Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

    Korting op 420shop
    Ik maak een kweekverslagje zodat ik bij mijn volgende kweekje (over twee weken) en die van volgend jaar alhier even kan teruglezen wat ik allemaal heb verprutst.
    Er komt zoveel kijken bij iets dat eigenlijk best simpel lijkt? Je gooit een zaadje in de aarde, wacht even geeft wat water, en ff later oogsten maar.

    Zo simpel is het eigenlijk allemaal wel.

    Maar ik ben een beetje stom begonnen, en ga vast nog stommere dingen doen. Dat moet ik dan wel even noteren zodat ik dat niet nog eens doe.

    De zaadjes heb ik direct in eierkuipjes (gekregen bij de zaadjes) met biologische potgrond gedaan. Voor een volgende kweek doe ik ze meteen in een grote pot, en maak een kuiltje met lossere aarde/ zand.. ouzo. Nee ouzo, geen ouzo, geen ouzo, maar ofzo. Ouzo is best goor. Soms.
    Die eierdopjes waren best wel onstabiel en ik heb ze tot drie keer aan toe rechtop moeten zetten.
    Twee keer mijn eigen schuld, een keer van dezeIMG_0142.jpg

    En jawel! Hoewel ik niet zeker weet of die op zijn kop staat.

    Nu had ik mijn lamp (9,50) dus nog ongeveer een tientje op zak.
    Chimay blauw of eten, eten of Chimay blauw.
    Ja, als ik moet kiezen tussen wat eten of de heerlijkheid die mijn Belgische broeders brouwen. Ik laat de uitkomst maar in het midden.

    Die micro mensen hadden mijn creativiteit aangewakkerd. Tenslotte is een lamp nog geen plant onder een lamp?
    Maar zonder geld is het verdomd lastig om een kastje te bouwen. Daarbuiten ook heel stom om te doen als je eigenlijk bezig bent met je eerste balkonkweekje?
    Mijn eerste kas-balkon-tent-badkamerkweekje.
    18 N.L. 4 haze en 33 bubblegum- achtigen.
    Mijn oog viel op een wasrekje (action) en besloot met wat houtsprokkel daar een kasje van te maken.
    Dat van die wasrek was best een geniale vondst. Jullie moeten weten dat ik dertig buren heb aan alle lange zijde van mijn krotje die zo mijn huis inkijken. Alsmede dat ik het haat als de gordijnen dichtzijn.
    Dus timmeren maar.
    Rondom 20.00 was ik klaar. De lampen kon ik goed door de draden van het rek vlechten, en dat is ook heel handig.
    De plantjes erin en aanzetten maar:
    IMG_0115.jpgIMG_0115.jpg(lukt het wel.. krijg je er twee)

    Dit bleek dus helemaal NOT SO STEALTH maar hey -moet je maar denken: Daar zal de joint strike fighter ook last van krijgen!
    Gordijnen dicht, en snel!

    Het was trouwens helemaal geen zondag,het was een zaterdag bedenk ik me nu.
    Ten eerste heb ik met die wasrekkas samen de apotheose van het songfestival gezien, ten tweede is mijn vriendin vrij op zondag, niet op zaterdag, en ten derde zou het zomaar kunnen zijn dat Aurora dicht is op zondag.
    Sorry voor die valsheid in geschrifte.
    Ik hoop niet dat ooit iemand door mij helemaal van Medemblik naar Aurora rijdt op een zondag terwijl die winkel dan wellicht dicht is. Wellicht ook niet. Wij draaien hier best wel een 22 uurs economie.

    Doorpakken:
    2 dagen later was er niet verder gestrekt, zeer zeker niet, maar er was daarbuiten ook helemaal niks gebeurt. Geen centimeter de lucht in, geen blaadje erbij. Erger nog: Winston en Joseph keken helemaal niet meer blij, echt niet.
    Ik weer lezen, lezen, leren, lezen.
    Ik had gelezen dat de lampen op 20cm van de plant moeten hangen?
    Ineens las ik elders: 5cm.
    GEK WORDT JE VAN DIE DINGEN.
    MIJN HELE OOGST NAAR DE KLOTE!!!!!

