Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

    Korting op 420shop
    Goedenavond medekwekers,

    Ik ben een beginnend kweker, en zit zo nog met een paar vragen.
    Ik heb een vraag over de verlichting die ik wil gaan gebruiken.
    Ik heb 6 Automazar zaadjes besteld en wil die binnenkort alle tegelijk laten uitkomen. En 5 komen uiteindelijk op mijn balkon op het noorden te staan en afentoe zal ik ze in me hal zetten die op het zuiden is gericht, maar dit lukt niet altijd. Daarom wil ik alleen voor het voorgroeien een installatie maken.
    Ik heb een armatuur waar 2 Tl balken in passen van 120 cm. En daar passen 5 potten onder die ik elk precies gelijke hoogte naast mekaar zet en zo de plantjes even hoog probeer te houden.
    Ik heb al wat verschillende topics over het soort TL bekeken en ik zal binnenkort 2 tl balken gaan halen.
    Maar is het aan te raden om 2x cool White te halen of dat ik 1x coolwhite en 1x warm White in de armatuur zet?
    Ik las dat je er 3 of zelfs 4 nodig heb maar ik zal het hier mee moeten doen.

    En als laatste is het verstandig om een reflectie te maken op mijn armatuur van blikken ofzo iets dergelijks zodat het licht beter word gericht op mijn plantjes?

    Groeten The_bird
    Attached Files
    Groene vingers

    #2
    Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

    Waarom zo moeilijk doen?
    Zet ze na 15 mei gewoon buiten en het komt alsnog helemaal in orde.
    Ik begrijp je enthousiasme, maar dit levert je werkelijk niets op behalve:
    - vieze vloer van het potten slepen
    - kans dat je lamp op je planten dondert
    - Veel extra werk
    - verlichting in huis niet meer zomaar aan en uit mogen doen tijdens de donkerperiode van de plant
    - onhandig in de weg staande potten voor je raam
    - gammele stellages met lampen
    - de kans dat je planten kapot branden door de zon, omdat ze een zwak lampje gewend zijn
    - insectenschade (binnen zijn geen natuurlijke vijanden)
    - vochtplekken op je vloer en pissebedden in huis
    - tijdswinst

    Dus, omdat je twee, drie weken wilt winnen, wil je creatief aan de gang gaan met alle risico's van dien. Moet je zelf weten natuurlijk, maar waarom bouw je niet meteen een binnenkweekkast dan?
    Altijd gaan voor cool white in de groei, daar doen ze het veel beter op.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

      Oke gewoon coolwhite dus, thanks!

      En het bouwen van de ophanging van de Tl is eigenlijk bedoeld als het weer nou minder is en ze eventueel te weinig licht krijgen dat ik ze dan extra licht kan gaan geven in de groeiperiode en niet achteraf nog eens van alles moet gaan doen.
      En nog een reden is dat ik gelijk 2x wil gaan proberen te oogsten dit jaar, vind het ook nog eens heel erg leuk om te doen.

      En ik wil me planten eigenlijk standaard op mijn balkon laten staan met een afdichting over me pot heen zodat niet alles vol regend. En dan me gordijnen s'avonds altijd dicht voor het licht dat me plantje geen stress gaat krijgen. Want ik hoor dat Autoflower erg gevoelig zijn voor stress.
      En de reden dat ik geen binnenkweekkast bouw is dat ik maar 30m2 heb.

      Groeten The_bird
      Groene vingers

      Comment


        #4
        Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

        Een binnen kweek kastje of tentje voor een stuk of vijf
        plantjes kan bijvoorbeeld al makkelijk op 60x60 centimeter!
        Of zelfs nog veel kleiner in een kist of gedeelte van een bestaande kast!

        Lees hier maar eens, daar kun je echt veel van opsteken!
        Alles over micro grow. Kweken in kleine ruimtes met een laag wattage verlichting.

