Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Discussietopic: Warmte-isolatie voor je kweekkast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Klimaat: Discussietopic: Warmte-isolatie voor je kweekkast?

    Korting op 420shop
    Volgens mij heeft het meestal geen zin om je kweekkast te isoleren.
    Laat me dat even uitgebreid uitleggen. Neem twee extreme situaties: Een kweekkast in het open veld, en een kweekkast in een verwarmde woonkamer.

    Eerst de kweekkast in het open veld (in hartje winter natuurlijk.) Zelfs met de lamp aan en de afzuiging uit kun je de kast niet warm houden, en 's nachts al helemaal niet. Je moet dag-en-nacht extra kachels bijplaatsen - dus ja, dan heeft het zin om te isoleren. Maar nu naar een normale situatie:

    Nu nemen we een kweekkast in een verwarmde woonkamer. De kast zuigt lucht aan uit de kamer, en blaast af naar buiten. Zo doen we dat toch?
    We bouwen die kast eerst ongeisoleerd en zetten 'em aan. We zien dat de fancontroller de temperatuur op 28 graden houdt, en dat de fan daarvoor halve kracht moet draaien. De kast wordt lekker warm aan de buitenkant.

    Nou gaan we diezelfde kast isoleren. De temperatuur binnenin blijft 28 graden, maar de buitenkant voelt koud, en de fan draait voluit. De kamertemperatuur blijft kamertemperatuur, daar zorgt de centrale verwarming wel voor.

    Maar ondertussen moet je dus het dubbele afzuigen omdat je geiosoleerd hebt. Die lucht moet wel eerst door je woonkamer, en moet dus eerst door je CV worden opgewarmd. Opwarmen kost geld (dat is waarom je in de eerst plaats begon met isoleren) dus in deze situatie kost je isolatie je energie en geld.
    Zonder isolatie werd je CV nog geholpen door je kweekkast, want die stond lekker warmte uit te stralen. Die winst ben je ook kwijt.

    Kortom: Als je je kweekkast in je woonkamer isoleert, dan krijg je koude voeten en een lege portemonnaie. Tel uit je winst!

    Natuurlijk compenseer je een beetje als de lamp uit is: Met isolatie hoeft het tentkacheltje niet zo hard te branden. Maar of dat dan het verlies overdag compenseert? In het open veld wel, in je woonkamer niet. Ergens tussen het open veld en je woonkamer ligt een punt waar het niets uitmaakt.

    In mijn schuur is isoleren beslist niet zinvol. De kast houdt met zijn uitstraling de hele schuur op een redelijke temperatuur, dus daar kan ik rustig knutselen zonder te bevriezen en zonder een kachel bij te zetten. Er wordt aangezogen uit die schuur, dus de aanzuiglucht is ook lekker opgewarmd. De schuur fungeert ook als warmtebuffer: Als de lamp brandt slaat de schuur warmte op, die weer wordt afgegeven als de lamp uit is.

    Had ik wel geisoleerd, dan zou 's nachts het kacheltje wat minder branden. Maar of dat opweegt tegen de winst overdag? Volgens mij niet.

    Conclusie van Blani: Isoleer je kast niet, tenzij je een heel goede reden hebt.

    Nee, als je beslist iets met warmte wilt, bouw dan een warmtewisselaar:
    Wat is de ideale opstelling voor het kweken van wiet, lees hier over de ervaring van andere gebruikers of stel je vraag!


    -------------------------------------

    Okee, laat nu de antithermodymische trollen maar komen.

    #2
    Re: Discussietopic: Warmte-isolatie voor je kweekkast?

    Dat is inderdaad een simpel ontwerp.

    Ik zat zelf te denken aan twee kastjes die om en om draaien.

    Je ziet ook wel (semi)-gesloten systemen met een airco erin. Al is dat meer om een verhoogd CO2 niveau te kunnen handhaven. Niet echt hobby kweek meer. Al houdt het je kweek wel goed verborgen qua warmte detectie.

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #3
      Re: Discussietopic: Warmte-isolatie voor je kweekkast?

