Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over de lichtcyclus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vraagje over de lichtcyclus

    Korting op 420shop
    hallo,

    Ik heb een vraagje over het het licht in de groeifase.
    Zoals ik her en der in andere topics al beschreven heb, zit ik op dit moment in de beginfase van mijn eerste kweekje en moet ik nog veel leren. Ik wil met deze eerste kweek een zo'n kort mogelijke ronde draaien om z.s.m. onafhankelijk te worden van de apotheek. Mijn doel met deze kweek is dus niet een maximale opbrengst, maar een zo snel mogelijke oogst zodat ik wat verschillende soorten kan uitproberen.

    Ik had eigenlijk besloten om de plantjes direct na het ontkiemen op 12/12 te zetten, of evt. na een dag of 4, een beetje afhankelijk van hoe ze boven zouden komen en of ze allemaal een beetje gelijk liepen. Kort gezegd: Ik wilde ze zo snel mogelijk op 12/12 zetten.

    Ik las elders op het forum dat de planten van nature een vegetatieve fase hebben, waarin ze - ongeacht van het aantal lichturen - enkel zullen groeien en niet aangezet zullen worden tot bloei. Wat ik ervan begrijp, betekent dit dus dat ik ze tijdens deze fase net zo goed wat meer licht kan geven, aangezien de cyclus toch niet ingekort wordt en ik die tijd dan beter kan gebruiken om de groei zoveel mogelijk te stimuleren.

    Nu mijn vraag:
    Klopt deze informatie? Zo ja, wat is dan het optimale aantal lichturen wat ik ze kan geven en hoelang zal ik wachten met ze op 12/12 zetten, zonder veel tijdverlies?

    Op dit moment staan ze voor de 3e dag onder 2x 18W TL op 24/24 en ik twijfel of ik ze al wel moet gaan verzetten naar 12/12 (en dan zet ik ze denk ik maar meteen onder een 400W HPS lamp in mijn andere ruimte). Is 24/24 beter dan 18/6, of juist niet omdat ze dan geen rustperiode hebben? 20/4 zou nog een middenweg kunnen zijn.

    Het is een heel verhaal, maar ik probeer een beetje in beeld te krijgen wat het beste past bij mijn situatie. Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.
    Lacy LaPlante (Voorheen VapingMMJ): Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen! 2x CBD Yummy + 1x Choco haze + 1x Chocolope.

    #2
    Re: Vraagje over de lichtcyclus

    Klopt inderdaad. De planten hebben 3/4 weken nodig voor ze volwassen genoeg zijn om te gaan bloeien. Je kan ze dus rustig 3 weken op 18/6 zetten zonder tijdverlies. 20/4 kan ook.

    Comment


      #3
      Re: Vraagje over de lichtcyclus

      Ok, bedankt!
      Is 24/24 minder goed voor ze dan 20/4 en 18/6?
      Lacy LaPlante (Voorheen VapingMMJ): Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen! 2x CBD Yummy + 1x Choco haze + 1x Chocolope.

      Comment


        #4
        Re: Vraagje over de lichtcyclus

        Als je voor jezelf een goed wietje wilt kweken, is het belangrijkste geduld
        Als je nu al snel snel wilt gaan gaat dit in de bloei niet veranderen en geloof mij daar is geluld hebben een must

        IK zou gewoon je planten onder de 400w zetten in plaats van onder die tl en binnen een week kan je ze in bloei zetten, nu ook maar ik zou een weekje onder je 400w draaien.

        Comment


          #5
          Re: Vraagje over de lichtcyclus

          Ja dat zat ik ook te denken, die 400W HPS is natuurlijk ook veel beter dan die TLs.
          Ik denk dat ik ze een paar daagjes rust gun en even zo laat staan onder 24/24 TL en dat ik ze dan over zet naar de 400 Watter.
          Dan nog een weekje 18/6 onder die HPS ofzo.
          Lacy LaPlante (Voorheen VapingMMJ): Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen! 2x CBD Yummy + 1x Choco haze + 1x Chocolope.

