Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweekkas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: kweekkas

    Zoon pc fan is prima voor wat luchtcirculatie in je ruimte maar zoon fan bouw onvoldoende druk op om lucht door een koolfilter te zuigen of te blazen. Daarvoor heb je toch echt een buis of slak afzuiger nodig.

    Comment


      #47
      Re: kweekkas

      Dan maar zonder denk ik. Zet de raampjes wel open. Heb er nooit een geheim van gemaakt. De buren weten dat ik rook en planten heb

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      IMAG0582.jpg
      Mijn amnesia bladeren kleuren paas/rood is dit normaal in de afbloeifase?

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      IMAG0582.jpg
      Mijn amnesia bladeren kleuren paas/rood is dit normaal in de afbloeifase?

      Comment


        #48
        Re: kweekkas

        Ik zag vanochtend deze witte vlekken. Het zit maar op 1 topje, is het schimmel of iets anders?
        IMAG0583.jpg
        IMAG0585.jpg

        Comment


          #49
          Re: kweekkas

          Lijkt meeldouw.

          Comment


            #50
            Re: kweekkas

            Daar ben ik wel bang voor ja. Maar ik zat net te lezen dat een oplossing met melk en water een goed bestrijdingsmiddel zou zijn. Zo ja, kan dat nog?

            Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

            Melk
            De goedkoopste en veiligste is wel melk, pas in 1999 kwam de Braziliaanse wetenschapper Wagner Bettiol er achter dat je echte Meeldauw net zo goed onder controle zou kunnen houden door de planten wekelijks te besproeien met melk in plaats van de synthetische pesticiden.
            De melk bleek niet alleen goed te werken tegen Meeldauw, maar het werkt ook als een soort bladvoeding, het bevat nuttige voedingsstoffen die een gunstige effect hebben op het immuunsysteem van de plant.
            Uit experimenten van Bettiol kwam naar voren dat een wekelijkse douche met een oplossing van minimaal 10% melk 90% water de omvang van de meeldauw met 90% deed verminderen. Gebruik altijd een oplossing van minder dan 30% melk, bij een hogere concentratie kan dit een voedingsbodem vormen voor andere schimmels

            Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

            Voor nu de aangetaste bladpuntjes maar weg geknipt. Waren maar een paar. Even goed in de gaten houden maar

            Comment


              #51
              Re: kweekkas

              Melkwater werkt voornamelijk preventief. Zoals in het stukje staat geschreven dam je hier wel meeldauw mee in maar geheel bestrijden doe je dus ermee niet.

              Je moet goed begrijpen dat de schimmel zelf al in de plant zit en wat je nu aan de buitenkant ziet zijn enkel de sporendragers met sporen (schimmelpluis).

              Schimmelpluis moet je dus zien als een soort paddestoel. Dit orgaan van de schimmel wordt enkel gevormd om sporen te versprijden. De schimmel zelf woont dus allang in de plant zelf en daar doet melkwater niks aan. De vetzuren in de melk zorgen er wel voor dat de sporensteriel worden en niet tot kieming komen. Je voorkomt met melkwater dus verdere besmettingen door sporen maar de schimmel zelf trekt zich van dat melkwater niks aan en groeit lustig verder in de plant.

              Comment


                #52
                Re: kweekkas

                Aha, duidelijk. Dus ik kan de plant als verloren beschouwen?

                Comment


                  #53
                  Re: kweekkas

                  EUhm Neen. Geheel verloren is ze niet. Zelf zou ik het bevallen blad geheel weghalen. eerst zakje over het blad want bij aanraking verspreid je dus al sporen. Dan blad bij de bladsteel wegknippen. zo maak je de kleinste wond en deze wond smeer je in met vaseline met wat zout erin om te voorkomen dat via deze wond nieuwe sporen de plant in kunnen. Dit eenmaal gedaan ga je aan de slag met 1 deel magere melk op 9 delen water en besproei je de plant hier wekelijks mee om de sporen die reeds op de plant zijn gekomen dus steriel te maken.

                  De plant zelf zal ook haar uiterste best doen en haar afweermechanismen gaan inschakelen om de schimmelgroei in de plant te beperken. Met wat geluk en gunstig weer kom je dan toch tot een oogst.
                  Last edited by FlintStoned; 17 June 2016, 08:52.

                  Comment


                    #54
                    Re: kweekkas

                    Hartelijk dank voor de info, ga dadelijk meteen naar de supermarkt, ik drink geen melk namelijk

                    Comment


                      #55
                      Re: kweekkas

                      Ghahahahaha, succes met de behandelingen en keep us posted over het verloop.

                      Comment


                        #56
                        Re: kweekkas

                        Zal ik doen. Ik heb maar meteen al mijn planten even gedaan. Preventief

                        Comment


                          #57
                          Re: kweekkas

                          IMAG0589.jpg
                          Geen rare vlekken meer kunnen ondekken, tot nu toe
                          Last edited by plantje76; 19 June 2016, 16:05.

                          Comment


                            #58
                            Re: kweekkas


                            Toprot gevonden in 2 van mijn planten. Ik ga maar oogsten denk ik, en redden wat er te redden valt.
                            IMAG0621.jpg
                            IMAG0618.jpg

                            Comment


                              #59
                              Re: kweekkas

                              Eens je plant echt bloeit is het volgens mij best om niks te sproeien.
                              Bij een beginnende meeldauw besmetting tijdens de bloei kan je wel bladeren gaan afwassen met het magere melksopje, maar het is zowiezo dweilen met de kraan open.
                              Er zijn ook mensen die met meeldauw aangetaste oogst gaan wassen met zuurstofwater enzo. Klinkt toch allemaal niet gezond en lekker.
                              Dan krijg je nachtmerries dat je verstrikt zit in greenspan folie vol condenswater dat broeit met de meest diverse en exotische sporen en kiemen.

                              Comment


                                #60
                                Re: kweekkas

                                De toppen met rot eruit geknipt. Ik ga mijn droog kast in orde maken. En dan de rest maar oogsten

                                Comment

                                Bezig...
                                X