Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft er ervaring met gebruik van spongepot ontkiemen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Wie heeft er ervaring met gebruik van spongepot ontkiemen

Korting op 420shop
    Ik zou graag de ervaring horen en eventuele tips willen krijgen bij het gebruik van spongepot.Heb ook nog een verwarmd broeikastje om de temperatuur op 20 graden te houden van de grond.Voordat ik aan de slag ga met het ontkiemen hoor ik graag de ervaringen en zowel positieve als negatieve ervaringen uit heden en verleden. Je wilt het toch zo goed mogelijk doen en zoveel mogelijk zaadjes goed laten ontkiemen en aarden

NIET ZEIKNAT DUS!!!
    prik hierna 'n gaatje in de goed bevochtigde grond van 1 cm en laat het zaadje hierin vallen.
    zet dit alles 2-3 dagen ergens neer in 'n broeikas(je) tot ze boven willen komen en zet ze daarna onder veel licht!
    dag erna zal alles grotendeels boven de grond uit zijn gekomen.
    HOE MOET IK ONTKIEMEN
    JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

Re: Wie heeft er ervaring met gebruik van spongepot ontkiemen

Ach, Sannies Spons Bob's

Neem beter Jiffy7, daar werken de pro's mee.
      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

@HJM ik zal het je voor deze keer vergeven!!!
        HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

Verzuip die spongpots niet, hoor heel vaak dat mensen die dingen beschimmeld krijgen. Is mij nog nooit gebeurt
          Gebruik meestal 2 dopjes van b.v cola fles met water en die mix.. en 1/2 dagen erna nog 2 dopjes..
          sigpic

Comment

@ Angel Jij zal mij altijd vergeven, al was het maar om Sannie te pesten.
            Blijft; ik betaal 6 cent voor Jiffy7..........

Comment

Dat zijn toch die schuimpjes die je gratis bij Sannies zaden krijgt ?
              Die kosten niks extra dus. Er zit ook een zakje bacto bij.

Pak een schaal, gooi vol water (pH) en gooi het zakje bacto erbij.
              Even mixen en dan de spongepots erbij, beetje knijpen enzo, dat ze lekker vol bacto-water zitten. 1609.gif
              Spongepots eruit en die zet je in een propagator of een schaal met een zak erom ofzo. Dat bactowater wat je over hebt mag weg (of bij de huiskamerplanten)
              Je hoeft normaal geen water meer te geven, zolang staan ze er niet in.
              Zo gauw de lobblaadjes boven komen kun je ze al overzetten in een potje aarde en vol in het licht.

Mijn ervaring met die dingen is dat het worteltje soms niet goed kan keren.
              Normaal plant je een zaadje met het puntje omhoog, zodat het worteltje keert, en dat het helmpje in de aarde blijft.
              Ik heb met die spongepots een paar keer gehad dat die wortel boven kwam, maar dat-ie de weg terug niet meer kon vinden.
              Waarschijnlijk waren de spongepots iets te droog geworden bovenop, da's dus wel iets om op te letten.
              Andersom in de spongepot stoppen heeft ook geen zin, dan komt-ie vaak met helm boven en moet je dat er zelf af gaan zitten pielen.

Tegenwoordig pak ik een hand lightmix, een hand cocos, en een hand zand. Dat mix ik, beetje water (pH) erdoor en dat gooi ik in plastic bekertjes.
              Kuiltje 1cm, zachtjes toedekken, slaapliedje zingen, boterhamzakje over het bekertje, elastiekje erom en 24/0 onder een TL buis.
              Zo gauw ze wakker worden kan het zakje eraf.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Wat QnQ ook aangaf, wbt dat worteltje wat boven komt piepen en zn weg niet terug weet te vinden. Heb dat in mn laatste kweek ook gehad met jiffy's. Zelf toch de beste ervaring met 10x10 potjes met stekaarde.

Gr

Comment

Profs gebruiken wel en-masse Jiffy7, dat heb ik met spons bob nog nooit gezien.

Comment

verschil tussen profs en beginners is groot.
                    daarnaast is jiffy niet met lijm gemengd zoals de spongepots!
                    ervaringen door de tijd heen zijn voor ieder verschillend vandaar dat ik de voorkeur geef aan 10 x 10 potjes met zaai/stek grond voor de beginners.
                    HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

Ik kan weer vooruit en ga mijn ervaring opdoen en neem alle informatie tot me.De volgende kweek ga ik ook eens proberen de 10 x 10 potjes met stekgrond in de propagator.Ga verder experimenteren met alle zaden voor de tuin komende zomer. Ik vind mijzelf verre van professioneel maar met proberen moet je het leren .Bedankt voor jullie expertise. Zodra ik bezig ben komende week zal ik proberen even een foto te maken van het nieuwe systeem.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Aan deze info heb ik genoeg bedankt top

Comment

Voor een beginner is zo'n Jiffy toch juist makkelijker/veiliger?

Veel makkelijker met verpotten in ieder geval. Bij die kweekpotjes loop je toch altijd het risico op wortelstress of schade.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

dan heb je slechte wortels of je pot ze te snel over zonder dat er 'n flinke partij wortels aanwezig zijn.
                          sterke wortels kunnen er echt wel tegen als ze 3 weken in dat potje hebben gestaan mijn ervaring!
                          HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

Als je ze 3 weken in een kweekpotje laat staan loop je weer een kweek achterstand op.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

als je het slim doet niet
                              HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

Bezig...
                              X