Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Het plan is toch iets gewijzigd, want ik kan aan een GKit 400 Combi komen met een flinke korting en heb besloten om daar maar voor te gaan. De tent die ik er los bij wilde kopen, die heb ik nu niet meer nodig. Ik vroeg me alleen nog wel af of ik dan een andere softbox nodig zou hebben? Omdat deze kast met een 400W HPS komt i.p.v. een 250W. Ik wil er nog steeds eentje met overcapaciteit aanschaffen zodat ik kan dimmen, maar is de 550m3 dan nog wel voldoende?
Ik heb de buisafzuiger die erbij zit even uitgeprobeerd en vind deze inderdaad veel te luid. Ik wil deze dus graag vervangen voor een softbox, zoals hierboven beschreven is.
Mijn groei/bloeihok is 78x78x176cm en er hangt een 400W HPS in, in een cooltube armatuur. Ik wil dat de afzuiging zo stil mogelijk gebeurt en mijn doel is dan ook om hem zoveel mogelijk op 30% te laten draaien. Met name 's nachts, als de lampen (grotendeels) uit zijn.
Nu mijn vragen:
1) Zou het niet beter zijn om dan een 1000m3 softbox + variac te nemen? Of zal de laagste stand van 30% dan al gauw teveel lucht verplaatsen?
2) Ik zie dat er stalen softboxen zijn en MDF softboxen. Wat is beter? De stalen zijn nieuwer geloof ik, betekent dat dat deze zeg maar een 'upgrade' zijn van de MDF versie?
3) Ik lees in veel kweekverslagen dat mensen een kleine fan hebben in het kweekhok zelf om de lucht binnenin te laten circuleren. Ik heb dat (nog) niet. Is dit aan te raden? Is een passieve inlaat + actieve uitlaat niet genoeg? Laten jullie die fan 24u per dag aan staan?
4) Op dit moment zit mijn buisafzuiger in mijn kast, maar ik zie regelmatig dat mensen de softbox buiten het hok hebben staan. Zou ik de softbox ook bovenop de kast kunnen zetten? Excuses voor mijn domme vragen, ik ben zo a-technisch als een deur. Ik heb hem liever buiten de kast, bovenop de kast is genoeg (verloren) ruimte, terwijl ik in de kast alleen maar ruimte voor m'n plantjes inlever, natuurlijk.
5) Als ik de buisafzuiger vervang voor een softbox, moet ik mijn koolstoffilter dan eigenlijk nog aanpassen?
EUGardenCenter is het grootste tuincentrum van Europa. Laagste prijsgarantie & meest uitgebreide assortiment van Nederland! Snelle en discrete levering!
En dat dan evt. dus in de 1000m3 uitvoering.
Last edited by Lacy LaPlante; 2 December 2014, 11:32.
Ten eerste wil ik je feliciteren met je mooie aankoop.
1:550kuub is genoeg voor die 400Watt dan met variac
2:Zou voor een stalen softbox gaan gezien je hem ook op je kast wilt plaatsen deze zijn naar mijn weten 4,2 kilo.
Zou wel even nagaan of de kast daar tegen kan anders kun je de afzuiger ook nog aan het plafond hangen met uitlaatrubbers deze vangen dan de trillingen op.
3:Je afzuiging in of uitlaat draai altijd die zet je niet uit.Denk niet dat jij een actiefe inlaat nodig hebt met die kast anders had het er wel opgezeten.
4:Zie antwoord vraag 2
5:Zou wel een koolstoffilter nemen die minstens net zoveel kuub is als je afzuiger 10% meer is helemaal top.
Voor een variac kun je hier kijken kost de 500Watt uitvoering €55,-.
Dankjewel, Ik heb een showmodel gekocht met een flinke korting, deze kast zat namelijk ver boven mijn budget, maar ik ben erg blij dat ik hem uiteindelijk min of meer toevallig tegenkwam.
Bedankt voor je antwoorden.
Dus de MDF softbox zal zwaarder zijn dan de stalen versie?
Er zit nu een Prima Klima 360m3 koolstoffilter in, die is dan dus niet helemaal goed. Is het een optie om hem gewoon te gebruiken en dan als het tijd is voor een nieuwe, een grotere aan te schaffen? Of raad je echt af om deze er in te laten zitten?
Bedankt voor de link, dat scheelt weer een paar tientjes.
Probeer die kast toch uit, zoals die fabrieksklaar is aangeleverd.
De fabrikant heeft er goed over nagedacht en je hoort nauwelijks klachten.
Met de filters kun je drie ronden draaien.
Daarna heb je ervaring opgedaan en kun je wat gaan modificeren aan de kast.
Wees tevreden met wat je hebt: anderen klooien maar wat aan met spaarlampjes in de hoop dat ze 50 gram oogsten onder vier stuks Philips Tornado's van 23 watt, met reflectors van platgeslagen bierblikjes in een soort kist waarin ik zelfs onze kat niet zou willen begraven.
Je loopt met jouw opstelling vier passen voor de muziek uit: houd dat zo.
Niet iedereen heeft dezelfde middelen beschikbaar. Wie zijt gij dan om daar weer zo denigrerend over te doen? Na 6 jaar gegrowd te hebben onder hps vind ik die creatieve micro's best sympathiek.
Het komt me onbegrijpelijk voor dat een meerderjarige geen mogelijkheden heeft om wat geld bij elkaar te schrapen.
Onze kinderen waren echt niet bijzonder, maar ze bezorgden vroeger voor schooltijd de ochtendkrant, 's avonds hadden ze een folderwijk, in de weekends werkten ze als afwashulp in een restaurant en in de vakantie maakten ze vakantie woningen schoon, bij huurderswisselingen.
En we hadden de afspraak: het geld wat ze daarmee verdienden werd door ons met een zelfde bedrag aangevuld.