      Met een airco krijg je misschien wat minder stralingswarmte, maar wel meer warmte door je uitlaat. Ik weet niet wat de politie liever detecteert: Warme muren of warme luchtgaten. (In feite detecteren ze geen van beide: Ze hebben het veel te druk met "nationale politie" spelen voor Ome Opstelten.)

      Met om-en-om draaien moet je veel kunnen winnen, maar daar kun je ook nog heel veel aan verfijnen. Je wilt waarschijnlijk niet zomaar de warmte, natte lucht uit je dag-kast door je nacht-kast pompen om 'em warm te houden, dus je wilt die warmte toch via de ruimte of via een wisselaar van kast naar kast verplaatsen. Misschien is het genoeg om ze stijf tegen elkaar te zetten, of ze met een geribbeld aluminium wandje te laten aansluiten.
      (Dan wordt isoleren helemaal overbodig.)

      Comment


        #4
        Re: Discussietopic: Warmte-isolatie voor je kweekkast?

        Met "airco" bedoel ik van die Opticlimate dingen. Volgens mij is dat een watergekoelde airco. Ik geloof niet dat daar warme lucht uitkomt, maar zoveel weet ik er verder ook niet vanaf. Dat zijn apparaten voor minimaal 6x600W aan lampen.

        Ik heb eigenlijk nog nooit een voorbeeld gezien van iemand die om en om draait. Is misschien toch teveel gedoe? Het lijkt me zoveel efficienter dan een kachel, maar ik verkijk me er vast op hoeveel er nog bij komt kijken.

        Mijn kast staat nu vreselijk in de weg op zolder en daar moeten kamers gemaakt gaan worden. De kweek zou dan naar de garage moeten verhuizen en daar heb ik geen verwarming. Isolatie zag ik ook niets uitmaken en een kachel draaien leek me nogal zonde van het geld. Al heb ik geen flauw idee hoeveel zoiets verbruikt. Heb hier een stel stroommeter modules liggen, maar ben te lui om ze op mijn Arduino aan te sluiten

        Viel ook nog niet mee ook trouwens, want ik kreeg de integraal functie, om het oppervlak onder de sinus te berekenen, niet helemaal betrouwbaar. Maar dat terzijde

        De planten geven wel CO2 af 's nachts dus dat zou de dag kant weer helpen. Vocht moet er dan wel nog uit. Wellicht met een ontvochtiger, maar als dat teveel stroom verbruikt dan is het hele idee al nutteloos. Of wellich inderdaad alleen een warmtewisselaar om desnoods alleen de voetjes warm te houden.

        Nou moet ik zeggen dat bij mijn kweek de lucht knap droog is met de lamp aan (40%). Neem toch aan dat ik dat gewoon zo over kan blazen naar de andere kant en het daar dan afzuigen.

        Las trouwens een tijdje ook de suggestie van iemand om stenen in het hok te leggen. Die zouden dan met lamp aan warmte opnemen en dat dan 's nachts weer afstaan. Misschien je hele hok van baksteen bouwen?

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          #5
          Re: Discussietopic: Warmte-isolatie voor je kweekkast?

          Tsja, met een minikweek ga je niet de hele garage warmhouden, dus mijn oplossing gaat bij jou niet werken. Lastig...

          Zo'n integraal berekenen, daar heeft mijn moeder me een leuk trucje voor geleerd. (Ze was biologe, deed onderzoek aan Universiteit Utrecht.) Ze tekende die dingen op papier, knipte ze uit, en woog het papier.

          Een bakstenen hok klinkt als een uitstekend idee. Een paar losse bakstenen zet geen zoden aan de dijk volgens mij. Graaf dan liever een 10 kuub water tank in, en pomp vandaaruit water voortdurend door een radiator in je kast.

          Comment


            #6
            Re: Discussietopic: Warmte-isolatie voor je kweekkast?

            Lol, het papier wegen is inderdaad wel een slimme.

            Ik denk dat ik het maar gewoon een keer moet proberen in de garage. Ben toch meer van de "we zien wel waar het schip strandt" aanpak. Het schip komt dan toch altijd wel aan.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment

            Bezig...
            X