Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hardheid van water, en wat eraan te doen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Hardheid van water, en wat eraan te doen?

Iemand die in dezelfde regio als ik woon wist me te vertellen dat bij hardheid van het water je best een dopje of 2 azijn in een emmer voedingswater doet. Niet om je PH te verlagen (daar heb ik PH- voor), maar wel om de kalk te 'neutraliseren'.
    Kan iemand dit bevestigen?
    Stap voor stap geraken we er wel.

Comment

Dat lijkt me niet zo'n strak plan, door toevoegen van azijn keldert de pH ook volgens mij.
      Maar je hebt een meter, dus dat kun je meten.
      Nadeel is dat water met azijn niet zo stabiel is qua pH.

Wat andere dingen die je kunt proberen is het kraanwater te filteren door turf.
      Dat wordt bij aquaria wel eens gedaan, daarvoor moet je misschien eens op aquariumsites zoeken.
      Een andere mogelijkheid is het toevoegen van CO2 aan het kraanwater.
      Daardoor verlaag je de KH, waardoor je tegelijkertijd de pH buffer verlaagd.
      Hierover vond ik een (oud) pdfje van aquaforum.

Ik heb (heel) vroeger altijd met 50% regenwater gekweekt dat ging prima.
      Vraag de vrouw of ze even een panty voor je meeneemt als ze boodschappen gaat doen.
      Doe die panty een paar keer dubbel om de tuit van de gieter, en meng 50/50 regenwater/kraanwater.
      Voeg dan de voeding toe, en meet dan de pH en pas die aan (als laatste)
      Een paar muggenlarven gaat je plant niet dood van trouwens, die kunnen geen kwaad eigenlijk, maar voor de gemoedsrust werkt een panty prima als filter.
      Of experimenteer eens met een homemade koolstof-water-filter, gemaakt van een oud 'kweekruimte-filter', misschien in combinatie met turf ?

Regenwater met pH 9 lijkt me uitzonderlijk hoog.
      Die emmer zal misschien niet schoon geweest zijn of er groeien algen in ofzo ?
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Regenwater heeft net als osmosewater nauwelijks een pH buffer. Dus als je daar ook maar een heel klein beetje zuur of base aan toevoegt krijg je inderdaad hele grote pH veranderingen.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Jup, na nog wat lezen lijkt de PH-waarde van het regenwater logisch, aangezien deze veel minder kalk bevat en dus veel feller reageert op de PH-.
          Tjonge, ik leer op dat jaartje kweken meer bij dan in 7 jaar biologielessen .

Ik ga morgen eens de tip van Q proberen. Maar is er enige manier om de kalk in je water te meten?
          Waarschijnlijk zal het weinige aan kalk in de regenwater het teveel in het leidingwater wel bufferen/compenseren, maar toch is het fijner als je dit even kunt controleren.

Comment

Het Nederlandse kraanwater is zuiverder dan het meeste flessen water.
            Er wordt (magnesia) kalk aan toegevoegd om de koperen leidingen heel te houden.
            Als de EC boven 0.5 komt zou je het kunnen mengen met regenwater. In alle andere gevallen is het geneuzel.
            In mijn regio (drenthe/groningen) is het 0,4 en is er geen reden om te zeuren. Ik gebruik zelfs Osmosol 215R voeding voor zacht water met 3% Cao in gelaat vorm.
            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

Comment

Je kunt waarschijnlijk op de site van je waterleverancier wel opzoeken wat de EC is van het water in jouw regio en wat er dan nog in zit.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Iemand die eraan uit kan?
                  Grtz.

Comment

Dan heb je dus een EC van 0,624 (die geleidbaarheid). Gemiddeld water mag 40-60g Ca+Mg bevatten. In jouw geval zit dat op 50,2+8,2=58,4. Dus net nog binnen het "gemiddelde water" interval.

Lijkt me geen reden om dat aan te gaan lengen met regenwater dus. Als je dat al doet dan moet je geheid weer Ca en Mg toevoegen, omdat je daar anders tekorten van krijgt.

Al zou je dat best kunnen doen om bijvoorbeeld die Na, Cl en SO4 wat te verminderen.

Comment

Klopt, maar een plant kan ook niet zonder Na, Cl en S.

De EC van 0,6 omlaag brengen kan interessant zijn als je meer voedingsstoffen wil toevoegen zonder de EC te hoog te maken.
                      Maar uiteraard niet zover dat je weer Ca en Mg tekorten krijgt.

(Al heb ik daar Osmosol 215R voor met 3%CaO en 3% mgO in gelaat vorm)
                      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

Bezig...
                      X