De enige dissonant die in al die jaren is voorgekomen is dat onze zoon op zijn achttiende een nieuwe Golf GTI wilde kopen.
De verzekering wilde zo'n "scheurijzer" bij een beginnende automobilist niet in dekking nemen.
Zoonlief was gepikeerd dat ik de auto niet op mijn naam wilde laten registreren en verzekeren.
We wilden van onze kinderen echt geen "geldwolven" maken, maar ze er wel van doordringen dat een redelijk bestedingspatroon kan bijdragen aan iemands welbevinden.
Dat heeft volgens mij niets met denigrerend van doen: hoogstens met gezonde ambitie.
Op school streefde ik er ook naar om de hoogste cijfers van de klas te halen en de beste te zijn in gymnastiek.
En om "cum" af te studeren, vind ik altijd nog beter dan met je hakken over de sloot net aan je diploma te halen.
Er is een groot verschil tussen zelf bouw pakketten en denken dat je een kweek hok bouwt. Bij de laatste variant probeert men het wiel opnieuw uit te vinden, met alle gevaren van dien. Een cola blikje als lampenkap, of geen relais kast... Dat dit vaak jongeren zijn die dit willen begrijp ik best, echter vind ik dat je dan als ouder je verantwoordelijkheid dient te nemen. Een kind heeft geen inzicht in veiligheid, denkt niet na over de gevolgen. Geef je als ouder toestemming om een goedkoop hok te bouwen, weet je dat dit ten koste gaat van veiligheid en dit gevolgen kan gaan hebben. Wat is dan wijsheid ? In mijn geval wat makkelijker, maar ik zou voor mijn kinderen kweken. Ik weet dat verbieden averechts werkt, mijn ouders hadden royalty's op verboden uit delen aan hun kroost...
Ik heb het niet over 10 jarige kinderen natuurlijk... Samen met mijn vrouw hebben we besloten om ze op hun 16e jaar, de mogelijkheid te geven om een joint te mogen roken. Gaat dit ten koste van school prestatie, werk prestatie of gedrag: is het einde oefening. Daarbij is het niet iets wat je geeft, maar wat ze dan verdienen. Indien ze geen werk hebben, heb je dus ook geen geld om zo iets in normale omstandigheden te kunnen kopen: dus houd het jointje roken op. Echter wil ik hun niet het kweek gebeuren (aan)leren, ook dit is een bewuste keuze. De kans acht ik te groot dat het verkocht word op school, sport clubs of elders. Hoe dan ook, verkopen is geen optie dus grotere hoeveelheden hoeven ze ook niet te bezitten. Dat ik geen geld aanneem van mijn kids is ook een keuze, ik zie liever dat ze sparen en leren om te gaan met geld. Tevens bezitten wij die luxe om geen geld aan ze te vragen, ik kan me situaties voorstellen dat je er niet aan kan ontkomen. ( een uitkering, waar het loon word gekort aan hand van inkomens van 18+ inwonende kinderen bijvoorbeeld ) Maar ik wil ze ook niet belonen met geld, ze moeten beseffen dat familie op 1ste plek staat en niet alles in teken van geld is.
Als je geen cent te makken hebt, en je wilt graag blowen: wat word de volgende stap...? Daar moet je als ouder ook aan denken, en weten dat experimenteren mens eigen is. Wees niet naief, sluit niet je ogen en loop niet mee met de massa: heb je eigen manier van opvoeden en sta daar ook achter: per slot is het een keuze die je samen gemaakt hebt.
Het heeft geen enkele zin om een jongere iets te verbieden: niemand kan zijn kinderen 24/7 permanent in de gaten houden.
Je kan beter openstaan voor de wensen van je kinderen, zelfs al ben je het er niet volledig mee eens.
In ieder geval houd je de vinger aan de pols en houd je min of meer zicht op de veiligheid en de hoeveelheid wiet die je kinderen gebruiken.
Zelf gaf ik er de voorkeur aan dat onze dochter relaxt een jointje rookte dan dat ze zonder toezicht van volwassenen zich in een zuipkeet uit de voegen zoop.
Op haar veertiende heeft onze dochter, samen met mij en mijn vrouw, haar eerste jointje gerookt.
Zijn we daardoor ontaarde ouders?
Ze zou toch wel aan wiet gekomen zijn: desnoods voor haar gekocht door een ouder vriendje of vriendinnetje.
Vergelijk het maar met de anti anticonceptiepil: toen onze dochter veertien was, vroeg ze mij haar te vergezellen voor een consult naar onze huisarts, omdat ze aan de pil wilde.
Die eerlijkheid en openheid stelden we op prijs: dat is altijd nog beter dan een ongewenste zwangerschap op zeer jeugdige leeftijd.
Ik sluit me helemaal bij je aan Kwasimodo. We moeten als ouder onze eigen weg vinden, er bestaan geen handboeken voor hoe een kind op te voeden. Indien dat wel zo zou zijn, vraag ik me af bij welk kind ze hiervoor hebben gebruikt als model. Naar mijn weten zal en is een ieder uniek, met een eigen gedachten gang en emoties.
Oorspronkelijk geplaatst door Iemand uit de buurtView Post
Ik sluit me helemaal bij je aan Kwasimodo. We moeten als ouder onze eigen weg vinden, er bestaan geen handboeken voor hoe een kind op te voeden. Indien dat wel zo zou zijn, vraag ik me af bij welk kind ze hiervoor hebben gebruikt als model. Naar mijn weten zal en is een ieder uniek, met een eigen gedachten gang en emoties.
[COLOR=#000080][I]Wie ik ben, is mijn persoonlijkheid,
mijn houding richting jou is afhankelijk van hoe jij bent.[/I][/COLOR]
Comment