Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginnend LED kweker - Kweekverslag

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Beginnend LED kweker - Kweekverslag

Korting op 420shop
    Beste hobbykwekers

Na weken van research, opzoeken en lezen ben ik mijn eerste indoor kweek begonnen. Ik heb mij voorzien van het nodige materiaal en ben aan de slag gegaan. Tips zijn altijd welkom!

Verlichting:
    Ik heb gekozen voor LED en heb mij de Spectrabox Pro 4 360W gekocht. In deze lamp zit een schakelaar om van de normale (groeistand) om te schakelen naar een bloeistand (extra vermogen & ander kleurenspectrum). Hierdoor kan ik de volledige kweek onder dit LED paneel kweken.

Grond:
    Ik heb gekozen om te kweken op aarde. Eerst voorgroeien in universele potgrond en daarna overpotten in Plagron Batmix.

Water
    Ik geef dagelijks water zonder voeding aangezien ik Plagron Batmix gebruik (reeds ~6 weken voeding). Het water dat ik geef is regenwater omdat ik geen PH meter bezit om op deze manier het PH niveau op peil te houen.

Tent:
    een tent van lengte en breedte =1m en in de hoogte 2m.

Zaden:
    Mijn keuze is naar zaden gegaan en heb gekozen voor Speciaal Queen 1 van RQS.

Ontkiemen
    Warm en vochtig op keukenpapier tussen 2 borden. Ik ben begonnen met 6 vrouwelijke zaden en deze zijn ale 6 succesvol ontkiemt.

De eerste weken hebben de plantjes enkele bladproblemen gekregen maar eenmaal overgezet van universele potgrond naar Plagron Batmix waren deze problemen van de baan. De plantjes hebben 6 weken groei periode (18/6) gehad vooraleer ze op 16 februari op 12/12 gezet zijn om de bloeiperiode te starten.

Door het koude weer buiten geraakt de ruimte waar de tent staat niet goed opgewarmd zonder extra verwarming waardoor de planten in een berging zijn geplaatst.
    Tijdens de groeiperiode heb ik de luchtvochtigheid rond de 70% gehouden en afgebouwd naar 65 - 50% in de bloei.

De eerste week van de groeifase is begonnen op 4 januari, hieronder een foto van week 1:
    IMG_20160110_185620.jpg

2de week groei:
    IMG_20160113_182058.jpg

Week 4 groei:
    IMG_20160128_103726.jpg IMG_20160128_103736.jpg

Week 5 groei:
    IMG_20160201_180545.jpg

Week 6 groei:
    IMG_20160215_000641.jpg Snapchat-7236934218831081297.jpg

Week 1 bloeiperiode:
    Snapchat-7694748167811417109.jpg Snapchat-4030943579575686303.jpg IMG_20160219_144622.jpg

Week 2 bloeiperiode:
    Snapchat-5718403013885095036.jpg Snapchat-7218662678912597501.jpg IMG_20160229_212342.jpg Snapchat-2194336535570103555.jpgIMG_20160229_212316.jpg

Week 3 bloeiperiode:
    IMG_20160301_212306.jpg IMG_20160301_212338.jpg IMG_20160301_212348.jpg IMG_20160301_212445.jpg IMG_20160301_212541.jpg IMG_20160301_212756.jpg

Vragen, tips of opmerkingen? Shoot it!
    https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41859-Beginnend-LED-kweker-Kweekverslag

Re: Beginnend LED kweker - Kweekverslag

Zo, die zijn aan de bloei begonnen, nu is het een kwestie van aftellen
    Heb je de lamp te hoog gehouden tijdens de groei ?
    Je bent druk met meten hoe hoog ze worden, maar ik vind ze nogal gestrekt, zo'n lange stengel groeit geen wiet aan.
    ((m.a.w de hoogte is niet zo belangrijk.

De bloei tel je vanaf je bloei ziet, niet vanaf omschakeling naar 12/12.
    Volgens de foto's zijn ze nu met de 1e week bloei bezig.
    Mag ik vragen waarom de keus is gevallen op een langbloeier ?

Met 6 weken voeding in de grond, 3 weken voorbij, en een gemiddelde bloeiperiode van 77 dagen(die net begonnen is) komen ze dus te kort straks.
    Dus je kunt alvast wat research gaan doen naar welke voeding je nog gaat kopen.

Voila, je bent in ieder geval goed van start, dankzij de voorbereiding.
    Succes!
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Hallo

Qua voeding kan ik me helemaal vinden in wat QnQ schrijft,
      ik had mijn AF gelijk na het ontkiemen in de ongespoelde batmix gezet,
      en na precies 4 weken was de voeding uit de mix helemaal verbruikt!

