Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hardheid van water, en wat eraan te doen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Hardheid van water, en wat eraan te doen?

Korting op 420shop
    Hey

Ik zit hier in een buurt met heel hard, kalkrijk water. Als je hier water pakt zie je de kalk ook zweven, tot het gezakt is.

Nu, ik zou graag aan de volgende kweek willen beginnen. Heb nu al een PH meter, en weet het op PH 6 (incl. voeding) te houden.
    Maar nu heb ik nog enkel schrik voor te veel kalk, en dat deze later blokkages zou geven.
    Iemand die hier een oplossing/aanpak voor dit probleem weet? Ik kan een ontkalker kopen, maar dat kost gemakkelijk 300 euro.

Grtz
    Stap voor stap geraken we er wel.

Re: Hardheid van water, en wat eraan te doen?

Je zou zo'n osmosefilter kunnen proberen. Ik had er eentje gekocht voor iets van 40 a 50 euro.

Vraag me overigens af of die kalk wel een proleem is in je aarde. Als het in het kraanwater niet oplost dan zal dat in de pot toch ook wel meevallen?

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ey modest mss eens je kranen,eraf vijzen,paar uur laten weken in azijn,je zal versteld staan,hoeveel kalkschilfers in je kranen zit

Comment

Inderdaad ja, of alleen al in dat bruisfiltertje.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Alles wordt regelmatig gereinigd tegen de kalk, anders lopen onze kranen hier steeds stroef.
          Enkel is het zo dat (blijkbaar) bij hard water je EC in de war geraakt, de kalk je voeding blokkeert en je zo uiteindelijk ook met tekorten komt te zitten.

Nu, volgende kweek wordt wel wat experimenteren uiteraard, eerste keer met een PH metertje, dus alles zo netjes mogelijk zien te houden.
          Ik kreeg overlaatst in de shop het advies van gedemineraliseerd water bij m'n normaal water te doen (50/50), omdat zo de balans wel ok zou zijn.

Maar vrees dat dit een zeer dure zaak zou zijn, en geen idee of dit ook klopt of niet.

Comment

Je kan toch een britafilter kopen, Mway heeft er zo ook 1 gekocht.
            Handen in de lucht en groeten aan je tante...

Comment

Met een osmose filter maak je zoveel gedemineraliseerd water als je zelf wil.

Dat 50/50 mengen heb ik ook gedaan.

De kosten vielen dus wel mee, maar ik vond het teveel gedoe

Comment

britafilter haalt kalk en chloor uit het water
                jouw drinkwater is dus uitsluitend (snel) gezuiverd rioolwater vandaar zoveel kalk
                men doet dat ook om de leidingen wat te sparen
                Last edited by member16666; 16 July 2015, 17:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B2N View Post
                  britafilter haalt kalk en chloor uit het water
                  jouw drinkwater is dus uitsluitend (snel) gezuiverd rioolwater vandaar zoveel kalk
                  men doet dat ook om de leidingen wat te sparen
                  Zo'n filter heb je blijkbaar al goedkoop, maar de filters zijn €5, en zouden 100l meegaan. 18L/Week*12 weken= 316 liter, pakweg 15 euro.
                  Blijkbaar zijn er van die filters ook goedkopere merken beschikbaar, daar ga ik ook eens naar kijken.
                  Ga allesinds ook eens naar die personen een PM sturen om hun bevindingen te vragen.

Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
                  Met een osmose filter maak je zoveel gedemineraliseerd water als je zelf wil.

Dat 50/50 mengen heb ik ook gedaan.

De kosten vielen dus wel mee, maar ik vond het teveel gedoe
                  Blijkbaar beginnen deze al vanaf €50, maar het lijken me wel grote dingen. Die ik dan ook nog eens moet aansluiten met een slang, d.w.z. nog meer boren en kloppen.
                  Heb even geen zin om nog veel veranderingen aan te brengen in de nu al te kleine kweekkamer. Maar ik onthou het zeker voor als ik ooit een deftig kamertje heb!

En heb even berekend, 50/50 aan 18l/week = 9 l dem/week*12weken = 108l = € 17,28.
                  Prijs valt nog wel mee, daar da's dan wel wekelijks in de Colruyt buitenwandelen met 5 jerrycans.
                  Voor je het weet staat de Antiterrorisme cel s' nachts aan m'n bed.

