Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geel oranje puntjes op bladeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Geel oranje puntjes op bladeren

    Korting op 420shop
    Doordat er zoooveel te vinden is over het onderwerp, geraak ik er maar moeilijk uit wat er nu juist aan de hand is met mijn autoflowers...
    Ik zal hiervoor beginnen bij het begin. Er zijn al wel wat foutjes gemaakt, vandaar denk ik dat dat het makkelijkste zal zijn als iemand me wilt kunnen voorthelpen 😅

    Begin mei heb ik een deel zaden laten ontkiemen. Er zijn uiteindelijk 6 autoflowers en 1 fotoperiode succesvol ontkiemd. 3 medusas, 1 northern lights, 1 Royal AK, 1 sweet skunk en dan nog 1 fruit spirit welke een gewone fotoperiode plant is. Het oorspronkelijke idee was om de autoflowers buiten guerilla te gaan kweken en de fruit spirit te proberen scroggen in mijn 70x70x160 tentje.

    Nu door het barslechte natte en afwisselende kwakkelweer in België zag ik de kans maar niet om de autoflowers buiten te gaan planten. De locatie waar ik ze wilde zetten was constant veel te nat ofwel kregen we hier weer eens een hitte tot en met, wat me ook niet zo verstandig leek.

    Lang verhaal kort ik heb alle plantjes in kleine 2 liter textielpotten gezet in afwachting om de autoflowers buiten te kunnen zetten. Het bleef maar barslecht weer dus na een tijdje begonnen de autoflo​​​​​wers uiteraard al te bloeien en dacht ik oké ik verpot de autoflowers wel en bloei ze wel gewoon af in de tent. Verpotten van autoflowers geen goed idee weet ik ook maar ja ik moest wel iets doen anders waren ze helemaal niet meer gegroeid. Wat ze nu overigens nog wel gedaan hebben maar ze zijn redelijk klein gebleven. Dus ik verpotte ze in een 4 liter textielpot.

    Allemaal goed en ik gaf ze alle voeding van Biobizz. De helft van de normale dosis zoals ik overal ook terugvond. Nu had ik vorig jaar aan de vensterbank een autoflower die ik gewoon de volledige voeding heb gegeven en dat was perfect gelukt. Geen nutrient burn of dergelijke, ging gewoon perfect. Dus ik dacht deze keer ik bouw de voeding even op tot de laatste weken en dan geef ik ook voeding gewoon volgens het schema voor een gewone fotoperiode plant. Zo houd ik alles wel op pijl en krijg ik er misschien toch wat meer uit…

    Slecht plan dus. De tippen van de fan leaves krulden en verkleurde. Waardoor ik ze enkele dagen geleden gespoeld heb toen ik zag dat het erger werd. Nutrient burn dacht ik dus…

    Sindsdien houd ik alles goed in het oog en toen ik vandaag ging kijken zag ik plots dat er zich razendsnel vooral op de sweet skunk geel oranje vlekken waren beginnen vormen. Hoewel ik in de kleine 4 liter potten 8 liter water door heb gespoeld tot het zo goed als helder water was wat door liep… Ik begrijp nu dus niet zo goed of dit nu nog door de voeding ligt die ze te weinig of te veel krijgen of iets anders…

    Intussen heb ik ook de trichomen al gecheckt om daar toch ook al op voorbereid te zijn mocht ik meteen moeten oogsten. Het merendeel van de trichomen is al troebel/wit en nog een 20-30% is nog doorzichtig. Ik vind echter nog geen amberkleurige trichomen.

    Iemand die me hier iets meer over kan vertellen?

    Alvast bedankt!

    20240731_211503.jpg

    20240731_211450.jpg

    20240731_211446.jpg

    #2
    Ik heb een soortgelijk probleem met 1 van m'n AFjes.
    Ben net als jij op onderzoek gegaan maar blijft lastig exact te pinpointen wat het is.
    Ik kwam zelf uit bij 3 opties, calmag tekort, teveel voeding of teveel water.

    Ik ben dus ook benieuwd of mensen hier misschien weten hoe of wat.

    Comment


      #3
      Je kan op aarde niet spoelen zoals jij dat omschrijft.

      door 2x de inhoud van je potten aan water te spoelen heb je de problemen alleen maar erger gemaakt denk ik.

