Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

fancontroller op laag percentage: afzuiging ronkt: erg?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

fancontroller op laag percentage: afzuiging ronkt: erg?

Korting op 420shop
    Hallo,

Als mijn fancontroller op een laag percentage staat, begint mijn afzuiging te ronken, dat is normaal, maar de afzuiging draait nog wel, nu is mijn vraag: als je je controller op een laag percentage zet, en de afzuigingsmotor ronkt maar draait nog en er komt een briesje uit de uitlaat, kan dit kwaad voor de motor zelf
    Last edited by Manzo; 8 February 2014, 12:43.

Re: fancontroller op laag percentage: afzuiging ronkt: erg?

Yep, da's niet goed voor de levensduur.
    Controller iets minder ver terugregelen dus.
    Met simpele controllers kun je niet veel verder terug dan 70% voor ze beginnen te brommen.

Apart daarvan, in een rijtjeshuis is brom ook niet handig, dat horen de buren nachts ook.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Qnq ik heb ook en serieuze ronk gaat dit ook mijn levensjaren verkorten?
      Probeer gelukkig te zijn met wat je hebt, ook al is dat niet veel!

Comment

Denk dat dat een teken is dat het tijd is voor een grote beurt.
        Ik heb net ook een fles slaolie gegorgeld want bij mij liep het een beetje aan.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ok, dan zet ik de controller terug wat hoger, maar dan zuig ik teveel lucht af ... (temperatuur daalt dan...)

Hebben jullie tips hoe je de afvoer van lucht kunt verkleinen? (bvb een klep installeren op het einde of zo?) iets op het einde van de buis leggen waardoor er meer weerstand in de buis komt...?
          Last edited by Manzo; 8 February 2014, 14:40.

Comment

Als je geen last hebt van het geluid, en als je huis niet verzakt van het getril, dan zou ik het ding lekker laten brommen. Laat 'ie dan 9 jaar meegaan in plaats van 10. De afschrijving van de fan stijgt dan van 10 naar 11 euro per jaar (ofzo.) Zet je de kachel hoger, dan kost je dat tientjes per maand, dus het is ruimschoots lonend om je afzuiger een beetje te mishandelen.

Mocht je toch QnQ's advies willen volgen, dan kan je inderdaad de luchtweerstand verhogen. Zoals je zegt: Met kleppen of afdekken. Of meer bochten in je slangen, of dunnere slangen, of een geluiddemper... De politie zou 'em volpurren. Dat werkt ook, maar is lastig nauwkeurig in te stellen.

Je kan je fan ook bromvrij dimmen, met een veel duurdere dimmer, een variac of een gloeilamp-in-serie met de fan:
            Wat is de ideale opstelling voor het kweken van wiet, lees hier over de ervaring van andere gebruikers of stel je vraag!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
              Yep, da's niet goed voor de levensduur.
              Hey, kanje ook zeggen met hoeveel de levensduur wordt ingekort? Precies of ik kan hem niet evenveel terugdraaien als voorheen, afzuiging heeft wel dag of twee afgelegen, misschien is de motor nog niet warm ...

Comment

Bezig...
              X