Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eco testr EC waarden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Eco testr EC waarden?

Korting op 420shop
    Hoi iedereen ik heb vroeger al eens gekweekt en hen een EC meter en ph meter van dit merk, Eutech is het merk,de EC meter gaf nadat ik er voeding bij deed een waarde van 350 denk dat dit de ppm is maar mischien staat er 3.50 mijn meter meet wel in mS.
    In de ijkvloeistof waar EC3,0(uS/cm) op staat gaf hij ook 3,0 aan.
    Neem aan dat de meter correct werkt dus?
    Waarde kan per merk verschillen?
    De waarde van EC is anders dan ppm?
    Heb een voedingschema van Advanced Nutritions en deed er de conaiseur a en b (beiden 4ml/L),B52(2ml/L)voodoo juice(2ml/L) bij.
    Indien die 3.50,350 is dan is de waarde toch nog niet te sterk?Staat precies een puntje tussen het getal maar twijfel of dit een puntje is.
    Heb al paar schema’s van het net.In kraanwater zonder voeding bij 25graden meet hij0,50mS en gedistilleerd water 0,00mS wat correct lijkt allen.
    Welk schema volg ik nu in welke waarde of moet ik die mS telkens gaan omrekenen?
    Attached Files
    Last edited by Ikzelf; 3 weken geleden.

Mijn meter staat dan in ppm/s?

Comment

Dus geijkt op 3 , wat veel is vind ik maar weet er weinig van. Hoeveel toont ie dan terug aan in gewoon kraanwater zonder iets bij?

Want als je bv schema 1 moet volgen moet je beginnen met ec 0.3 zonder voeding. Als die al zo hoog is, gaat dat schema onopvolgbaar worden he..
      Ganja always does the trick.

Comment

• Ikzelf
        Ikzelf commented
        Editing a comment
        De ijkvloeistof is EC3,0uS/cm staat op het flesje en mijn meter meet ook 3,0 maar meet in mS maar meet dus die 3 wat correct is.
        In kraanwater staat er 0,50mS en in gedestilleerd water,0,00mS wat waarschijnlijk ook correct is.
        Mijn meter is van het merk Eutech.
        Last edited by Ikzelf; 3 weken geleden.

stafford kan mss helpen, maar ik zie minder en minder mensen die ec meten.

Het ijken klopt gelijk wel, maar met voeding erbij zou het wel hoger moeten tonen. Als ik me niet vergis was er een verschil met die hanna methode en een andere methode.

En als het in kraanwater zondr 0,5 is , welke waarde heb je met voeding erbij ook in dezelfde 0.00 ms ?

Comment

• Highrider
        Highrider commented
        Editing a comment
        Of Voor het eerst

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Wat is geleidbaarheid?
        Geleidbaarheid in een vloeistof verwijst naar het vermogen van de vloeistof om elektrische stroom te geleiden. Dit gebeurt door de aanwezigheid van opgeloste ionen, zoals zouten, mineralen en voedingsstoffen, in de vloeistof. Hoe meer ionen aanwezig zijn, hoe hoger de geleidbaarheid.

Eenheden van geleidbaarheid:

EC (Electrical Conductivity):
        Dit is de meest gangbare eenheid om geleidbaarheid te meten en wordt uitgedrukt in milliSiemens per centimeter (mS/cm) of microSiemens per centimeter (µS/cm).
        EC is direct gerelateerd aan de concentratie van opgeloste ionen in de vloeistof.
        Een voorbeeld: zuiver water heeft een EC van bijna 0, terwijl een voedingsoplossing voor planten vaak een EC-waarde heeft tussen de 1.0 en 2.5 mS/cm, afhankelijk van de plant en de groeifase.
        PPM (Parts Per Million):
        PPM geeft de concentratie van opgeloste stoffen in de vloeistof aan, meestal zouten of voedingsstoffen.
        Het is een benadering van het aantal opgeloste deeltjes in een miljoen deeltjes vloeistof.
        PPM-waarden worden berekend op basis van de EC-waarde, maar de verhouding kan verschillen, afhankelijk van de gebruikte conversiefactor (500 of 700 schaal).
        Het verschil tussen EC en PPM:

EC is direct meetbaar, terwijl PPM wordt berekend door de EC-waarde te vermenigvuldigen met een conversiefactor:
        Bij de 500-schaal: PPM = EC (mS/cm) × 500.
        Bij de 700-schaal: PPM = EC (mS/cm) × 700.
        Bijvoorbeeld, een EC van 1.0 mS/cm is gelijk aan 500 ppm op de 500-schaal en 700 ppm op de 700-schaal.

• Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Het principe is wel zot op zich , de geleidbaarheid van elektrische stroom meten in planten. Ga ik es bestuderen hoe dat ons als mens beinvloed ook.

Denk het gevonden te hebben

ųsmc of dat eerste met een u , is maar een duizendste van de gewone waarde. Maar de berekening is

Bv je waarde van 3 , x 1000 doen en delen door 2 =1500 = wss 1,5 ec dan.

je kraanwater 0,5 x 1000 = 500 :2 =250 = 0,25 ec

En 3,5 met voeding is dan 3500:2=1750= 1,75 ec

klinkt logisch maar zeker ben ik niet

Comment

• PH donner
        PH donner commented
        Editing a comment
        Meten = Weten!
        Als je weet wat je meet 🙂

• Ikzelf
        Ikzelf commented
        Editing a comment
        Volgens mij meet hij in mS

• Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Na 100 x meten is het resultaat nog altijd niks weten, daarmee wat ambetant en ben ik geswitched naar een binnenband die hou ik bij de planten en vult de band automatiek, dan zijn ze wat ziek

PH donner is Wesley Pipes dan juist?
      Last edited by Silas; 2 weken geleden.

