Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Overige: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

    Korting op 420shop
    Beste lezer,

    een puntje waar ik mee zit en wat ik zo 1 2 3 niet krijg gevonden op het forum.
    wat zijn jullie tips omtrent de plotselinge verhoging van de energie rekening?
    zoals ik mooi in de '''wiet wiki'' heb gelezen kan ik daar een excel berekening vinden met de kosten.
    als ik dat bij mijn eigen verbruik optel kom ik al snel uit op een verhoging van 100%.

    ben wel eens benieuwd hoe jullie hiermee zijn omgegaan, of is het gewoon een kwestie van beginnen en wekt het sowieso geen argwaan op ?
    het zou gaan over een tentje van 1.50 x 1.50 x 2.00. 1000 watt gavita pro, 1500m3 afzuiging en de rest van de spullen.

    graag verneem ik jullie reacties.

    #2
    Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

    Mijn tip is minder wattage ophangen als je minder wil betalen 1000 watt is behoorlijk aan verbruik , 2 keer 400 watt is al gauw 3500kw per jaar
    En of je stroomverbruik opvalt ligt een beetje aan je woonsituatie en je gebruik van voorgaande jaren.
    Zelf ben ik van mening dat je wel 2 lampjes van 400watt kan ophangen en betalen zonder argwaan .
    Succes

    Comment


      #3
      Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

      Dan heeft hij maar 80 % verhoging? Kijk wat je aan wiet verbruikt per maand en maak hier je berekening op. Let ook op groei en bloeitijden van de diverse strains.

      Persoonlijk vind ik je setup als startende kweker erg 'fors' .
      Stemma doet het forum, stout 2017

      Stemma doet stout (2016)
      Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

      Comment


        #4
        Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

        Idd Stemma met 800 watt wint hij maar 20 % bedoelde eigenlijk dat je met 2 lampjes zonder argwaan kan kweken
        Voor puur eigen gebruik is het wat aan de hoge kant en zou meneer misschien met een 600 watt of 400 watt voldoende hebben.

        Comment


          #5
          Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

          Of je betaald bij voorbaat meer per maand ? Met een 1x 600watt betaal ik 25 euro per maand en kweek extra, dit kun je online zelf aanpassen.

          Comment


            #6
            Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

            Als je veel verbruikt, moet je veel betalen.
            1000W voor een beginner is zo over the top.
            Da's 3 kilo wiet per jaar, dat rook je zelf toch niet weg ?

            8+ gram per dag ? Elke dag ?
            Dan heb je wel andere problemen dan je elektriciteitsrekening.
            Misschien eens een bezoekje aan Parnassia of een afkickkliniek doen ?
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

              We hebben het al geprobeerd uit je hoofd te zetten, zonder succes. 1000 watt in een 200 tent heeft trouwens weinig zin. Staat ze al opgesteld? Al eens proefgedraaid? 200 - 30 cm van de lamp (het zal iets meer zijn) - 30 cm van de pot - 100 cm afstand tot die lamp = 40 cm voor de plantjes. Succes daarmee. Moet je sowieso al met stekken werken, haal je spint in huis. Zit je daarmee. Sounds familiar? Zoals gezegd, een beginner kan met een 1000 watter niks aanvangen. Leren kweken met een 600 is al moeilijk genoeg.

              Je gaat je voorschot moeten verhogen. Het zou nog altijd een hot tub kunnen zijn, maar argwaan wekken zal het sowieso doen. Moest ik je meterstand komen controleren dan zou mijn frank al vallen. Nu zijn er op wietforum genoeg die kweken onder drie keer 600. Geen idee of die al hun stroom stelen of niet. Niet mijn probleem.

              Comment


                #8
                Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

                600 watt = 0.6 kwh x 12 uur = 7,2 kwh per dag van alleen lamp (afzuiging etc niet mee gerekend)
                7,2 x 7 dagen = 50 kwh per week x 4,2 (maand)= 210 kwh extra per maand x €0,22 (kosten per kwh)= €46,-
                Pak nog wat extra voor rest van apparatuur zit je al snel 60 euro per maand extra energie verbruik..

                Die 25 euro van jou geloof ik dus niet echt..

                Comment


                  #9
                  Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

                  ik doe zelf niet aan binnenkweek maar mss nachtmeter laten installeren en dan voornamelijk snachts elektriciteit verbruiken?
                  just thinking
                  A chunk out of humanity everytime we compromise our values.

                  Comment


                    #10
                    Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

                    De kosten maakt me nog niet eens veel uit, alleen de plotselinge toename ervan.
                    Als je met zn 2 samen woont dan is 60 euro voor een 600 watter per maand al haast een verdubbeling als je normaal gesproken goed omgaat met je energie.