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Highrider View Post
        Je kan op aarde niet spoelen zoals jij dat omschrijft.

        door 2x de inhoud van je potten aan water te spoelen heb je de problemen alleen maar erger gemaakt denk ik.
        Hoezo niet dan? Dat is alles wat ik erover terug kon vinden dat wanneer je met nutrient burn zit, je best 1,5 tot 2 x de potinhoud moet spoelen met ph stabiel water? Ik dacht ik doe dit, laat ze dan helemaal terug droog worden en bouw dan stilaan de voeding zachtjes terug op... Ik heb een mix gebruikt van biobizz trouwens. 2/3 biobizz light mix en de overige 1/3 is all mix, coco en ook nog worm humus.

        Intussen zijn ze, vooral de sweet skunk helemaal vergeeld.. Dus weet niet goed wat ik nu kan doen om het alsnog zo goed mogelijk te redden.

        Zou ik nu toch al terug een beetje voeding bijgeven dan en komt het nu dan misschien net doordat ik alle voeding er heb proberen uit te spoelen?

        20240801_143223.jpg20240801_143228.jpg20240801_143223.jpg

        Comment


        • NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Biobizz is biologisch? Die voeding wordt nooit rechtstreeks opgenomen door de plant maar eerder de bacterienpoep is de voeding. Als je die volledig uitgedroogd hebt best een voedingstheetje maken. (Ook geen water geven met chloor in).

          Zelf ben ik geen biokweker omdat alles daar een stuk trager gaat om iets kapot te krijgen of te herstellen.

        • Babz
          Babz commented
          Editing a comment
          Als ik dit lees denk ik ook dat je je voeding eruit hebt gespoeld.

        #5
        Ik zou dit eens bekijken.

        In de regel van de norm als er te korten zijn en de pH is ok, bij twijfel probeer ik eerst primaire voedingsstoffen, als dat niet werkt naar de secundaire voedingsstoffen en als dat niet werkt de tertiare voedingsstoffen. Omdat in die volgorde een plant het meeste nodig heeft (los van uw voorbeeld😉)
         

        Comment


        • GdoubleU
          GdoubleU commented
          Editing a comment
          Ik heb duidelijk nog heel veel leeswerk als ik dit hier zo even lees. Die vacature bij fyta company zal nog even op zich moeten laten wachten geloof ik 😂

          Bedankt voor de reactie hoor!

        #6


        LR2 heeft in dit topic een paar goede voorbeelden van bladproblemen.

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Die komt van Monty af, of Flintstoned. Ik heb daar geen bijdrage aan geleverd

        • Babz
          Babz commented
          Editing a comment
          Ahh ok LR2. 👍

        #7
        Het ding is dus dat ik voor deze problemen met nutrient burn zat geloof ik... Het begon aan de tippen van de fan leaves en verspreidde zich verder volledig over de bladeren. De fan leaves die waren aangetast heb ik geknipt voordat ik gespoeld heb dus daar heb ik ook geen foto van of zo. Maar dat is dus de reden dat ik het gedaan heb. De potten bleven ook zwaar dus ik ging ervan uit dat er sowieso een teveel aan voeding was dat niet kon worden verwerkt. Intussen zijn ze nog steeds zwaar en nat onderaan dus als ik dan nu terug wel weer voeding ga geven gaat dat toch ook niet kunnen verwerkt/opgenomen worden neem ik aan. Of wel? Jeezzz ik voel me een newb 😅

        overigens heb ik hier ook wel redelijk hard water... Dus ik ging er van uit dat ik geen calmag zou hoeven toe te dienen. Te hard water is ook niet goed maar ik had niet veel andere opties dus het was roeien met de spanen die ik had.

        Zou het ook daarmee te maken kunnen hebben misschien? Te hard water waardoor er kalk vast is gaan koeken aan de wortels en die nu niets meer kunnen opnemen?

        Wat ik wel doe is iedere keer ik water heb gegeven, mijn maatbekers opnieuw vullen omdat ik ergens las dat dan het chloor er kan uitdampen tegen de volgende keer dat ik ze water ga geven.

        Ik wist natuurlijk dat het een risico was om die voeding toch te gaan verhogen... Al doende leert men zeker? 😅

        Alvast enorm bedankt voor al jullie reacties! 🙏🏻
        Last edited by GdoubleU; 1 August 2024, 17:16.

        Comment


        • Highrider
          Highrider commented
          Editing a comment
          Maak het jezelf vooral gemakkelijk een volgende ronde. De meeste problemen ontstaan veelal door een verkeerde watergift, watergift is vrij lastig in zo'n klein potje. Minder plantjes en minimaal 11L potten (groter is beter, juist met bio). Grotere potten, betekend meer buffer voor zowel voeding, water als pH in de rootzone (rhizosfeer).