    Mijn vriendin die het hele wielplan, wielplan, wielpan? Wietplan toch al niet ziet zitten was inmiddels behoorlijk boos geworden over de spook in onze 'living'. Als man doe je toch al niks tegen een vrouw, maar als je twintig dagen per maand moet overleven op geld uit haar zak dan, dan, dan kan je maar beter helemaal soms en af en toe precies doen wat ze wil.
    Die tent samen met een middagje 'net geen kampioens wedstrijd' kijken had mijn oude lijf een portie goedmaaksels, goedmaaksels. Goedmaakseks gekost.
    En we zijn al langer dan drie maanden bij elkaar dus daar heb ik gewoon geen zin meer in.
    Dus: Overdag balkon, 'nachts onder 5 cm lampen op de badkamer.

    Maar deze maandag was ik het ineens zat.
    Ik dacht: Ik laat ze lekker buiten staan. Er gebeurt niks.
    En prompt.. een dagje later.. Een tweede set blaadjes bij Eisenhower.
    En een blije Stalin met de blaadjes omhoog.. als ware zij een boze kreeft.

    Ik moet nu stoppen want er moet wat eten op tafel.

    De volgende keer moet ik nog schrijven over het vermoeden dat vriendin de plantjes heeft geprobeerd te watervergiftiger, watervergiftiger. Watervergiftigen.
    Ja, het is wellicht niet leuk als je zelf maar drie minuten aandacht per dag krijgt van iemand die daarbuiten de hele dag met plantjes heen en weer aan het rennen is?

    Ik hoop dat vele telers wat hebben aan mijn heldere adviezen aangaande de balkonkweek.
    En wat een giller zou het zijn als ik nu op 'verzend discussie' duw waarna mijn post niet wordt geplaatst omdat het een veel te groot bestand is.
    Dat is mij nog nooit eerder gebeurt.

    groeten, Rob
    Attached Files
    Last edited by Rob Otrok; 21 May 2016, 18:58. Reden: leesbaarheid en taalfouten

    #2
    Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

    Je hebt in ieder geval spaarlampen voor de komende 300 jaar.
    Plantjes mogen gewoon buiten blijven inderdaad, da's beter dan binnen onder beperkt licht.
    Mooi verhaal, ik heb nog niet alles gelezen, want je zei het al, flinke lap tekst in combinatie met gebrek aan concentratievermogen, dus dat kan nog even duren.

    Succes !

    * Na 3 maanden al uitgekeken joh ? Pff..da's wel erg snel.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

      Ik was gisteren ook maar ergens tot de helft gekomen met lezen, vandaag nog maar eens proberen

      Veel succes met je kweekje alvast

      En tegen strekken idd bijvullen, maar niet verder dan de onderste lobblaadjes.
      Groene vingers

      Comment


        #4
        Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

        Dank QnQ, en THE BIRD.
        (zelf zou ik vermoedelijk ook niet halverwege zijn gekomen.)

        Ik was van plan om alleen op zaterdagen mijn verslag bij te werken; wel zo overzichtelijk. Nou ja, dan zal ik een fotootje plaatsen van mijn plantjes en wat minder serieus op de materie ingaan.

        Ik kan me niet voorstellen dat het goed met ze gaat op dit moment. Hoewel ze vandaag al 9 seconden licht hebben gehad?
        Fuck.
        Als iemand ergens een boot heeft gebouwd, de moeite heeft genomen om alle dieren die er maar zijn in zijn vooronder te stoppen met voedsel voor een jaar. Die persoon zal gister tegen zijn vrouw hebben gezegd: "Verdomd Sjaan, we gaan!"
        (zelf zou ik met zo een boot dan ook een vrouw zoeken die Sjaan heet, gewoon om de poezie van dat moment)

        Ik was een tijdje terug op de stikkie aangaande meeldauw gebeurtenissen, en ben toen heel erg geschrokken. Wat een immens triest scala aan vuile gore parasitaire meelifters staan er klaar om mijn plantjes leeg te zuigen, te verstikken, te slopen.
        En waarom?
        Wat haat ik dit soort wezens!
        Ga je eigen plant kweken, labbekak!

        Maar ik besloot om alvast knoflookgier te maken. Tenminste daar kwam ik een uurtje geleden achter, want ik heb dus eigenlijk een thee gemaakt. Ook op het gebied van de knoflook kan je als enigszins overspannen teler dus veel te snel handelen. Wat ben ik blij dat ik geen boer ben. Nou ja, ik zou eigenlijk het liefst wel boer zijn.. Weg van de stad, ruimte, rust, diertjes en plantjes, zeer eerlijk werk waar iedereen dankbaar om moet zijn.
        Toch; je zal een half jaar aan het klooien zijn geweest en op buienradar een kanjer van een hagelbui op je af zien komen?
        Ik zou helemaal getikt worden, ik zou zelfs gaan bidden, anti-hageldansen gaan doen, alles. Maar dat zal niks helpen. En dan rustig naar bed en denken: 'volgend jaar beter.'

