Ik zou graag de ervaring horen en eventuele tips willen krijgen bij het gebruik van spongepot.Heb ook nog een verwarmd broeikastje om de temperatuur op 20 graden te houden van de grond.Voordat ik aan de slag ga met het ontkiemen hoor ik graag de ervaringen en zowel positieve als negatieve ervaringen uit heden en verleden. Je wilt het toch zo goed mogelijk doen en zoveel mogelijk zaadjes goed laten ontkiemen en aarden
Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wie heeft er ervaring met gebruik van spongepot ontkiemen
Collapse
X
-
Re: Wie heeft er ervaring met gebruik van spongepot ontkiemen
Dat zijn toch die schuimpjes die je gratis bij Sannies zaden krijgt ?
Die kosten niks extra dus. Er zit ook een zakje bacto bij.
Pak een schaal, gooi vol water (pH) en gooi het zakje bacto erbij.
Even mixen en dan de spongepots erbij, beetje knijpen enzo, dat ze lekker vol bacto-water zitten. 1609.gif
Spongepots eruit en die zet je in een propagator of een schaal met een zak erom ofzo. Dat bactowater wat je over hebt mag weg (of bij de huiskamerplanten)
Je hoeft normaal geen water meer te geven, zolang staan ze er niet in.
Zo gauw de lobblaadjes boven komen kun je ze al overzetten in een potje aarde en vol in het licht.
Mijn ervaring met die dingen is dat het worteltje soms niet goed kan keren.
Normaal plant je een zaadje met het puntje omhoog, zodat het worteltje keert, en dat het helmpje in de aarde blijft.
Ik heb met die spongepots een paar keer gehad dat die wortel boven kwam, maar dat-ie de weg terug niet meer kon vinden.
Waarschijnlijk waren de spongepots iets te droog geworden bovenop, da's dus wel iets om op te letten.
Andersom in de spongepot stoppen heeft ook geen zin, dan komt-ie vaak met helm boven en moet je dat er zelf af gaan zitten pielen.
Tegenwoordig pak ik een hand lightmix, een hand cocos, en een hand zand. Dat mix ik, beetje water (pH) erdoor en dat gooi ik in plastic bekertjes.
Kuiltje 1cm, zachtjes toedekken, slaapliedje zingen, boterhamzakje over het bekertje, elastiekje erom en 24/0 onder een TL buis.
Zo gauw ze wakker worden kan het zakje eraf.
Comment
-
verschil tussen profs en beginners is groot.
daarnaast is jiffy niet met lijm gemengd zoals de spongepots!
ervaringen door de tijd heen zijn voor ieder verschillend vandaar dat ik de voorkeur geef aan 10 x 10 potjes met zaai/stek grond voor de beginners.
Comment
-
Ik kan weer vooruit en ga mijn ervaring opdoen en neem alle informatie tot me.De volgende kweek ga ik ook eens proberen de 10 x 10 potjes met stekgrond in de propagator.Ga verder experimenteren met alle zaden voor de tuin komende zomer. Ik vind mijzelf verre van professioneel maar met proberen moet je het leren .Bedankt voor jullie expertise. Zodra ik bezig ben komende week zal ik proberen even een foto te maken van het nieuwe systeem.
Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
Aan deze info heb ik genoeg bedankt top
Comment
Comment