Moet er wel bij zeggen dat mijn planten veel meer gedrongen waren na 4 weken,
      maar ook vele malen meer blad, dus ook voeding verbruikt!

Succes, mijn eerste plantjes uit zaad staan ook led en zijn zowat twee weken ouder!

Comment

@QnQ

De lamp heb ik de eerste dagen op 40cm gehangen zodat de plantjes aan de nieuwe lichtbron konden wennen om deze na 2 dagen af te bouwen naar 20cm. De rest van de kweek heeft de lamp altijd op 20-25cm van de hoogste plant gehangen.

Danku, ik wist niet dat bloei pas begint vanaf de bloeiverschijnselen, ik heb weer wat nieuws bijgeleerd!
        Ik dacht net dat Special Queen 1 en relatief korte bloeier was omdat RQS & Strainfinder beide 7-8 weken bloeiperiode aangeven voor deze soort om af te bloeien.

De research hierover is reeds gebeurt en ik had zitten denken om binnenkort Plagron Alga Bloom gaan halen in de growshop in de buurt. De reden hiervoor is omdat ik 100% natuurlijk wil kweken en hiervoor het 100% natural grow schedule van Plagron zou volgen vanaf dat de bladeren tekorten beginnen vertonen. Al ben ik wel aan het twijfelen om de Plagron Alga Bloom te vervangen met Green Sensation aangezien dit een combinatie is van meerdere producten in 1 flesje maar wel aanzienlijk duurder.

Dankzij de voorbereidingen en research vind ik dit al een mooi resultaat voor een 1ste kweek. Danku voor de feedback!

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

@peter1950

Merci

Na 4 weken al de voeding uit de batmix opgebruikt, dat is snel! Hoe groot waren de potten van je plantjes?
        Ik vermoed naar de kleine kant omdat je AF plant? Misschien vandaar dat de voeding er zo snel uit was.

Heb je ook een kweekverslag? Ben benieuwd hoe die van jou er bijstaan en wat voor LED gebruik jij?
        Veel succes met jou LED kweek!
        https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41859-Beginnend-LED-kweker-Kweekverslag

Comment

Mijn potten zijn 11 liter en de lamp is een Uniteck Black line 420, als demo
          voor een mooie prijs gekocht en tot op dit moment geen seconde spijt van!

Ik houd sinds twee weken hier mijn vorderingen een beetje bij!
          Mijn plantjes hebben 22/23 december het eerste licht gezien en aan de rechterkant
          op de foto's kun je de datum zien , alleen van week 3
          heb ik helaas geen foto's!
          Ik gebruik trouwens de voeding van Canna!

Comment

Link naar Peter ze tuin = https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...kweker-met-led
            sigpic
            LED there be light

Comment

@peter1950 ziet er een goed gerief uit die Uniteck Black line 420, wel niet goedkoop!
              Tot nu toe heb ik ook niet te klagen van de Spectrabox pro.
              Ik ga zeker jouw kweekverslag volgen en ben benieuwd wat het resultaat gaat worden maar ik vind je AF er al mooi bijstaan! Je toppen beginnen mooi vorm en volume te krijgen. veel succes toegewenst.

@kanon
              Thx voor de link!

Comment

Klopt, was niet echt goedkoop, maar ik was bezig met de Kind 350,
                maar deze was niet op tijd binnen, kreeg toen kijk op deze met 120x 5 watt leds,
                weliswaar een demo, maar was niet veel duurder dus......

Ben tot heden blij met de switch......

Ben ook zeer benieuwd hoe de Spectrabox gaat bevallen!

Comment

een normale hps van 600 watt beschijnt 120cm bij 100 cm,hoe groot is je kweek oppervlak?
                  verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

Comment

Bij seedfinder bestaat het bovenste deel van een pagina altijd uit informatie van de breeder, degene die graag zoveel mogelijk verkoopt.
                    Bij de SQ zie je dat RQS zegt dat ze een bloeitijd hebben van 7 weken.

Vlak daaronder , halverwege de pagina, zie je dan "user generated profile".
                    Daaronder staan de praktijkervaringen van kwekers en die wijken soms flink af.
                    Daar zie je staan: Flowering Time Indoor: 73 - 81 days (~77 days)
                    11 weken bloei is het gemiddelde van mensen die de zaden echt gekweekt hebben.

Voila, no worries verder, maar ik wilde het toch even uitleggen voor ik het weer vergeet
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter1950 View Post
                      Klopt, was niet echt goedkoop, maar ik was bezig met de Kind 350,
                      maar deze was niet op tijd binnen, kreeg toen kijk op deze met 120x 5 watt leds,
                      weliswaar een demo, maar was niet veel duurder dus......

Ben tot heden blij met de switch......