        Maar goed, ik heb mijn spaarzame vrije tijd ten dienste gesteld van mijn mede kwekers dus dan nu even iets waar jullie misschien wat aan hebben:
        http://www.rijkerleven.com/comments.php?l=NL&tipid=188https://www.wageningenur.nl/upload_m..._juni_2012.pdf
        Dit is dus een pdf, heb je daar geen zin in NIET AANKLIKKEN.

        Ook in Wageningen zijn ze dol op melk. En omdat in Wageningen meestal niet de eerste beste koekenbakkers op het gebied van de plantengroei werkzaam zijn, lijkt dit mij wel een beste bron.
        Nu gaat dit over komkommers enzo.
        En een komkommer is nog geen wiet, dus wellicht hebben wij toch andere verhoudingen nodig?

        Maar ik ga gewoon voor 70/30. Al was het maar omdat die verrekte 'moestuintjes' naast mijn prachtige dictators vrijwel allemaal 'ECHTE'-meeldauw gevoelige gewassen zijn. Dus die moet ik sowieso goed in spuiten met melk.

        Dan ga ik afsluiten met een stukje algemene kennis:
        Een van de lekkerste dames uit de geschiedenis -hoewel daar geen foto's van zijn overgebleven- ging ook heel vaak in een bad met melk liggen. Wie?
        *het antwoord volgt onderaan

        Even nog dit recht zetten:
        Mijn vriendin heeft de plantjes geen water gegeven.
        Ik heb ze zelf een overdosis aangedaan.
        Hoe, begrijp ik niet.
        MAAR dit gebeurt de meesten wel in het begin.

        Tot zaterdag
        groeten, Rob

        *artapoelC

        Comment


          #5
          IMG_0143.jpgIMG_0144.jpgIMG_0146.jpgIMG_0148.jpg

          Comment


            #6
            Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

            Nog wat zaken om te overwegen.

            Ik vermoed dat mijn eerste plantjes wel gaan mislukken.
            De een lijkt op een sterk plantje maar heeft twee claws (nu al). De ander heeft prachtige blaadjes maar een stammetje waar alle ballerina's in de wereld jaloers op zouden zijn.
            Dit is best wel vreemd, eigenlijk?
            Dus ik ga tot zondag overwegen om deze dames naar binnen te halen, en ze gewoon liefdevol als huiskamerplant een mooi leven te gunnen, zodat ik op mijn balkon ruimte krijg voor 3 nieuwe plantjes.
            Die plantjes zouden dan 2 auto bud cannon en 1 auto chocolope zijn.

            Maar wat ga ik veranderen?
            -Dus een armere mix bovenin leggen voor het ontkiemen en de prille groei (uitzoeken hoe diep die mix moet zijn)
            - meteen buiten, in de pot, zaaien.
            - En niet meer verplaatsen
            - niet meer sproeien met de 'spuit' behalve tegen ongedierte.
            -Ik heb een hydrometer (6) van Blumat besteld, om te leren hoe die vochtigheid nu gaat. Ik heb weinig op met dit soort hippe apparaten, maar geef het aan mijn kennis die mij deze NL's heeft gegeven wanneer ik begrijp hoe het met de vochtigheid werkt.

            Ik was van plan om iedere kweek weinig te veranderen, zodat ik kan leren van mijn fouten, maar ik vrees dat ik te veel fout heb gedaan om hier nog veel van te leren?
            Dus kan ik wellicht beter gewoon opnieuw beginnen? Maar kies ik dan ook (bijv) andere aarde?
            Ook zal het weer wel beter worden?
            Die klauwbladeren zijn vreemd? Ik heb hier de laatste dagen honderd theorieen over gelezen, allen zeggen ze wat anders? Ik vermoed dat daar dan toch een beetje genetica aan te pas komt? 1 zaadje kwam 5? dagen later en heeft een dun stengeltje maar prachtige bladeren, de ander dus een dikke stam maar met 'claw'.. uit hetzelfde buisje mij cadeau gedaan. Wel is de ene al twee keer overgepot en staat nog in een klein wit bakje, terwijl de ander niet is overgepot en in een 11 liter bak staat.. die met klauw dus.

