaast. Een goed geisoleerde ruimte maar met een afzuiging naar buiten ook.

    Co2 reglaar die zijn meestal ook met een lichtsensor want co2 toevoegen wanneer de lampen uit zijn heeft niet veel nut.

    Verder kan je nog opteren iets om uw gasflessen terug bij te vullen.

    Oja de co2 loslaten een ventilator zodat die mooi alles verspreidt.

    Succes😉

    Comment


      #3
      Vraagje voor Voor het eerst want die heeft HET!!

      Comment


        #4
        CO2 is heel simpel te gebruiken mits de juiste materialen aangeschaft worden. Enkele rondes terug was ik letterlijk duizenden euro’s kwijt aan een matig werkende opstelling. Ik zal hieronder de benodigdheden opsommen en zal er straks nog even wat dieper op ingaan waarom.

        CO2 controller. Enige manier om het juiste hoeveelheid toe te voegen en te behouden.
        CO2 generator of CO2 uit een gasfles
        Luchtontvochtiger minimaal maar liever een flinke splitairco.
        aanbevolen ivm veiligheid: CO2 melder (niet te verwarren met CO melder!!
        Lopend Verslag

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          CO2 is pas hinderlijk vanaf circa 2000PPM indien je langer dan 15 minuten in de ruimte verblijft. Vanaf 5000 PPM wordt het enigszins gevaarlijk, vanaf 10000 PPM is het dodelijk. dus nee, lijkt mij niet nodig maar goed als je je er beter door voelt... be my guest.. PS zonder maskertje is het in een kweekruimte met CO2 al warm zat hoor..

        • NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Behalve die Co2 meter zat ik er toch wel op. Ok een luchtontvochtiger maar met dit warm weer zal het toch eerder met de airco te doen zijn

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          O!!!!!!

          Industrieel co² blus systeem gewend, werkt iets anders hè.

        #5
        Ik zal mijn ervaringen en valkuilen met CO2-toevoeging zo goed mogelijk beschrijven.

        ### CO2 en Opbrengst
        Bij het lezen over CO2 zie je vaak dat meer CO2 beter is. Dit klopt, maar het effect van toegevoegde CO2 neemt af naarmate de concentratie hoger wordt. Van 400 PPM (parts per million, standaard verzadiging) naar 1500 PPM kan tot 35% meer opbrengst geven, inclusief blad . Van 1500 naar 3000 PPM levert hooguit 10% extra opbrengst op, maar de kosten van de extra CO2 maken dit vaak onrendabel . De literatuur stelt dat rond 1500 PPM de ideale balans ligt tussen CO2-kosten en extra opbrengst . Dit is echter een vereenvoudigde uitleg zonder rekening te houden met verschillende factoren.

        ### Temperatuur
        Met toegevoegde CO2 kunnen planten een hogere temperatuur verdragen. Als je CO2 uit een generator gebruikt, produceren deze veel warmte. In een gesloten ruimte kan de temperatuur oplopen tot ruim 45ËšC, wat te hoog is . De beste resultaten heb ik bereikt bij ongeveer 33ËšC .

        ### Vocht
        Bij verbranding van aardgas of propaan komt ook vocht vrij. Houd hier rekening mee bij CO2-toevoeging. Omdat je waarschijnlijk ook de temperatuur wilt verlagen, is een airco aanbevolen (bij voorkeur een split airco, niet een mobiel exemplaar). Een zwaardere afzuiger met bijbehorend filter kan ook, maar dit kost veel gas en is niet altijd praktisch (bijvoorbeeld als de aangevoerde lucht al warm is in de zomer) .

        ### CO2-bronnen
        CO2 uit een fles kan ook, maar houd rekening met de hoge druk in industriële flessen, vooral bij temperaturen boven 20˚C. De beschikbaarheid van foodgrade CO2 kan afhankelijk van je woonplaats variëren, hoewel ik betwijfel of de verschillen groot zijn . Ik heb met drie systemen gewerkt: CO2 uit aardgas, propaan, en flessen. Aardgas is het eenvoudigst en voordeligst, zonder gesjouw met flessen en minder explosiegevaar .

        ### Verdeling
        CO2 mengt snel met de lucht. Een ventilator kan helpen, maar zonder ventilator is de concentratie in de ruimte meestal gelijk, met een marge van ± 100 PPM. Onderin de ruimte zal de concentratie altijd iets hoger zijn dan bij het plafond omdat CO2 zwaarder is dan lucht . Hang de sensor bij voorkeur ter hoogte van het bladerdek .

        ### Afzuiging
        Afzuiging blijft een probleem zonder airco. Een airco koelt de lucht en verwijdert vocht door condensatie. Dit zorgt voor een constante temperatuur, en planten stoten genoeg zuurstof uit voor een veilige werkomgeving. Het nadeel is dat airco’s veel stroom verbruiken. In mijn situatie circuleert de lucht volledig binnen de ruimte, zonder toevoer van verse lucht, wat leidt tot sterke geuren bij het openen van de deur .

        ### Licht en DLI
        CO2 toevoegen heeft alleen zin bij voldoende licht. Als je DLI (Daily Light Integral) lager is dan 40, heeft CO2 geen nut . Bij een hogere DLI gebruiken planten 2-3 keer zoveel water en voeding, wat ook de luchtvochtigheid verhoogt. Ik onderzoek momenteel of een hogere of lagere EC (Electrical Conductivity) beter is, maar hogere EC lijkt stevigere planten te geven . Mijn DLI is rond de 55, wat erg veel licht is .