          Ook is snoeien bij problemen een grote no-go!
          Je plantje doet van alle kanten zijn best om te "herstellen" en dat zie jij terug in het blad.
          Op het moment dat dit blad verwijderd word, gaat ze onverminderd door met de rest van het blad te gebruiken, je problemen in de wortelzone zijn immers nog niet hersteld.

          Bij een nutrient burn kan je best wel spoelen op aarde, maar niet met meer water. Dit principe is voor coco!! Te veel water verstort je zuurstof/water balans. Zoals LR hier beneden weer verdomd mooi omschrijft.
          Op aarde spoel je door alleen (afgezuurd) kraantjeswater te gebruiken in precies dezelfde hoeveelheden (lees: zonder je plantje te verzuipen). Ik gebruik zelf de bio-heaven en acti-vera als er "gespoeld" moet worden ipv afgezuurd water.

        • GdoubleU
          GdoubleU commented
          Editing a comment
          Ik las dat overal inderdaad... Ik ben toch soms ook iemand zo tegendraads die op de harde manier daar moet gaan achterkomen 😅 verdomde keikop soms hoor!

          Het volgende rondje was mijn plan zelfs om 9 potten van 4 liter te zetten met fotoperiodes in. Die vervolgens 2x te toppen, enkel de 3 nodes onder de originele hoofdcola te laten staan en te lollipoppen en nog wat training op uit te voeren en zo een beetje semi te scroggen door een net. Mijn logica daarin was dan dat ik er zo het meeste uit zou kunnen krijgen in mijn klein 70x70 tentje op een zo kort mogelijke tijd ipv gewoon 1 grote plant te scroggen omdat ik precies vond dat het dan wat lang zou duren. Dat gaat dus waarschijnlijk om problemen vragen zijn dan 😁 het zullen dus gewoon 3-4 grotere potten worden!

          Hartelijk bedankt voor dit hoor! Les geleerd: niet te snel panikeren haha!

        #8
        Ik denk dat dit een klassieke actie is van "Oh fuck ik lees iets op het internet en ik ga METEEN actie ondernemen!".
        Dat neemt niemand jou kwalijk, doen we allemaal weleens.

        Wat ik denk dat het geval is: door de nutrient burn zijn de wortels iets beschadigd. Pas als de wortelpuntjes niet meer optimaal werken, gaan ook de bladpuntjes er aan.
        Door het spoelen zijn vervolgens de wortels aan het rotten geslagen.
        Door het constant nat zijn van de wortels, kan dat niet herstellen. Er is teveel water in de bodem, daardoor te weinig lucht. En dat gaat fermenteren, waardoor er nog minder zuurstof beschikbaar is.

        De tekenen beginnen dan als roestige vlekken, die later bruinig kleuren (dag of 4, soms langer) en daarna kleurt het blad geel. Bij een goed vertakte plant kun je soms hele takken nog groen hebben terwijl de rest verkleurt, dat is een erg duidelijk teken dat een deel van het wortelsysteem kapot is.

        Je hebt dus in principe de plant de instructie gegeven "shut down" terwijl je nog allerlei programma's open had staan (denk aan de bloei).
        De plant is met afsluiten begonnen, het is aan jou om dat zo traag mogelijk te laten gebeuren zodat de rest nog door blijft groeien.

        Onthoud goed dat voeding bouwblokken levert. De bouwblokken voor de groei. Maar de daadwerkelijke groei doet de plant zelf door middel van fotosynthese. Meer voeding betekent niet automatisch meer fotosynthese, maar meer fotosynthese betekent wel dikkere toppen. Je wilt het liefst aan de ondergrens van de voeding balanceren, omdat je dan maximale groei aanjaagt met een minimale kans op problemen.. Een tekort kun je verhelpen, een overschot is tien keer zo moeilijk.

        Let effe op met planten in trays, die rottende bacterien kunnen makkelijk overspringen als alle planten in dezelfde bak met water staan.