Ben ook zeer benieuwd hoe de Spectrabox gaat bevallen!
                      5w leds zijn een stuk beter, goede keuze!
                      Ben ook benieuwd naar de eindresultaten onder jouw Uniteck Black line 420 led lamp.

Oorspronkelijk geplaatst door joremkrank View Post
                      een normale hps van 600 watt beschijnt 120cm bij 100 cm,hoe groot is je kweek oppervlak?
                      Mijn kweekoppervlak is 1m x 1m x 2m maar ondanks het te koude weer kan ik de ruimte waar de tent staat niet goed warm krijgen. Daarom heb ik de dames (tijdelijk) in een berging gezet waar ze iets minder als een vierkante meter hebben. Als de lichten aangaan zal ik de oppervlakte uitmeten.

De spectabox pro 4 (360W) zou in principe een 600W hps lamp vervangen. De lamp is geschikt voor vrij dicht op de planten te hangen (kan op 5 - 40 cm van de planten door de lage temperatuur) maar hierdoor wordt het belichtingsoppervlak een pak kleiner.

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                      Bij seedfinder bestaat het bovenste deel van een pagina altijd uit informatie van de breeder, degene die graag zoveel mogelijk verkoopt.
                      Bij de SQ zie je dat RQS zegt dat ze een bloeitijd hebben van 7 weken.

Vlak daaronder , halverwege de pagina, zie je dan "user generated profile".
                      Daaronder staan de praktijkervaringen van kwekers en die wijken soms flink af.
                      Daar zie je staan: Flowering Time Indoor: 73 - 81 days (~77 days)
                      11 weken bloei is het gemiddelde van mensen die de zaden echt gekweekt hebben.

Voila, no worries verder, maar ik wilde het toch even uitleggen voor ik het weer vergeet
                      Aaah goed om weten, bij mijn volgende kweek ga ik wat meer ervaringen van andere kwekers opzoeken in plaats van de breeder blindeloos te vertrouwen...
                      Wel zonde dat ik een langbloeier heb maar het wachten zal achteraf wel lonen!

Comment

Update:

Door QnQ ben ik te weten gekomen dat ik verkeerd heb geteld van de bloeiperiode en bij de omschakeling naar 12/12 begonnen ben ipv bij eerste bloeiverschijnselen.
                        Na het aanpassen van de periodes hebben de dames dus net 2 weken bloeiperiode achter de rug. Vandaar een nieuwe update.

Foto's week 2 boeiperiode:

IMG_20160301_212306.jpg IMG_20160229_212342.jpg IMG_20160301_212445.jpg Snapchat-7345613621016428356.jpg IMG_20160306_180025.jpg IMG_20160303_184917.jpg IMG_20160303_184941.jpg
                        IMG_20160306_180047.jpg

Opmerkingen:
                        - De hoofdtoppen beginnen stilaan vorm te krijgen en kleine fluffy toppen worden zichtbaar.

- Anderhalve week geleden 1 blad gespot met enkele bruine puntjes in. Aangezien dit vrij beperkt was tot 1 blad en enkele puntjes maakte ik mij hierover geen zorgen tot ik vandaag op een andere plant ook 1 blad merkte met deze verschijnselen. Ik heb wat research gedaan en volgens dit topic https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...bleem-Oplosser zou het een Calcium tekort zijn. Ik zal in de loop van de week nog foto's posten van de bladeren om julie meningen hierover te horen. Indien dit een calcium tekort zou zijn, wat is de makkelijkste manier om dit te verhelpen?

- 4 planten staan in 18l potten en 2 planten ik kleinere potten. Bij de dame in de kleinste pot begint er nu een duidelijk verschil in kleur te komen. Deze is namelijk veel lichter groen dus vermoed ik dat de voeding uit de Plagron Batmix reeds (ver) opgebruikt is door de kleine pot. Binnenkort zal ik in de growshop in de buurt achter voeding gaan zodat ik hier ver mee kan beginnen. Hiervoor ga ik bij het merk Plagron blijven. Voor bloeivoeding zal ik Alga Bloom gebruiken gebruiken en voor de laatste weken (op de laatste week na) ben ik aan het twijfelen voor Plagron Green sensation aan te schaffen. Zijn er personen die ervaringen hebben met Plagron Green Sensation en is dit te combineren in de bloeifase met Plagron Alga Bloom?

- Enkele bladeren vertonen op de uiteinden kleine verkleuringen welke verbrand lijken. Dit is zoals het Calcium tekort binnen de perken met enkele bladeren die dit hebben waardoor ik mij niet direct zorgen maak maar in de loop van de week zal ik hiervan ook foto's plaatsen.
                        Last edited by Ragnar420; 7 March 2016, 15:27.

