Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dag korter maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Dag korter maken

    Korting op 420shop
    Vraagje uit nieuwsgierigheid :

    Is iemand wel eens bezig geweest of heeft iemand een mening over het korter maken van de dagen.

    Nog even buiten de technische en praktische uitvoerbaarheid maar stel dat ik dagen verkort naar 16 uur.
    Dus eerst 12/4 groeien en daarna 8/8. Wat zou er dan gebeuren?

    Zou het dan zo zijn dat ik een soortje in 2/3 van de tijd kan afbloeien ?
    Logica zegt dat de oogst dan ook 2/3 zal zijn maar dan zou ik theoretisch in kortere tijd verschillende soortjes kunnen groeien.

    Zal wel een dwaze gedachte zijn maar ik vroeg het me gewoon af.. dus als iemand een mening heeft.
    Graag.

    Groet,

    GHF

    #2
    Re: Dag korter maken

    Die gaan nooit in bloei gaan want ze hebben minstens 11 uur donker nodig. Een dag inkorten gaat enkel op papier. Is allemaal al getest geweest en niks werkt. Je kan wel wat besparen op elektriciteit door de laatste drie weken af te bouwen. Zo doe ik het toch. Ik eindig twee weken op 10 uur licht en 14 donker.

    Comment


      #3
      Re: Dag korter maken

      De plant werkt vrijwel de hele dag aan het aanmaken van suikers, die tijdens de donkerperiode omgezet worden naar zetmeel.
      Als je met die donkerperiode gaat rommelen, dan krijgt de plant een flinke verstoring, met als resultaat dat je kweek waarschijnlijk mislukt.

      Wiet heeft een voorgeprogrammeerd dag-nacht-cyclus systeem. Daar kun je mee spelen, maar dan zul je dat vanaf het begin moeten doen. Maar, aangezien de planten zo'n tientallen tot honderden miljoenen jaren extra tijd hebben gehad om aan de daglengte te wennen, schat ik de kans van slagen erg klein in.
      Ik zou 't graag zien gebeuren dat iemand het test, maar waarschijnlijk is het zonde van het geld en de moeite.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #4
        Re: Dag korter maken

        Op forums uit de VS zie je dat soort dingen wel vaker. Anders moet je daar eens rond neuzen.

        Er zijn mensen die er bij zweren en andere die zeggen dat het larie is. Helaas is dat met zoveel dingen die te maken hebben met wiet kweken zo. Echt een gelijkluidend antwoord is lastig te vinden.

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          #5
          Re: Dag korter maken

          Monty heeft dat gedaan, tenminste........die heeft de dag verlengd.
          Dan zou je even moeten zoeken, staat compleet verslag van op JD.

          Je kunt de dag verlengen tot een bepaald aantal uren.
          Het aantal uren donker kun je ook mee experimenteren maar de donkerperiode is wel een max en min aan.
          Een dag hoeft natuurlijk niet uit 24 uur te bestaan, je kunt ook uitgaan van een dag van 28 uur.

          De dag verkorten zie ik het nut niet zo van in, waarom zou je een paar dagen eerder klaar willen zijn ten koste van de kwaliteit, we zijn geen broodkweker toch ?

          Eind van de bloei (2-3wk) verleng ik de dagen ook met 1 tot 2 uur.
          Ik heb de indruk dat het wel scheelt in compactheid, maar da's maar een indruk.

          Ongeduldig voor je zelfs maar een plantje zaait, da's wel een record denk ik.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Dag korter maken

            QNQ verleng je de donkere periode dan of ga je iets langer licht geven als je verlengt ? of moet ik daarvoor ook in het topic zijn van monty?

            (antwoord gevonden )
            Last edited by Windsor; 31 January 2016, 15:09.

            Comment


              #7
              Re: Dag korter maken

              Ja Monty had het tegenovergestelde gedaan doro de dag te verlengen.

              Het verkorten van de dag komt voort uit een verkeerd begrepen onderzoek waar mensen uit denken te begrijpen dat de planten maar 6 uur per dag groeien. Daarna stort volgens hun de fotosynthese in. Dat heeft dan te maken met het Rubisco enzym. Als je dat voorkomt door het licht maar kort aan te laten staan (8 uur of minder) dan heb je volgens hun makkelijk 20% tot 30% meer fotosynthese uit dezelfde hoeveelheid licht (ofwel stroom).

              Probleem is dat dat onderzoek gebaseerd is op planten die in de volle zon bij 40 graden gebakken werden en overbelast werden met bijna 2000umol/s/m2 aan lichtdruk (in de wietkweek is 800umol/s/m2 gebruikelijk). Wietplanten zijn C3 planten en bij dat soort extreme omstandigheden stort de fotosynthese van een C3 plant inderdaad wel in.