                    Comment


                      #11
                      Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

                      Gewoon in twee keer je voorschot ophogen. Dat kan gewoon online. Als rede kun je dan het vinkje andere apparatuur aanvinken en daarmee is het verklaart. Waterbed aangeschaft, inductie gaan koken, aquarium hobbie, game PC met groot scherm, wasdroger, een vijverpomp voor de koivijver enz. Genoeg redenen om wat meer te verbruiken. Zolang je dat netjes betaald zal de stroomleverancier hier niet om malen.

                      Een doorsnee modaal gezin verbruikt gemiddeld:
                      Huishouden 1 persoon 1.800 kWh
                      Huishouden 2 personen 2.950 kWh
                      Gezin (1 kind) 4.000 kWh
                      Gezin (2 kinderen) 4.600 kWh
                      Gezin (3 kinderen) 5.300 kWh


                      Een 600 watt lampje wat 12 uur per dag brand een jaar lang verbruikt. 12 x 365 x 600 / 1000 = 2628 kWh

                      Comment


                        #12
                        Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

                        Was het niet de bedoeling om 1 ronde te kweken onder die 1000 om dan een lange tijd voort te kunnen? Aangezien je een vast bedrag betaalt per kwartaal kan je het extra verbruik van die 1000 spreiden over een heel jaar aangezien je maar 1 keer per jaar je meterstand doorgeeft. Om dan achteraf de meerkost te betalen. Dat kan dan vanalles geweest zijn.

                        Flint, alles bij elkaar opgeteld komt nog niet in de buurt van een 1000 watt kweekopstelling. Het enige wat een vergelijkbaar verbruik gaat geven is een hot tub.

                        Comment


                          #13
                          Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

                          Nau, beetje game PC met wat scherm trekt ook een 300 watt, als die 24/7 aanstaat komt dat al bijna overeen met een 600 Watt kweekje op 12/12.
                          Een vijverpompje trekt ook al snel een 100 watt. Bij zwaardere (coi)vijverpompen kan het vermogen oplopen tot meer dan 200 watt. Als zo'n pomp altijd aan blijft staan, kost dat 1840 kWh per jaar.
                          Waterbed. De hoeveelheid elektriciteit die nodig is om het water op temperatuur te houden varieert tussen verschillende typen waterbedden, maar is gemiddeld zo'n 750 kWh (165 euro) per jaar.


                          Je komt dan idd niet aan 12000 watt meerverbruik per etmaal idd. Maar de voorbeelden zijn enkel om een beeld te geven dat er vele mensen zijn die zonder illegale kweekjes toch een serieus meerverbuik kunnen hebben dan hun buren. Verder vraagt de stroomleverancier uberhaubt niet naar een specifieke redenen voor meerverbruik. Het volstaat als je als reden aangeeft;
                          andere apparatuur. Als jij netjes betaald zal de stroomleverancier je als klant niet snel kwijt willen.

                          Verder ben ik het met je eens dat een 1000 Watter nu niet echt de geschiktste lamp is voor een startende kweker en dat deze lamp niet geschikt is voor de bedoelde tent. 1000 Watt moe minimaal een 50 cm van de toppen af wat hoger erboven is eigenlijk wenselijker dus dat gaat kwa hoogte en ook kwa warmteafvoer nooit werken in 150x150x200m. Maar de TS is hier schijnbaar eigenwijs in en wil het toch proberen, van mij mag die.

                          Ik wil dus eigenlijk alleen maar zeggen dat het geen enkel probleem is als je voorschot ineens verdubbeld. Ik heb wel eens een jaar 12/12 gedraaid met 600 Watt zonder het voorschot te verhogen en dan komt er ineens een dubbel zo hoge jaarafrekening. Zolang ik deze maar netjes binnen de gestelde termijn betaal, kraait daar geen haan naar.

                          Comment


                            #14
                            Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

                            Ja dat is precies wat ik bedoel.. De kosten hiervoor maakt niet uit, alleen het verbruik wat in een keer toeneemt. Inderdaad alles netjes en op tijd betalen, voorschot zit er al een tijdje op.

                            Comment


                              #15
                              Re: Startende kweker, hoe om te gaan met verhoging energie rekening (tips, know how, etc.)

                              Idd, gewoon netjes betalen dan is het verder geen probleem. Je grootste probleem gaat de beschikbare hoogte voor je planten worden en hoe je 1200M3/h afzuigt door een 125 mm doorvoer van zoon tent.

                              Comment

                              Bezig...
                              X