        Wat kun je nu doen om de boel tot een goed eind te brengen?
        De bodem laten drogen, en dan water geven met 1/4e van de aanbevolen voeding. Maar wel pas als die bodem goed droog is geweest.
        Dat is geen garantie dat er iets te redden valt, maar het is de enige optie die enigszins een goede kans heeft.
        De aftakeling is ingezet, je kunt dat alleen nog remmen maar niet stoppen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Babz
          Babz commented
          Editing a comment
          Zou in dit geval het halveren van de wortels(dus gewoon letterlijk een groot deel van het kluit afsnijden) om groei van nieuwe wortels te stimuleren helpen?
          Ben je dan de plant nog meer onnodig aan het stressen of zou het uiteindelijk op lange termijn wel helpen?

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          In de gedachtegang van Babz zou ik ook denken dat verpotten misschien wel de beste optie is.. Zoveelmogelijk natte aarde eraf en dan in droge aarde plaatsen. Die droge aarde trekt dan het resterende vocht er wel uit zou ik denken, en dan na een dag (of twee) voorzichtig weer gaan voeden?

        • GdoubleU
          GdoubleU commented
          Editing a comment
          Dat is het exact! Ik begon dingen op te zoeken en zag allemaal foto's van planten waarbij die nutrient burn zich had verspreid naar de toppen en dat wilde ik absoluut voorkomen! Zeker bij de sweet skunk want die ruikt toch oh zo heerlijk!

          Ik denk inderdaad dat het zo is dat de wortels beschadigd zijn zoals je zei. Het bovenste deel van de plant zijn nu de bladeren vergeeld en het onderste deel is nog wel redelijk groen. Dus ja, wortelsysteem beschadigd geloof ik ook! Bedankt voor die les!

          De shutdown klopt daardoor ook geloof ik. Als ik nu de toppen van de sweet skunk vergelijk met de anderen zie ik echt enorm veel meer trichomen er op zitten. Dus die is echt het laatste van zichzelf aan het geven.

          Ook staan ze inderdaad allemaal in 1 dezelfe tray van 60x60. Daar zal ik dus mee oppassen.

          Ik heb nu de boel lekker laten uitdrogen en geef voorzichtig terug wat voeding bij om er toch nog iets meer uit te halen. De bovenste toppen zijn eigenlijk zo goed als klaar maar die onderaan hebben nog wel een weekje of zo nodig. De groei- en bloeiperiode is sowieso al wel verlengd geweest door de planten te verpotten en fan leaves weg te halen. Ze hebben dus veel te veel stress gehad. Anders waren ze nu toch zeker allemaal bijna klaar.

          De bodem van de northern light is nog wel wat nat. Ik vroeg me af of ipv te verpotten zoals Babz hier boven suggereert en misschien de plant nog meer stress te geven, het een goed idee zou zijn om een stukje karton onder de textielpot te leggen totdat de pot droog is onderaan doordat het vocht dan zo in het karton zou kunnen trekken? Om achteraf ook daar voorzichtig wat water met een klein beetje voeding bij te geven? Rekening houdend met wat je zei over de planten die in dezelfde tray staan, gewoon water bij te geven zonder dat het tot onderin de pot afwatert. Gewoon net genoeg. Een 200 ml ongeveer. Dan is het zeker niet te veel.

          Dankjewel voor de zeer duidelijke uitleg. Ik ben hier echt heel veel verder mee! 🙏🏻
          Last edited by GdoubleU; 3 August 2024, 13:33.

        #9
        Ik zou niet aan de wortels gaan zitten, omdat je dan nieuwe wonden maakt en er al rot in de aarde aanwezig is die je er niet uit gaat krijgen.
        Ook de pot verplaatsen e.d. is met textielpotten wat onhandig omdat dan alles kan gaan verschuiven, met ook weer schade tot gevolg.

        Soms is niets doen en afwachten de beste oplossing, en ik denk dat je daar mee de meeste winst behaalt.
        Ik snap dat de handen jeuken en het een ongemakkelijk gevoel geeft, maar dit is zo'n moment wat je nooit meer vergeet op deze manier en dat verzekert je in de toekomst dat je dit 100% gaat voorkomen.
        Vervelende les, maar je komt er beter uit
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Enzymen die dode wortels rot voeding omvormen een goed idee?

        • GdoubleU
          GdoubleU commented
          Editing a comment
          Er zal dan inderdaad niet veel anders opzitten dan niets doen denk ik. Mijn handen jeuken inderdaad en vooral naar het volgende rondje kijk ik nu al uit 😅

          Het zet me alvast aan om de basis gewoon echt vanaf het begin goed te gaan lezen/leren en niet gewoon maar het schemaatje te volgen, just winging it en klaar. Nu wil ik echt van het begin tot einde die plantkunde gaan bestuderen. 😁

          Nogmaals bedankt voor de reacties aan allen!