              Ik heb zelf bij mijn vorige kweek de dag verlengt naar 13 uur als proef om te kijken of ik daarmee de kweek wat kon verkorten (moest de kweekruimte ontruimen). Daarbij zag ik in de datalogger grafieken dat de planten zich gewoon aan pasten aan die iets langere dag. De grafieken zagen er hetzelfde uit. Alleen dan een uurtje uitgerekt. Er zit namelijk wel een duidelijke dag cyclus in. Midden op de dag is de wateropname bij mij juist het hoogst. Lijkt me dus averechts werken om juist dan de lichten uit te gooien. Maar goed, er zijn in de VS dus ook best wat menen die er bij zweren.

              C3 planten hebben overigens geen nachtrust nodig. Ik ben een keer vergeten om de tijdschakelaar aan te zetten na het wortelen van stekken en toen hebben ze weken, zo niet maanden. op 24 uur licht gestaan. Dat ging verder prima. Autoflower kwekerts doen soms wel de hele kweek op 24uur licht.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #8
                Re: Dag korter maken

                12 uur licht en 10 uur donker schijnt te werken,maar niet bij elke wietsoort,maar dan krijg je het volgende probleem,je weet na een week niet meer wanneer je water moet gevenje schijnt er helemaal maf van te worden maar dan zou je in theorie een dag of 5 a 6 eerder klaar zijn,wel is het lastig om aan zulke tijdklokken te komen voor een betaalbare prijs.minder licht geven,is dus altijd minder opbrengst,dus niet aan beginnen.
                verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

                Comment


                  #9
                  Re: Dag korter maken

                  Ik heb ze 1 keer eens twee weken 24 uur licht gegeven en ben opnieuw moeten beginnen. Trok op niks. Ze konden er gewoon niet tegen. Misschien ligt er een verschil tussen indica/sativa? Maar met indica's ging het bij mij volledig mis.

                  Comment


                    #10
                    Re: Dag korter maken

                    Stond bij mij van alles onder. 2 moeders (de ene indica en de ander sativa) en een batterij voorgroeiende stekken.

                    C4 planten hebben nachtrust nodig, maar C3 planten (wietplanten dus) niet. Die kunnen gewoon blijven gaan. Al heb ik wel het idee dat ze er ook niet harder op groeien dan 18 a 20 uur licht.

                    Misschien is er wat anders mis gegaan met de planten? Door de langdurige lichtperiode wellicht te droog of te warm komen staan oid?

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #11
                      Re: Dag korter maken

                      Was onder TL en ze kregen 24 uur licht omdat dan het klimaat juist ideaal was. Nuja, is al effe geleden ook. Maar ik zie op kweekverslagen toch ook geen verschil. Heb nog altijd de indruk dat ze het beter doen met een donkere periode.

                      Comment


                        #12
                        Re: Dag korter maken

                        Dank voor de reacties.

                        Ik hield er nog rekening mee dat als je dag en nacht evenredig in kort dat de balans er misschien in zou zou blijven.
                        Ik denk inderdaad dat je gillend gek word van licht schakelen en voeding/onderhoudsmomenten.

                        Ik zou inderdaad geen concessies willen doen ten koste van de kwaliteit, maar als ik een paar weken zou kunnen winnen zou ik absoluut op gewicht willen inleveren. Dus brood kweken is niet echt aan de orde. (maar ik begrijp de gedachte)

                        En ja is in zekere zin ongeduld, maar ik ben gewoon jaloers op die rijen met verschillende soorten in weckpotten.

                        Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                        ....
                        Ongeduldig voor je zelfs maar een plantje zaait, da's wel een record denk ik.
                        Ho stop...ik weet dat het geen geweldig verslag is, maar IK HEB GEZAAID, JA!. (wel 5 al ja, dussss)



                        Groet,

                        GHF

                        Comment


                          #13
                          Re: Dag korter maken

                          als je wil inleveren, probeer het dan en laat het weten, ben benieuwd of het veel verschil is

                          Comment


                            #14
                            Re: Dag korter maken

                            Ik ben dat zeker van plan, maar ik dacht laat ik nou eerst eens proberen een paar soortjes 'normaal' succesvol tot oogsten te brengen.

                            Ik nu nog moet geen fratsen gaan uit halen met mijn beperkte kennis en ervaring.

                            Groet,

                            GHF

                            Comment


                              #15
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment

                              Bezig...
                              X