Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

To top or not to top?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    To top or not to top?

    Korting op 420shop
    Beste mensen ik zit eigenlijk al een tijdje met een vraag wat betreft toppen.
    Ik heb het één en ander gelezen en wat ik oa tegenkwam is dat wanneer je niet topt de plant de meeste energie in de hoofdcola stopt. (ongeacht lst of niet)
    Toppen is voor het vermeerderen van je toppen en een meer gelijkmatig bladerdek, maar is het ook beter voor de ontwikkeling van al de toppen? Dus dat het plantje haar energie beter verdeeld?

    Wat zijn jullie persoonlijke ervaringen hiermee? Screenshot_20240916_141833_Chrome.jpg

    #2
    Mijn idee is toppen als je met weinig werkt.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Weinig ruimte of weinig plant?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Met weinig planten.

    #3
    Je kamt vaak met rot. Die komt eerst voor in de grootste toppen. Als je niet topt is toprot veel maal erger. Uw hoogste toppen eerder rijp en mag je die afdoen en nog verder gaan om de rest klaar te krijgen ondertussen moet uw plant herstellen van uw hoofdtop af te knippen. Ik zou zeggen binnen toppen als je niet met autos werkt.

    Comment


    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Tja maar als ik m'n antwoord ook kan krijgen zonder zelf al die moeite te doen Bo$wachter, why not? 😉

    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Omdat elke ruimte anders is. Wat bij een ander werkt wil ni zeggen dat dat ook bij jou het geval is🤓 ik moet met andere dingen rekening houden als een maatje van me.

    • NewNoobie
      NewNoobie commented
      Editing a comment
      Hoe je het draait of keert grotere toppen meer kans om daar toprot te krijgen.

      Toppen op gelijke hoogte van de lamp rijpen evensnel.

      Volledige oppervlakte benutten om zoveel mogelijk oogst.

      En tenlaatst een perfecte manier bestaat er niet, ieder elementje heeft zijn voor en nadelen.

    #4
    Je hoeft niet te toppen natuurlijk... Je kan met LST (zoals je weet) ook heel wat bereiken. Ja het geeft stress, vandaar ook doorgaans het advies niet met AF dames te toppen. Op zich kan je plant heel wat hebben, zag van de week zelfs een filmpje van een gast die een geoogste kale tak nieuw leven wist te geven. Het is en blijft onkruid.

    Maar op zich kan je nu met de voorraad die je hebt en de 2 kastjes eens zelf experimenteren 😉
    Baking cookies in my MiniGrowBox .

    The ultimate growbox for one plant. ​​​

    Comment


    • Highrider
      Highrider commented
      Editing a comment
      Mmmm vergezocht. Dat kleine wondje moet ze wel kennen hebben hoor. Dikke toppen zijn aantrekkelijker voor rot dan 1 klein mini wondje in de groei. Een klein beetje stress maakt je plantje niet gelijk ongezond.
      Stress levert naar mijn mening geen extra kans op rot op (rot-op💁🏼‍♂️), een ongezond plantje daarentegen wel.
      Gevolgen van stress zullen zich eerder uiten door herman te tonen.

    • Highrider
      Highrider commented
      Editing a comment
      Daarbij heb je die blackwidow toch bijna volledig kaal geplukt (zo lijkt het). Dat levert meer stress op dan een klein beetje toppen.

    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Haha Tja daar heb je een goed punt Highrider (kijkt naar haar kale Black widow 👀🙈)

    #5
    Ik top altijd
    en natuurlijk heb ik er wel eens een paar ongetopte tussen gelaten
    Maar elke keer kwam daar minder canaf dan van de getopte planten
    Toppen kan je doen zelfs met 20 per m2
    Dan gaan ze gelijk de bloei in na het toppen
    Of je geeft ze 3 hersteldagen
    En als je ziet dat ze aanslaat gelijk de bloei in

    1Toppen is een gelijker bladerdek
    2 getopte planten worden minder hoog
    dus je licht hoeft minder diep te penetreren
    3 meer Maar minder grote toppen wat beter is om rot te voorkomen
    Toppen tot 20 per m2 is in mijn ogen altijd beter
    Ga je naar 25 per m2 dan kost je dat je eind gewicht door verdrukking
    Toppen tussen de 3 en de 7 vertakkingen
    Vaak top ik naar 5 bij stek
    En 6 bij zaailingen waar er vaak 4 van overblijven
    De minste snoei ik vaak weg

    Grote toppen oogt leuk
    Maar zie ze maar rotvrij te houden😉
    en na jaren getest te hebben
    Is toppen De meest Gulle optie in mijn hokken

    Comment


      #6
      Getopte planten zullen altijd maar dan ook echt altijd!! meer gewicht op leveren,dan niet getopte planten.
      Ook word het moeilijk voor schimmels omdat de lucht zich beter overal doorheen kan wurgen,in dit geval je nachtmerrie toprot.

      Toppen geeft je ook ook een mooie oplossing met de hoogte in lagere ruimtes dus voor jouw Babz nog een extra win.
      omdat je de plant afremt maar forceerd de breedte in te gaan.

      Top kan vanaf de 4e internode, maar nog beter bij de 5e /6e internode bij normale soorten.
      Toppen geeft vrijwel amper stress,blaadjes plukken is het ergste wat je kan doen, dat geeft veel meer stress en creëert ook nog eens onnodig wondjes wat dus een paradijs is om voor rot gelijk door te zetten en zicht te nestelen.

      Dus het antwoord toppen,en niet meer onnodig bladeren lopen plukken zoals je bij de black widow hebt gedaan,daar moet je echt mee stoppen.
      Attached Files

      Comment


        #7
        Dank allen voor jullie input! 😊

        Ik heb besloten nav de reacties hier toch maar wel te toppen.
        Ik heb, op 1 plantje na, al m'n plantjes getopt maar ik wil m'n dametjes zo min mogelijk stress geven(probeer toch op zoveel mogelijke manieren rot te voorkomen, vandaar ook deze post) dus ik dacht laten we maar niet toppen(ook omdat ze aardig stress heeft gehad met ompotten).
        Maar ik ben toch overtuigd van de voordelen van wel toppen. 👍

        Comment


          #8
          Een indica dominant toppen is vragen om meer blad en minder diepgang in je gewas!

          Heb de Uruzgan 100%Indica getopt maar daar had ik echt wel spijt van. 12x in mijn opstelling 3,5 ons ongetopt deed ze 5 ons ….

          Een sativa heeft minder en slanke blad waardoor het licht dieper in het gewas penetreert.

          Dus dat altijd toppen voor meer grammen gaat niet altijd op , mijn twee centen

          Comment


            #9
            De plant ontdoen van blad wat je deed Babz ook wel defoliatie genoemd, vind ik juist een hele goeie zaak. Zou het zelf ook doen als het me niet teveel werk was in mijn setting.

            Lees de verslagen van Head Honcho hier maar eens omtrent.
            Horks Fototopic 2.0

            Comment

            Bezig...
            X