Comment

Update

Inmiddels is week 3 van de bloeiperiode net achter de rug en is week 4 begonnen. Vandaar hoog tijd voor nog eens een update!

Zoals eerder vermeld had ik een tijdje geleden enkele plekjes gemerkt op 2 bladeren, dit is niet verder verspreid waardoor ik mij geen zorgen maak. Op de foto hieronder zijn deze puntjes te zien. Ik vermoed dat dit een klein Calcium tekort is.
                          IMG_20160309_182423.jpg

Naar het einde toe van de 3de bloeiweek begon ik de indruk te krijgen dat enkele van de dames hun bladeren hier en daar wat paars beginnen te zien maar dit zouden ook bladproblemen kunnen zijn aangezien dit nog in een vroeg stadia is. Hieronder zijn enkele foto's te zien. De eerste 2 foto's hieronder zijn verkleurde bladeren/bladranden. Bij de overige 2 is zijn er geel/paarse puntjes in de bladeren te zien. Tips zijn altijd welkom hierover.
                          IMG_20160314_194226.jpg IMG_20160314_194051.jpg IMG_20160314_194207.jpg IMG_20160314_194156.jpg

Voor de rest staan de plantjes er mooi bij. Er zijn 2 dames die duidelijk wat voorsprong hebben op de andere 4 dames waardoor deze op het einde van de bloeiperiode vermoedelijk wat vroeger geoogst kunnen worden. Dit zijn de 2 middelste dames.
                          Maar dan nu naar het leukste onderdeel, de budshots!
                          IMG_20160308_182143.jpg IMG_20160308_182329.jpg IMG_20160308_182340.jpg IMG_20160310_182739.jpg IMG_20160310_182747.jpg IMG_20160310_205703.jpg IMG_20160314_194109.jpg Snapchat-5879543547661447548.jpg Snapchat-8226442041908237165.jpg Snapchat-9070429516321380802.jpg

Voeding:
                          De bladeren van 2 van de dames beginnen stil aan lichter groen te worden. Daarom zou ik bijna beginnen met voeding toe te dienen. Dit is mijn eerste kweek en ervaring met het toedienen van voeding heb ik nog niet. Ik had gedacht om vanaf volgende week maandag, dit is de eerste dag van bloeiweek 5 te beginnen met bloeivoeding. Zou dit al vroeger mogen of beter nog even wachten?
                          Voor het geven van voeding zou ik Plagron Alga bloom geven en Plagron Green sensation volgens het volgende schema: http://www.plagron.com/nl-nl/kweekst...0-natural.aspx

De hoeveelheden voeding op het kweekschema, zijn deze per liter water?
                          Aangezien ik op LED kweek en mijn dames minder drinken moet ik deze hoeveelheid iets verhogen, hoe zouden julie dit aanpakken? Met een kleine dosis beginnen om te zien of het goed aanslaat?
                          Direct beginnen met Alga bloom & Green Sensation samen?

Ik het spijtig genoeg nog geen EC meter, hoe zit dit met de EC waardes indien ik ga bij voeden?

Volgende week ben ik terug met een update over de dames!

Comment

Eeen Ec meter is een standaard ding in je gear (en kosten vanaf 20 tot ................)

dan de voeding pas op met over voeden en vaak geven schema's aan 5 ml dit en 2 ml dat begin met 1/3 en kijk hoe de reactie is, want niet elk soort is the same old G

dus kleine dosis en als de reactie goed is elke week wat meer!

en laatste dagen flushen met alleen water

gaat goed komen dit leuke dames heb je staan!

Mijn respect
                            sigpic
                            LED there be light

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kanon View Post
                              Eeen Ec meter is een standaard ding in je gear (en kosten vanaf 20 tot ................)

dan de voeding pas op met over voeden en vaak geven schema's aan 5 ml dit en 2 ml dat begin met 1/3 en kijk hoe de reactie is, want niet elk soort is the same old G

dus kleine dosis en als de reactie goed is elke week wat meer!

en laatste dagen flushen met alleen water

gaat goed komen dit leuke dames heb je staan!

Mijn respect

Een EC meter zal ik in de toekomst nog aankopen maar dit zal vermoedelijk pas voor de volgende kweek zijn.
                              Als ik mij niet vergis wordt de voeding 1x per week toegediend? Oke thx kanon, 1/3 zal een goede verhouding zijn om mee te beginnen.
                              Is het niet beter van een volledige week te flushen met water ipv enkele dagen?

Het zijn inderdaad 6 mooie dames en dit voor mijn eerste kweek ooit en kan al niet wachten tot de 11de bloeiweek! Volgende kweek ga ik eens proberen toppen of fimmen en zien hoe dit bevalt.

Comment

Bezig...
                              X