        Comment


          #5
          Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

          Ga ik zeker doen en het idee is wel vaker door mijn hoofd heen gegaan. Daarom volg ik ook regelmatig de micro afdeling

          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

          Nou vandaag maar ff die Tl installatie beginnen te bouwen, misschien van de winter een klein projectie in een leuk kastje
          Groene vingers

          Comment


            #6
            Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

            Hi allemaal!

            Ik ben een nieuwe user hier, en heb al veel tips hier gevonden en opgevolgd. Ik heb ook nog een aantal vragen..

            -Ik heb zojuist een hok gebouwd met gipsplaat van 80x80 bij 1.20 hoog.
            -Ik heb TL verlichting om voor te groeien (4x18w cool en warm white om en om).


            **** Ik moet de wanden nog reflecteren, dit doe ik nadat deze plantjes buiten staan (stonden eerst in andere kast).
            De bedoeling is om elke 2 weken 3 tot 6 planten te laten voorgroeien voor zowel buiten als binnen kweek.


            Heb er momenteel 3 plantjes in staan (Northern Light blue auto).
            Normaliter moet dit starten in de 11L pot, alleen wil ik ze laten voorgroeien om buiten neer te zetten.

            Kan iemand me vertellen of het voldoende is om ze te laten voorgroeien in deze kast? Dit omdat het een auto soort is, en dus snel in de bloei gaat.
            Ook zou ik willen weten of het de juiste keus is ze te laten voorgroeien in de box, om ze buiten te zetten. En na hoeveel dagen kan ik ze buiten planten.

            *Ze komen in de volle grond.


            Momenteel is de PH waarde perfect rond de 6. (heb het moeten terugbrengen met PH min druppels).
            Plantjes zien er mooi groen uit, en zijn nu na 6 dagen groeien rond de 10 CM.


            Thanks voor de reacties alvast.



            Zie hieronder m'n kast:

            13023318_1117363314953143_1004132376_n.jpg13059878_1117363364953138_1708357553_n.jpg13081617_1117363281619813_1926889208_n.jpg13081957_1117363294953145_221090109_n.jpg
            Ik ben ooit gebeten door een haai in me been..
            Das nie waar! Was wel een keertje haai in de zee

            Comment


              #7
              Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

              Hmmzz
              Vanmiddag kastje in mekaar gebouwd 120 cm (breed) x 60cm (diep) x 120 (hoog).
              Dus leuk om binnen te zetten maar wat ik al dacht veel en veel te groot voor mijn 30m2.
              Dus die Tl die ik heb moet toch maar aan mijn plafon als het echt nodig is. Als ik een kleinere kast wil maken past me TL gelijk niet meer. Jammer

              Jij heb trouwens een beter formaat kast gemaakt kweekvijver
              Groene vingers

              Comment


                #8
                Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

                Effe voor de goede orde..
                TL straalt 10 cm diep. Alles beneden die 10 cm is onderbelicht.
                Dus zodra je planten hoger dan 10cm worden, of de bladeren meer dan 10cm van de lamp af staan, verlies je al 75% effectiviteit van het licht.
                Dan zit je buiten, met een regenbui en bewolking, nog beter verlicht.

                Ook voor TL geldt; je zult met een flink wattage moeten zitten wil je het de moeite waard maken. De binnenkweek met minder dan 110W is al bijna niet rendabel, daarmee bedoel ik: in de eerste 3 rondes ga je de aanschafkosten niet terugverdienen.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

                  Op zich niet verkeerd inderdaad. Is echter alleen voor voorgroeien bedoeld.
                  Heb een kweektent besteld van 120x120x200 voor de verdere kweek met 2 HPS 600w erin.
                  Ik denk dat ik daar rond de 9 planten in ga zetten. Ben er echter nog niet uit welke soort.

                  Iemand tips voor plantjes met een hoge opbrengst?