          Comment


            #6
            Re: Vraagje over de lichtcyclus

            Als je denkt dat je planten sneller gaan groeien onder 24/24 tl dan doe je maar
            Als je deze op 18/6 onder je 400w had gezet had je nu al de groei gehad die je wou.

            Dus jij wilt van 24/24 onder tl,
            naar 400w op 18/6 voor een week en dan in de bloei te gaan op 12/12.
            Dat zou ik dus niet doen. Kies gewoon 1 licht cyclus en dan gewoon bloei want je maakt het er niet gemakkelijker op.

            Comment


              #7
              Re: Vraagje over de lichtcyclus

              plus je gaat je planten onnodig stressen dus beter gewoon rustig 18/6 een week of 3 a 4 onder de HPS en dan gewoon op 12/12 zetten...
              https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41014-1x-low-dwarf-AF-seedmakerseeds-1x-OG-Kush-zaadje-uit-wietzakje

              Comment


                #8
                Re: Vraagje over de lichtcyclus

                Oorspronkelijk geplaatst door royalcheese1grow View Post
                Als je voor jezelf een goed wietje wilt kweken, is het belangrijkste geduld
                Als je nu al snel snel wilt gaan gaat dit in de bloei niet veranderen en geloof mij daar is geluld hebben een must

                IK zou gewoon je planten onder de 400w zetten in plaats van onder die tl en binnen een week kan je ze in bloei zetten, nu ook maar ik zou een weekje onder je 400w draaien.
                TL in de eerste twee weken heeft alleen voordelen. Plantjes zijn vooral bezig met wortels aan te maken. Blaadjes zijn veels te klein om al dat overtollige licht te gebruiken voor fotosynthese. Waarom zou je dan 400 watt gaan gebruiken als 40 al voldoende is?

                24/0 zou ik niet doen. Hebben er ook al genoeg geprobeerd, inclusief mezelf. Ze hebben die rustperiode nodig om bepaalde stoffen aan te maken. Oud forum lid Jona had daar jaren geleden is een topic over gemaakt.

                Comment


                  #9
                  Re: Vraagje over de lichtcyclus

                  Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                  TL in de eerste twee weken heeft alleen voordelen. Plantjes zijn vooral bezig met wortels aan te maken. Blaadjes zijn veels te klein om al dat overtollige licht te gebruiken voor fotosynthese. Waarom zou je dan 400 watt gaan gebruiken als 40 al voldoende is?

                  24/0 zou ik niet doen. Hebben er ook al genoeg geprobeerd, inclusief mezelf. Ze hebben die rustperiode nodig om bepaalde stoffen aan te maken. Oud forum lid Jona had daar jaren geleden is een topic over gemaakt.
                  ja daar heb je wel een punt, ik gebruikte ook een 2x55w armatuur bij mijn lemon haze,
                  & aangezien mijn silver haze slecht kiemde heb ik nog 3 Og'z bij gezet en die direct bij onder de 400w gezet, en deze hebben precies toch een snellere start gemaakt als de andere in het begin.
                  Maar kan misschien maar een gedachte zijn van mij..

                  Comment


                    #10
                    Re: Vraagje over de lichtcyclus

                    Zou je vragen een beetje bij elkaar houden, in je kweekverslag bijvoorbeeld.
                    Da's handiger voor jezelf, en voor degenen die antwoorden.
                    Dit topic wat je eerder had komt volgens mij gewoon op hetzelfde neer ?
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: Vraagje over de lichtcyclus

                      QnQ, je hebt gelijk, dat was misschien wel handiger geweest ja. Mijn doel was om deze thread echt te richten op die vegetatieve fase, juist eigenlijk om geen verwarring te veroorzaken. Ik ga vanaf hier gewoon verder in mijn kweekverslag, dat lijkt me het meest praktisch. Ik heb met deze kleintjes al behoorlijk lopen klooien, ik vraag me af of ze sowieso niet al teveel stress gehad hebben, maargoed, we zullen zien.
                      Lacy LaPlante (Voorheen VapingMMJ): Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen! 2x CBD Yummy + 1x Choco haze + 1x Chocolope.

                      Comment

                      Bezig...
                      X