        • GdoubleU
          GdoubleU commented
          Editing a comment
          Die enzymen zitten sowieso in de biobizz microbes die ik 1x per week toevoeg aan het water. Dat kan daar misschien nu inderdaad ook wel goed voor helpen.

        #10
        UPDATE:

        Ik voeg nu stilletjes 300ml water toe met maar een klein beetje voeding. Vooral die sweet skunk auto is er het ergst aan toe. De toppen onderaan doen ook niet heel veel meer en krijgen volgens mij ook niet genoeg licht. De bladeren bovenaan zijn zo verdord intussen dat er volgens mij lang niet genoeg fotosynthese plaats kan vinden. De potten drogen wel uit, al is het trager dan voordien waarschijnlijk door dat wortelrot aanwezig is zoals LR2 hier boven al aangaf.

        Dat ze toch nog een goed stuk uitdrogen kan ook wel komen omdat het momenteel een beetje warmer is en ik overdag toch aan een temperatuur zit van 27 graden en iets warmer soms.

        Vraag me nu vooral af of ik nog steeds het beste wacht met oogsten of niet... De suikerblaadjes beginnen ook te verdorren en bruin te worden dus maak ik me zorgen of dit al dan niet gewoon op de toppen zal overslaan en ik misschien toch al moet oogsten? Zo zenuwslopend 😬😅

        Wat denken jullie? Even ter illustratie:
        Attached Files

        Comment


        • Highrider
          Highrider commented
          Editing a comment
          Ffe wachten nog.
          Om jezelf te vermaken, kan je trichomen gaan checken met een loopie. klik

        #11
        Enzymen die dode wortels rot voeding omvormen een goed idee?
        Dat zijn dezelfde enzymen die de bacterien en schimmels gebruiken die nu de wortels opvreten, die enzymen zijn dus helemaal niet nodig.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #12
          Wat is er gebeurd hier met de kennis van iedereen tegenwoordig? 😵😵😵

          100 antwoorden en geen 1 correcte.
          en trichomen checken, werkt bij autoflowers net even anders dan photo planten.

          Je hebt hier alles autoflowers en 1 photo plant,die je sinds mei hebt staan gaf je aan in je 1e post.

          Inmiddels zitten we in augustus dus je autoflowers zijn nu 3+ maanden oud.
          dat betekend 12 weken!

          Je phenomeen heet in onze kwekers taal roest plekjes,die onstaan als je planten veel te nat staan, je gaf immers al aan dat je mix uit 1/3 aarde bestaat en je hebt x2 de pot inhoud gespoeld met water, dat 20x te veel is.

          Nu is dit niet meer van belang,wat jij ziet is in onze taal de Herfst,daar treden alle kleuren op maar vooral een en dat zijn Geel trekkende bladeren!!!

          Je autoflowers doen dit,omdat ze hun laatste zetje geven in de hoop zich te kunnen voortplanten in hun laatste levens fasen.

          spoel maar met afgezuurd water nog enkel,om de overige voedings stoffen eruit te spoelen.

          Conclusie en het Correcte antwoord?

          Gefeliciteerd je bent toe aan de oogst
          Veel knipplezier

          Comment


          • Babz
            Babz commented
            Editing a comment
            Oh en z'n plantjes zijn dan wel 3mnd oud, maar als je het voorgroeien van ongeveer 3 weken aanhouden, dan de voorbloei, dan zit ik pas op zo'n 8 weken bloei.

          • stafford
            stafford commented
            Editing a comment
            Babz autflowers hebben langere bloei haren,die sneller bruin rood kleuren veel mensen gaan daar de fout in, zonder vergroot glas ga je nooit de trichomes echt perfect kunnen aflezen.

            2e kenmerkerk is een autoflower is pas klaar als ze echt volledig geel trekt, je gaf het al zelf aan kom je uit op 8weken bloei ja.
            ( plus de spoelweek is 9 weken) of die nog de 2e week kan halen is de plant aflezen en in de gaten houden.

            Enkel xxl soorten zijn 10 tot 11 weken( + 1 soms 2 weken extra groei) tegen over non xxl.
            Gewone af zit op 8 weken

          • Babz
            Babz commented
            Editing a comment
            Ahh ok, tja trichomen bekijken onder een loep lijkt mij idd nog altijd de beste methode.
        Bezig...
        X