Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Onder de 18 graden worteltemperatuur.
Zolang het medium 18 of hoger is, kan het plantje best in 10 graden staan met lamp uit. (Buitenplantjes kunnen toch ook een nachtje vorst hebben?)
Topicstarter vroeg wat anders, namelijk het maximale temperatuurverschil tussen lamp aan en uit.
Dat hou je liefst zo laag mogelijk. Als het temp.verschil te groot is krijg je condens in de toppen als de lampen aan gaan.
Een groot dag/nacht verschil is zeker een factor in de kans op toprot.
En toprot proberen te minimaliseren is nooit verkeerd toch..?
Wat de max is weet ik niet, overal zegt men wat anders, ik hoor nog wel eens 5 graden max. noemen.
Ik ben nooit op zoek geweest naar een wetenschappelijk document met metingen en testen hierover.
Als je tegen die 30 graden zit met lamp aan kan je plantje daar prima tegen, maar als de lampen dan uit gaan zakt de temp. natuurlijk ver.
Het is dan dus zaak om de temperatuur met lamp aan wat lager te krijgen zodat het verschil kleiner is.
Ik heb meestal zo'n 2-3 graden verschil, een keldervoordeeltje.
groeistop vind ik een groot woord. Hier heb ik gisteren de laatste buitenplant geoogst op 12 graden. De laatste week heeft ze de toppen bijna verdubbeld qua omvang. Ik zou dus zeggen: minimum 5 graden C. Alhoewel ze hier ook -10 hebben overleefd als zaailing. Maximum gooi ik toch op 34 graden, want dan begint het blad af te brokkelen in de binnentuin Ook gaan de planten dan overmatig zweten, en krijg je letterlijk vochtophoping in de toppen.
Comment