Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aarde of cocos

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Kweektip: Aarde of cocos

Korting op 420shop
    Beste mede growers toch rest mij hier nog een vraag ik ga binnenkort mijn eerste kweek starten met amnesia haze steks nu werd mij geadviseerd om op Cocos te kweken wat zijn jullie meningen hierover??? Tips en trucs zijn altijd welkom

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk

Re: Aarde of cocos

Reken met Cocos op 20% meer opbrengst dan op aarde. Is dat reden genoeg?

Comment

Op cocos, wat een leeg medium is, moet je wel altijd EC en PH meten en voeding gebruiken die geschikt is voor hydrokweken. De meer opbrengst is zeker een feit.

Comment

Klopt, Flint. Wel een paar opmerkingen:
        - De meeste voedingslijnen hebben een speciale voeding voor cocos, die net iets anders is dan hydro. Of het echt verschil maakt weet ik niet, maar voor de zekerheid gebruik ik Canna-Coco.

- EC en PH meten moet inderdaad. Maar als je eenmaal weet hoeveel pH- en voeding je in je water moet gooien hoef je eigenlijk nooit meer te meten. Ikzelf meet geregeld, maar ik heb dan ook een voedingsvat dat 10 dagen meegaat. Meestal steigt de EC tijdens die 10 dagen, dus ik moet nu en dan verdunnen met extra water. Dat meet ik geregeld even na, zo om de 3 dagen.

Comment

Comment

Klopt, Flint. Wel een paar opmerkingen:
            - De meeste voedingslijnen hebben een speciale voeding voor cocos, die net iets anders is dan hydro. Of het echt verschil maakt weet ik niet, maar voor de zekerheid gebruik ik Canna-Coco.
            Helemaal correct.

Comment

even rondje tuincentrum gedaan zou dit bijv al goede Cocos aarde zijn om te gebruiken ik zou ik toch voor een andere moeten gaan????

Comment

Ook vond ik dit nog misschien een handig dingetje een vochtigheid meter rood wanner je water moet geven en blauw wanneer die nog genoeg heeft

Comment

Ik zou een beter cocos substraat nemen, onbemest zodat je alles zelf kan sturen, dat vind ik maar ik heb er lang niet zoveel verstand van als Flint of Blani en ik kweek op lightmix
                  Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!

Comment

Nee ik hoorde idd okk van de plagron Coco zakken maar ik zag deze ligge bij de plaatselijke tuincentrum denk dat is als het kan wel makkelijk kan ik ze zelf gaan halen anders moet ik weer bestelling

Comment

Ik gebruik precies diezelfde "cocopeat" van het tuincentrum. Voor mijn gevoel kiemen zaadjes niet best in dat spul, maar groeien en bloeien gaat er prima in. (Kiemen doe ik tegenwoordig niet meer direct in cocos, maar in een stukje keukenpapier.)

Ik spoel mijn cocos altijd wel uit voor gebruik, met een ruime hoeveelheid kraanwater.

Een nat/droog-meter zou ik niet aanraden op cocos. Op cocos geef je water tot het doorloopt, iedere dag, droog of niet. Zo'n meter is alleen leuk op aarde, waar je precies de balans moet houden tussen nat en droog. Cocos is veel makkelijker wat dat betreft: Gewoon zeiknat houden.

Comment

Comment

Zijn er eigenlijk nog voordelen aan cocos buiten de extra opbrengst? En lukt dit ook biologisch, of is de extra opbrengst een gevolg van veel meer voeding te moeten gebruiken?
                          Zit nu in m'n 3e kweek op aarde (begin het eindelijk wat onder de knie te krijgen), maar ik lees wel vaak goede dingen over cocos.

Laat me twijfelen om volgende keer ook eens de cocos toer op te gaan...
                          Stap voor stap geraken we er wel.

Comment

Je kunt nauwkeuriger sturen op cocos, hiervoor moet je wel secuur werken en enige ervaring hebben in "je plant lezen".
                            Aarde heeft een veel grotere buffercapaciteit dus een foutje is niet meteen fataal. reageer je echter te laat duurt het herstel ook veel langer en loop je dus achterstand op. Op cocos kun je alles heel nauwkeurig en direct sturen waardoor je snel iets kan corrigeren.
                            Verder kun je er in feite niet op overwateren.

Comment

Die extra opbrengst komt niet zozeer door extra mest, maar door extra lucht en water. Wortels hebben namelijk zowel lucht als water nodig. Op aarde is dat lastig: Iets te veel water en je planten hebben geen zuurstof meer; iets te weinig en ze vallen droog. Op aarde kweek je altijd op een moeizaam compromis tussen verdrogen en verzuipen.

Op hydro (korrels/steenwol) heb je dat probleem niet. Die mediums zijn zodanig luchtig dat er altijd wel lucht bij de wortels komt, tussen al het water door. Je planten hebben dan eindelijk zoveel lucht en water als ze willen, en je ziet je juichen in je kast.
                              Maar hydro heeft weer een ander probleem: Sla 1 waterbeurt over en je wortels zijn meteen uitgedroogd. Op hydro moet je eigenlijk zelfs meer dan 1 maal per dag water geven.

Cocos is (in mijn ogen) de ideale middenweg tussen aarde en hydro. Cocos ls luchtig genoeg om altijd lucht bij je wortels te houden; maar cocos is ook vast genoeg om een lekkere bak water vast te houden. Eenmaal per dag water is ruim voldoende, en een dag overslaan geeft ook niet.
                              (Zo'n monsterplant van mij gebruikt ongeveer 10 liter water per dag. Ze staat in een pot met 45 liter cocos, die zeker 20 liter water kan vasthouden, dus als ik een dag oversla, dan staat ze nog net niet droog.)

En die cocos van de tuinhandel, die is dus inderdaad prima bruikbaar.

Comment

Bezig...
                              X