Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaadje in een bekertje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaadje in een bekertje

    Korting op 420shop
    Dag iedereen

    Als ik mijn zaadje ontkiem via 2 schaaltjes, keukenrol en water.
    Wacht tot ze 3-5mm worteltje hebben en dan in een plastic bekertje (onderaan gaatjes).

    Ik heb een HPS lamp 400W, deze kan ook naar 250 en 275W versteld worden.

    Welke watt-stand raden jullie mij aan en welke hoogte voor een plantje dat 3-5cm max word en dan de grote pot in.
    Heb nogal schrik dat ze te snel uitdrogen, ik kan er dan ook niet 24/24 bij zijn.

    Greetz

    #2
    Zaadje in een bekertje

    In begin zo laag mogelijk als je kan dimmen.
    Ik doe eerste dagen 230W ,dan 320W na een week en stilaan wat hoger.

    Op 250W een 25-30cm er boven ...


    Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk uit Groenland.

    Comment


      #3
      Re: Zaadje in een bekertje

      Oorspronkelijk geplaatst door PotHead Sativa View Post
      In begin zo laag mogelijk als je kan dimmen.
      Ik doe eerste dagen 230W ,dan 320W na een week en stilaan wat hoger.

      Op 250W een 25-30cm er boven ...


      Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk uit Groenland.
      Bedankt! Wat doe ik met water geven? De grond droogt waarschijnlijk dan wel snel uit niet? Land onder water geven misschien?

      Comment


        #4
        Zaadje in een bekertje

        Als ze klein zijn kan je bijna niet anders dan langs boven water te geven bijna ,maar als je ze van cup naar eindpot doet ,zorg dat je grond wat vochtig is gewoon ,ook als je jouw zaadjes die gekiemd zijn in een cup steekt ,grond die vers uit de zak komt heeft de perfecte vochtigheid ,moet je eerste dagen niet gaan water geven ,beter als wortels moeten zoeken en dus groeien dan dat ze in het nat staan en stilstand krijgen.

        Op 250W geeft dat ook weinig warmte dus zo snel drogen die niet uit.
        Als je drinkcups gebruikt waar je door kan zien een beetje ,zul je makkelijk kunnen zien en volgen hoe lang ze vochtig blijven staan.

        Doe er een plastiekje over ook (tip) vershoudfolie ofzo werkt perfect met een elastiekje rond.
        En vanaf ze hun zaadschelpje afgegooid hebben verwijder je de folie.


        Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk uit Groenland.
        Last edited by PotHead Sativa; 1 January 2016, 12:30.

        Comment


          #5
          Re: Zaadje in een bekertje

          Oorspronkelijk geplaatst door MistahWeez View Post

          Welke watt-stand raden jullie mij aan en welke hoogte voor een plantje dat 3-5cm max word en dan de grote pot in.
          Heb nogal schrik dat ze te snel uitdrogen, ik kan er dan ook niet 24/24 bij zijn.
          Wat win je door ze eerst drie tot vijf cm groot te laten worden om ze dan direct te overpotten? Tegenover direct in die grote pot? Met het risico de wortel te beschadigen,en zoals je zelf aangeeft het plantje te laten uitdrogen. In liters of 4 liters kunnen ze allemaal naast elkaar onder de lamp op 250 en je kan ze zo 3 weken houden alvorens te verpotten, als de wortels voldoende ontwikkeld zijn.

          Comment


            #6
            Re: Zaadje in een bekertje

            Handen in de lucht en groeten aan je tante...

            Comment


              #7
              Re: Zaadje in een bekertje

              Ben ook voorstander van zo weinig mogelijk verpotten. De plantjes hebben toch altijd een beetje stress als je verpot. En ze groeien net zo goed in een grotere pot.
              Zorg alleen dat je de bovenste +-10cm met stekaarde hebt zitten (of een mix).
              Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
              Vapers Hydro avontuur (voltooid)

              Comment


                #8
                Re: Zaadje in een bekertje

                ik snap jullie wel, denk dat de ts de beker naar pot kiest ivm goede/betere beworteling?
                Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dan men karakter heeft...

                Comment


                  #9
                  Re: Zaadje in een bekertje

                  Ben persoonlijk ook niet voor direct in de eindpot te plaatsen ,en gebruik ook eerst cups om in te laten wortel en opkomen en na een dikke week ofzo naar de eindpot.
                  Vind het persoonlijk veel makkelijker om de vochtigheid te bepalen van de aarde ,en ze kunnen ook veel dichter naast elkaar staan onder de lamp (als je er wat meer hebt staan).
                  Een cup is ook snel omgedraaid ,zo kan je makkelijker de wortelgroei bekijken en (vind ik) kweek je al een goed basis gestel van wortel om uit te vertrekken als je naar eindpot verpot.

                  Maar zo heeft iedereen z'n eigen pro en contra en toepassing die hij het beste vind in zijn kweek.


                  Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk uit Groenland.

                  Comment


                    #10
                    Re: Zaadje in een bekertje

                    Oorspronkelijk geplaatst door hasjboom View Post
                    ik snap jullie wel, denk dat de ts de beker naar pot kiest ivm goede/betere beworteling?
                    Dan start je beter in de grote pot. Wiet heeft een penwortel, die gaat direct naar beneden. De eerste 10 cm vullen met stekgrond heeft dus ook eigenlijk weinig zin, daar is die op dag 2 al voorbij. Hoe kleiner de pot waarin je start, des te groter het nadeel van overpotten. Dat plantje merkt van oei, tot hier en ni verder. Zeker bij auto's. Heb zo al bonsai's gekweekt die niet veel groter werden dan 20 cm. Wel leuk om zien, maar het levert niks op.
                    Had ik de keus dan startte ik in de eindpot, is altijd het beste. De wortel kan direct tot helemaal beneden en zal dat een stuk aangenamer vinden. Maar ik druk de elektriciteitskosten door ze onder 250 watt hpi voor te groeien, met als nadeel dat het opp een stuk kleiner is en ik geen andere keuze heb dan starten in liters of 3 liters max. In dat opzicht is starten in een 250 ml beker het jezelf moeilijker maken dan het is. Je kiest nog een kleinere maat, wat die penwortel gaat merken, en je zet ze toch al na een week over. En zo'n bekertje is doorzichtig, wortels houden niet van licht.

                    Comment

                    Bezig...
                    X