                  Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                  @LR2

                  Lees op veel forums dat voorgroeien met TL geen probleem moet zijn en eigenlijk goed werkt.. inderdaad wel met een afstand niet meer dan 10 CM (heb ze nu 3 cm er vanaf).
                  En dan wellicht wanneer ze een CM of 15 zijn, naar buiten brengen.
                  Ik ben ooit gebeten door een haai in me been..
                  Das nie waar! Was wel een keertje haai in de zee

                  Comment


                    #10
                    Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

                    Oke dankjewel voor de uitleg LR2!
                    Veel meer wattage in de voorgroei dus, misschien in de winter eens een project gaan maken en nu maar lekker in het zonnetje
                    Greetz The_bird
                    Groene vingers

                    Comment


                      #11
                      Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

                      Ja precies, heb de mijne nu ook in het zonnetje staan!

                      JA.jpg
                      Ik ben ooit gebeten door een haai in me been..
                      Das nie waar! Was wel een keertje haai in de zee

                      Comment


                        #12
                        Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

                        Oorspronkelijk geplaatst door kweekvijver View Post
                        Op zich niet verkeerd inderdaad. Is echter alleen voor voorgroeien bedoeld.
                        Heb een kweektent besteld van 120x120x200 voor de verdere kweek met 2 HPS 600w erin.
                        Ik denk dat ik daar rond de 9 planten in ga zetten. Ben er echter nog niet uit welke soort.

                        Iemand tips voor plantjes met een hoge opbrengst?

                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        @LR2

                        Lees op veel forums dat voorgroeien met TL geen probleem moet zijn en eigenlijk goed werkt.. inderdaad wel met een afstand niet meer dan 10 CM (heb ze nu 3 cm er vanaf).
                        En dan wellicht wanneer ze een CM of 15 zijn, naar buiten brengen.
                        Met 2x600 krijg je elke plant tot hoge opbrengst. Als je 0,5 gram/Watt haalt, dan heb je al meer dan een halve kilo wiet. Ik kan je vertellen dat je dan ongeveer 5000 jointjes in een jaar moet wegpaffen, dat haal je nooit.

                        Voorgroeien met TL werkt wel, maar de klap die ze van de zon krijgen kan ze harder terug meppen dan de voorsprong die je nu hebt. Voorgroeien, je moet 't zelf weten, maar als je blad straks lijkwit ziet als ze buiten komen, dan weet je waar het door komt. Niet te vergeten het temperatuurverschil.. De beestjes..
                        De nadelen/voordelen verhouding is bijna precies 50/50. Voor een beginner raad ik het af, omdat er dan onnodig veel paniek-topics gestart gaan worden. We zien het namelijk elk jaar terug, al zeker 5 jaar lang.

                        Eigenwijs zijn is goed, maar zorg er dan voor dat ik NIET kan zeggen: Hate to say, but I told you so
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                        Comment


                          #13
                          Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

                          Thanks voor de info LR2.

                          Wat je nu dus probeert te zeggen is dat ik ze beter direct buiten kan zetten (wanneer dit een buiten plant word) en wanneer ik binnen plant, ze beter direct onder de HPS600 te zetten..

                          Kan dit bevestigd worden? Wil uiteraard zoveel mogelijk tips voor me aankomende kweek. Deze kleintjes gaan vandaag naar buiten (ik zit in Polen op het moment, en daar is het weer aanzienlijk beter).

                          Ik heb op het moment 3 pakistan ryders en 3 northern lights ontkiemd weer, en deze moeten vandaag worden gepot.
                          Ik ben ooit gebeten door een haai in me been..
                          Das nie waar! Was wel een keertje haai in de zee

                          Comment


                            #14
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                            Comment


                              #15
                              Re: Hulp nodig bij TL verlichting voorgroei

                              Thanks! Ga het zeker doorlezen allemaal.

                              Heb ze nu overgepot in 11L bakken, en ga ze buiten neer zetten vanavond. Was van plan ze in de volle grond te stoppen, maar de plek die ik heb gevonden is ideaal, op heel veel slakken na. Zet ze dus in pot, zodat ze verplaatsbaar zijn eventueel.

                              Nogmaals bedankt.
                              Ik ben ooit gebeten door een haai in me been..
                              Das nie waar! Was wel een keertje haai in de zee

                              Comment

                              Bezig...
                              X