Comment

here are three conversion factors which various manufacturers use for displaying ppm's...

USA 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 500 ppm
        European 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 640 ppm
        Australian 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 700 ppm

For example.

Hanna, Milwaukee 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 500 ppm
        Eutech 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 640 ppm
        Truncheon 1 ms/cm (EC 1.0 or CF 10) = 700 ppm

Factors

usa 2.00
        eur 1,56
        aus 1,43​

Comment

• LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Ik vind het bijzonder dat een vastgestelde wiskundige en natuurkundige waarde zo kan verschillen. 1ms/cm is 1ms/cm. En een ppm is een ppm, daar kun je niet echt omheen.
          Hoe daar een andere conversiefactor op zit, snap ik niet. Geleidbaarheid per kubieke centimeter verandert niet met topografische locatie.
          Waar vind je die informatie als ik vragen mag?

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Het verschil in de uitkomsten tussen de 500- en 700-schaal bij het meten van PPM (Parts Per Million) is te wijten aan de verschillende conversiefactoren die worden gebruikt om de EC-waarde (Electrical Conductivity) om te rekenen naar PPM. Deze conversiefactoren zijn gebaseerd op verschillende aannames over het type en de concentratie van de opgeloste stoffen in de vloeistof.

Wat bepalen de schalen?
          De 500- en 700-schalen geven aan hoe EC-waarden worden omgezet naar PPM:

500-schaal
          Deze schaal gaat ervan uit dat 1 millisiemens per centimeter (mS/cm) gelijk staat aan 500 ppm.
          Deze factor is gebaseerd op een natriumchloride-oplossing (NaCl), wat een standaard is voor sommige toepassingen, zoals eenvoudige zoutmengsels.
          700-schaal
          Deze schaal gebruikt een conversiefactor van 700 ppm per 1 mS/cm.
          Dit is gebaseerd op andere stoffen, zoals kaliumchloride (KCl), die een andere geleidbaarheid hebben per hoeveelheid opgeloste stof.
          Waarom verschillende factoren?
          De soort opgeloste stoffen: Verschillende zouten en mineralen geleiden elektriciteit in verschillende mate, zelfs als de concentratie gelijk is. Dit verschil in geleidbaarheid leidt tot verschillende berekeningen voor PPM.
          Toepassingsgebieden:
          De 500-schaal is populair in hydrocultuur en algemene tuinbouw.
          De 700-schaal wordt vaker gebruikt in specifieke industrieën, zoals laboratoria of irrigatiesystemen met een focus op andere meststoffen.
          Geen standaardisatie: Er is geen wereldwijde standaard voor hoe EC naar PPM moet worden omgerekend, waardoor fabrikanten van meetapparatuur zelf kunnen kiezen welke schaal ze gebruiken.

Die 500/640/700 ppm waarde hangt af van de fabrikant van de meter hoor.

Comment

LR2 info kreeg ik via iemand hier

Comment

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Je bent goed op weg qua informatie maar kijk goed uit dat je jezelf de kop niet gek maakt met al deze waarden. Geeft je voedingsfabrikant een richtlijn aan in EC? Gebruik deze dan en ga er liever niet overheen. Probeer ook te achterhalen of ze een EC waarde inclusief of exclusief kraanwater opgeven. Plagron hanteert een EC excl. kraanwater. Ofwel is de voorgeschreven EC 1.5 dan bedoelen ze 1.5 bovenop de al aanwezige stoffen in het water. Heb je zelf kraanwater met een EC van 0.5 (wat aannemelijk is) en je wil naar een EC van 1.5 zou d totale gemeten EC na toevoeging dus 2.0 moeten zijn, in mijn regio is het water extreem zacht en zit ik op 0.2. Plagron adviseert voor cocos een basis ec van 0.8 dus vul ik mijn kraanwater aan met CalMag tot mijn vat een totale EC van 0.8 heeft. Daarna voeg ik mijn voeding toe (EC 1.2) totdat ik op de gewenste waarde van 2.0 zit. Als laatste zuur ik mijn PH waarde aan, de reden hiervoor is dat de door mij gebruikte PH- de EC vrijwel niet beïnvloed en mijn voeding PH regulerend is, meestal hoef ik dn ook geen PH- toe te voegen. De PH- van Plagron bestaat voornamelijk uit Fosfor (NPK 0-43-0) en ook dit is een belangrijke voedingsstof voor je planten, ik voeg zelf aan het einde van mijn ronde meestal zowel PH- als PH+ toe in plaats van PK boosters, ik deed dat altijd onbewust omdat ik weleens wilde uitschieten met de PH-. Later ben ik het bewust gaan doen toen ik zag dat ze er erg goed op reageerden.

Voor het eerst bij mijn meter gebruikt de 640 schaal,heb mij nog een paar goedkope meters besteld om te vergelijken die de 500 schaal gebruikt.
          Volgens mij mat ik zo hoog omdat mijn voedingschema van Advanced Nutritions gewoon niet klopt dat ik hier postte en op het net vond.

Comment

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Meestal kan je de meters omschakelen van ppm naar EC... ppm kunnen ze namelijk niet meten. Voedingsschema beter op hun website bekijken. Vaak staat er wel een gewenste EC bij en 3.5 lijkt mij extreem hoog (en dus kostbaar)

• Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Wel het schema dat het merk al jaren aanhoud zal wss wel juister zijn dan tgeen nu uit je resultaten komt? Ik zou niet plots t dubbele geven of niks puur op resultaat van een meter? Die toevoegingen gèeft men net omdat het op hard en zacht water beide een goed resultaat geeft, waarom er vanaf wijken dan?
        Bezig...
        X