Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraagje over groepenkast met lege groepen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

vraagje over groepenkast met lege groepen

Korting op 420shop
    Ik lees er volgens mij nergens wat over:
    Als je nou een groepenkast hebt waar nergens wat is op aangesloten die aangesloten is op de hoofdleiding.
    Kan je dan 1x600watt lamp of 2 [later]
    afzuiger
    kacheltje
    ventilator enz er gewoon op aansluiten of moet je daarvoor ook een relaiskast hebben.

dus groepenkast van daaruit leidingen naar een paar stop kontakten[geaard] die kunnen binnen of buiten het hok [buiten vanwege vocht natuurlijk] en daarop alles aansluiten,timer enz

of groepenkast leidingen naar stop kontakten daarna relaiskast en vanuit relaiskast alles aansluiten.

als je een groep over hebt is het toch veilig werken en met 2,5 kwadraad electrakabel,heb ook eventueel een groep voor krachtstroom.

ik zie telkens maar mensen met verlengsnoeren werken enzo.maar met stopkontakten werken is toch beter.

ik weet niet of dit de juiste methode is ben ook maar een leek.

ik wil graag de mensen hun meningen weten en eventueel schemas/tekeningen.

Re: vraagje over groepenkast met lege groepen

Wat een boeltje ga je er toch van maken...

Hier een voorbeeld van een correcte aansluiting:
    sigpic
    100% BIO Indoor autoflower enthusiast

Comment

ok top bedankt,ik heb ook gelezen dat ik me lamp op 1 groep kan doen en de rest op de andere groep denk dat dat het veiligst is.alleen zijn de stopkontakten nou binnen of buiten het hok[vanwege het vocht]?

Comment

Buiten het hok uiteraard...

Die lamp kun je op een apart circuit plaatsen maar is bij een kleine kweek geen noodzaak.
        Zoals je ziet op mijn schema zit ook alles op 1 stopcontact aangesloten.

Bij mij is dit wel een apart circuit waar niks anders op aangesloten zit.
        Indien er bv. ook een droogkast, wasmachine of andere zware huishoudapparaten op aangesloten zit kunnen je stoppen wel eens springen.
        sigpic

Comment

thanks, ik weet genoeg.
          klein vraagje: het hok wordt van gipsblokken opgebouwd en van binnen eerst gestuct en daarna betegeld met witte tegels[glans] vloer ook witte tegels is ongeveer 1.10 diep 2.0 lang en 2.0 hoog.
          plafond van hout met gipsplaten en wordt ook gestuct,al de kabels gaan via het plafond en boven op het plafond zijn de stopkontakten daar komt ook de vsa die wordt heet is een dimbare vsa niet beter en veel koeler.lucht inlaat wil ik via de onderkant maken,kan ik dan het beste
          een lange rooster maken iets van 30cm breed 5 cm hoog[aan de linkerkant[].of kan ik beter ronde roosters plaatsen begin bij 1 als niet genoeg 2.
          de afzuigbuis gaat naar de kruipruimte.
          rood = vsa
          geel = elektraleidingen
          oranje = afzuig buis
          grijs = buisventilator

is het wat die,gaatjesbuizen was naar een idee actiefinlaathok.jpg

Comment

Bij passieve inlaat, de moet de grootte 3x de oppervlakte van de uitlaat zijn.
            Oppervlakte uitlaat uitrekenen hier bijvoorbeeld.

Dus als je 25cm uitlaat hebt is de oppervlakte daarvan ongeveer 490.
            Als je een rechthoekige inlaat maakt kan die dus bijvoorbeeld 50 x 10 cm zijn.
            Of als je ronde inlaten maakt, bijvoorbeeld 7 van 10cm doorsnede of 3 van 15cm.

Zorg dat je ten allen tijde goed bij de elektra kunt.
            Hoop werk voor een hobbyhokje.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gamm View Post
              Buiten het hok uiteraard...

Die lamp kun je op een apart circuit plaatsen maar is bij een kleine kweek geen noodzaak.
              Zoals je ziet op mijn schema zit ook alles op 1 stopcontact aangesloten.

Bij mij is dit wel een apart circuit waar niks anders op aangesloten zit.
              Indien er bv. ook een droogkast, wasmachine of andere zware huishoudapparaten op aangesloten zit kunnen je stoppen wel eens springen.

Even doormodderen hierover... Zelf heb ik mn hok gewoon op de keukengroep aangesloten (dit ivm aarde).. Waar dus ook me koelkast en magnetron op zitten..
              Als ik een beetje heb opgelet vroegah.. kan je ruim 3500W van een 16A zekering trekken (1 groep in je groepenkast) ... Een HPS-lamp van 400W gebruikt zo'n 1,7A... Ik zie dus geen enkel probleem voor de hobby-er ... Wel is het natuurlijk niet aan te raden om dicht tegen die 3500W aan te gaan zitten ivm piek-spanningen ed...
              Shivaman-s-Amnesia-scrogg

Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
              (running)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                Hoop werk voor een hobbyhokje.
                Zat net hetzelfde te denken.
                sigpic

Comment

Naamloos.jpg
                  hierbij een kleine update wat eventueel de planning is:
                  passieve inlaat [donker groene buis] van een boven verdieping naar beneden onder de vloer door naar een putje,met een kraan [kraan wordt verplaats]
                  dit vanwege ook de koude dagen en nachten [winter]kan met een dop worden afgesloten.Weet ook niet of de afzuiger dat red moet nog testen in de toekomst.

verwarmings/koelings element [mint groen]

ik zie het merendeel van de mensen houtskelet bouw,waarom niet wat meer tijd eraan besteden,ik denk dat dit een veiligere manier is.
                  gipsbetonblokken opbouw tengels er tegen aan daar tussen isolatie daarna gipsplaten en betegelen.
                  plafond:isoleren en gipsplaten en daarna stuken.
                  vloer:lewisplaten beton storten en daar over heen betegelen.

ik denk persoonlijk dat dit wel geluids/lucht/warmte stralings vrij is.

boven op het plafond is er een hoogte van 1 meter rondom
                  hier komen dan ook alle stopkontakten en de vsa op een steen of ander materiaal dat hitte warmte bestendig is + een brandblusser/rookmelder en misschien een extra ventilator.
                  dus alles geheel weggewerkt,wel een luik in plafond buiten het hok zodat ik er makkelijk bij kan.
                  als ik zo ver ben laat ik wel een foto zien wat het eind resultaat zal zijn

Comment

Bezig...
                  X