Grtz!
                  Last edited by Modest; 16 July 2015, 22:24.

Comment

Ik heb dat osmose filter los en maak dan periodiek een bak schoon water aan.

Ik kweek op hydro en dan gaat er zo nu en dan dus een hoop water in. Het dagelijkse bijvullen doe ik met kraanwater.

Comment

Kun je geen regenton kwijt naast je huis ?
                      Regenwater lijkt me de meest gezonde, goedkope oplossing..

Het gebruiken van een Brita-filter, omdat dit gezonder zou zijn, is zoals elk waterverbeteringsmethode niet geheel onomstreden.
                      Door gebruik te maken van het Brita filterpatroon zal het water grotendeels worden ontdaan van calcium- en magnesiumionen (die worden vervangen door natriumionen).

Sommige fabrikanten van flessenwater prijzen juist het extra van deze mineralen in hun water als gezondheidsargument.

Daarnaast wordt in het filter ter ontsmetting een zilververbinding toegevoegd om bacteriegroei te vertragen.
                      Deze zilververbindingen lekken weg in het gefilterde water, terwijl de Wereld Gezondheidsorganisatie heeft gewaarschuwd voor het gebruik van zilver om bacteriegroei te remmen.
                      Hoewel een echt schadelijke concentratie zilver zelden zal worden bereikt.
                      Een waterleidingbedrijf gebruikt daarom geen zilver voor ontsmetting maar ultraviolet licht.

* Je mag ook hier langskomen met een aanhanger jerrycans, dan tappen we ze hier even vol.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Hoe zit het dan met die zure regen Q? Ik woon bijvoorbeeld langs een drukke autoweg, dat is toch niet zo'n proper regenwater zou ik denken?

Comment

Ben met regenwater ook altijd bang dat er allemaal zooi in spoelt van je dak of dat insecten er eieren in leggen oid. Maar goed, met hydro ben je altijd wat panischer over dat soort zaken

Comment

Hmmm, kraanwater lijkt mij het meest neutrale om vanuit te starten, dan aanpassen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                              Kun je geen regenton kwijt naast je huis ?
                              Regenwater lijkt me de meest gezonde, goedkope oplossing..

Het gebruiken van een Brita-filter, omdat dit gezonder zou zijn, is zoals elk waterverbeteringsmethode niet geheel onomstreden.
                              Door gebruik te maken van het Brita filterpatroon zal het water grotendeels worden ontdaan van calcium- en magnesiumionen (die worden vervangen door natriumionen).

Sommige fabrikanten van flessenwater prijzen juist het extra van deze mineralen in hun water als gezondheidsargument.

Daarnaast wordt in het filter ter ontsmetting een zilververbinding toegevoegd om bacteriegroei te vertragen.
                              Deze zilververbindingen lekken weg in het gefilterde water, terwijl de Wereld Gezondheidsorganisatie heeft gewaarschuwd voor het gebruik van zilver om bacteriegroei te remmen.
                              Hoewel een echt schadelijke concentratie zilver zelden zal worden bereikt.
                              Een waterleidingbedrijf gebruikt daarom geen zilver voor ontsmetting maar ultraviolet licht.

* Je mag ook hier langskomen met een aanhanger jerrycans, dan tappen we ze hier even vol.
                              Jup, hier in de tuin staat een grote ton met regenwater. Ik ga straks eens deze PH meten, en zien dat de PH dan niet te laag word nadat ik voeding heb toegevoegd.
                              Maar kan de stilstand van dat water dan geen kwaad? In dit moment van het jaar zitten daar ook wel kleine beestjes in (muggenlarven?).
                              Grtz.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Daarnet heb ik nog even zitten testen.
                              M'n kraantjeswater is PH 7.5, als ik op 2 liter 1 ml PH- gebruik daalt het naar PH 6.

Nu meette ik het regenwater in de ton, en dit bleek 7.6 te zijn, en bij 1 ml PH- erbij daalde het plots tot 2.8.
                              Het regenwater dat al even in een emmer stond bleek PH 9 te hebben.

Geraak er voor de moment even niet aan uit, nog eens bekijken zonder te blowen

Comment

Bezig...
                              X