        ### Groei en Bloei
        Meer CO2 leidt tot meer massa en blad, wat concurrentie tussen planten veroorzaakt. De overgang van groei naar bloei duurt langer, maar de bloeitijd zelf is korter, zodat de totale doorlooptijd gelijk blijft. Een ander probleem is de maximale opbrengst per vierkante meter, zoals opgegeven door zaadleveranciers. Ondanks mijn pogingen heb ik niet meer kunnen kweken dan de opgegeven 700 gram per m² .

        ### Problemen en Oplossingen
        Bij propaan-CO2 schrok ik toen het veiligheidsventiel openging bij ruim 50ËšC. Een CO2-fles van 2 kg ging maar 10 dagen mee, wat erg duur is. CO2 uit aardgas had geen problemen, behalve de aanleg van de gasleiding. Zonder airco is de temperatuur een probleem; met airco verbruik je veel stroom .

        ### Conclusie
        CO2 is geschikt voor kleine kwekers die de meeste opbrengst per m² willen behalen en graag experimenteren. Voor grootschalige kweek kan CO2 rendabel zijn omdat de kosten tegen de opbrengst kunnen worden weggestreept. Zo kun je meer wiet kweken in een kortere tijd .


        - **PPM**: Parts per million
        - **EC**: Electrical Conductivity​
        - **DLI**: Daily Light Integral QUOTE]Dagelijkse lichtintegraal (DLI) beschrijft het aantal fotosynthetisch actieve fotonen (individuele lichtdeeltjes in het 400-700 nm bereik) dat over een periode van 24 uur aan een specifiek gebied wordt geleverd.[/QUOTE]
        Lopend Verslag

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Ok.. dat zijn beste ruimtes.. Ik zou dat niet met 24 uur CO2 willen vullen. CO2 in fles kost je als je een 10 liter aanschaf ongeveer €60 per vulling maar de fles is erg duur en moet je de eerste keer ook aanschaffen. Met die maat tenten zou ik toch aan een airco gaan denken.. De stroomkosten zijn dat wellicht wat hoger maar om die tent vol te krijgen rond de 1500PPM CO2 moet je aardig wat CO2 loslaten. Als je die er dan gelijk weer uittrekt via je filters is het wel heel erg zonde van je geld. Ik gebruikte in een ruimte van 210x60x180 cm 11KG CO2 per ronde (week 3 t/m oogst) maar alleen bij licht aan. Nu is het inderdaad zo dat ze geen behoefte hebben aan CO2 als het licht uit is maar je filter trekt het wel uit de tent ds zal er gedoseerd blijven worden. Op een dergelijk oppervlak is eigenlijk alleen een CO2 generator rendabel en dan een van 4kW of meer. Maar dat gaat je wel flink wat gas kosten vermoed ik.

        • Bobledsgrow
          Bobledsgrow commented
          Editing a comment
          Ahh ja dan kost het wel wat
          Maar voor in de wintermaanden is het voor mij dus te doen
          Dan zuig ik echt minimaal af
          Jij had 11kg per ronde nodig
          Ik kon uit op 25kg per kant +/-
          50kg x 6euro/p/kilo =300€
          300is wel geld
          Maar beide kanten min 1 ons meer
          En het is er al dik eruit gehaald
          En ik heb wel 2 kanten
          Maar die blijven niet altijd samen draaien
          1kant word de mama voorgroei kant
          De andere de 12/12 kant

          En een extra co2 toevoeging zal altijd beter werken dan geen co2 toevoegen
          Vooral als je minimaal afzuigt
          Maximaal zou mooi zijn
          Maar geen must
          De must is meer dat ze geen te kort komingen krijgen

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Maar je maakt een klein rekenfoutje... ze gaan ook meer water en voeding verbruiken.. Mooiste is als je de tent(vrijwel) dicht kunt maken en dan circuleren. In de winter moet dat toch haast haalbaar zijn? Probleem is dan wel groter met licht uit... de temperatuur zal dan behoorlijk dalen en dan ga je dik over je dauwpunt heen.

        #6
        Voor de nacht heb ik bodemverwarming en als backup een electrische kachel
        in beide ruimtes
        Tevens circuleerd de lucht door beide ruimtes
        Dus ze koelen elkaar maar verwarmen elkaar ook
        Net de 3e ronde gehad met de 2 ruimtes
        En ik heb nu alles tot het co2 gefinetuned
        Nu de 4e ronde kijk ik of ik dit vast kan houden
        of misschien nog iets verbeteren
        Er zijn weer een aantal aanpassingen gedaan
        zoals bodemverwarming , luchtontvochtiger, meer co2zakjes, sterkkere circulatiepomp in het vat
        en tevens een watersysteem die 3x daags water geeft
        Inplaats van alles in 1 x
        En weer 150co2 tabletten op voorraad
        Stekken van 1 en dezelfde soort per lamp
        Van de meest Gulle dames
        Dus dit zal DE ronde moeten worden
        Die alleen nog met een echt co2 systeem verbeterd kan worden
        maar zonder al super draaid

        Comment

        Bezig...
        X