            Dan zit ik daarbuiten met een moreel vraagstuk.. ?..
            Ik heb hier vaak gelezen dat mensen even aan een buurman vragen of die het erg vindt of ze een wielplantje hebben. Die vond het dan altijd supertof, en iedereen was blij?
            Deze mensen hadden dan wel altijd 1 buurman als voorbeeld.
            Er vanuit gaand dat een plantje zomaar 15 meter kan rieken? moet ik dan aan zeker 36 buren om toestemming vragen.

            Ik hoop dat QnQ mij nog leest en wil helpen in deze?

            Mijn morele vraagstuk is dit: Waarom zou ik toestemming moeten vragen om een paar lieve plantjes op mijn balkon?
            De enige rede die ik kan verzinnen is omdat iedereen totaal para is geworden van al de afgebrande huizen met wiet in tenten.. Ik weet niet zeker of dit echt gebeurt, maar de plaatselijke courant staat vol met dit soort branden.

            Stel je geeft een feestje? Dan stop je een briefje bij je buren in de bus.. 'Hallo ik geef een feestje, hoop dat je er geen last van hebt, als je het leuk vind ben je welkom om een drankje te komen drinken.. bla,bla,bla.'
            Dan hoor je niks... Je doet je feestje, en GELUKKIG komt toch niemand waar je een briefje in de bus hebt gedaan. Je buren zijn je buren, je vrienden zijn je vrienden nietwaar?

            MAAR WAT ALS ER een paar uurtjes nadat jij jouw onzin briefje bij je buren door de bus hebt gedaan je bel gaat. je doet open, en daar staat de buurman die zegt: "Sorry, MAAT, ik heb helemaal geen zin in jouw feestjes, dus HOU HET MAAR NIET!" (nee, je verwacht dit niet, maar STEL)
            Bel je dan al je vrienden om te vertellen dat je pas weer een feestje geeft als je ooit bent verhuist, of vertel je je buurman dat ie een dildo in zijn HOL kan stoppen?

            1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 nu ben je rustig.
            En je verteld je buurman dat ie een dildo in zijn hol kan stoppen. En gelijk heb je!

            Ik mag 5 plantjes.
            Iedereen doet dingen die een ander tot last zijn... Sommige hebben stinkscooters, sommigen draaien muziek, sommigen hebben een blaffende hond, velen bbq-en, sommigen wonen hier niet maar doen airbnb, de een leeft van mijn inkomensbelasting, de ander heeft duizenden witte stinkbloemen in zijn tuin (migraine gegarandeerd), weer een ander zet zijn kinderwagen op de gemeenschappelijke gang, en je hebt ze die keihard neuken een metertje naast de aangewezen 'cruise' area.
            Ik denk; leef en laat leven? Dus ik mijn plantjes?

            Waarom zou ik dan moreel gezien toestemming moeten vragen om twee plantjes op mijn balkon te zetten?
            Buiten dat de kans dus groot is als ik 80 slapende honden wakker maak, er wel zeker 1 zal zijn die zegt.. OPDONDEREN MET JE WIET VUILE TERING JUNK.

            Maar evengoed zou ik het dus wel fijner vinden als mij deze kleine overlast gewoon werd gegund. En zonder rondgang door de buurt kan je dit nooit zeker weten?

            Comment


              #7
              Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

              Omdat in de wet staat dat het niet mag. Simple as that.
              Als je moeite met gezag of de wet hebt, mag je gewoon verhuizen naar een land wat je beter lijkt, die vrijheid heb je hier wel.

              Ahja en ik las nog iets over je oma, die zei dat plantjes niet van verplaatsen houden.
              Je oma had dat goed gezien. Dus ook niet draaien en autoflowers moeten niet op 12 uur licht dus het is vooral niet teveel eraan doen.

              Verder veel tekst, ik reageer omdat ik de letters QNQ er bovenuit zag steken, maar zoals gewoonlijk verdwaal ik tussen al die letters
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

                Ghehe.

                Comment


                  #9
                  Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

                  Ha FlintStoned.
                  Jouw nick vermoed een persoon die ook niet meer de jongste is?

                  Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                  Ha QnQ.
                  Niet alleen ik heb problemen met de wet?
                  En gewoon verhuizen naar een ander land is voor mij niet heel makkelijk. Ook dat is trouwens niet alleen voor mij niet makkelijk? Ze verdrinken inmiddels weer volop in de mediterannee.

                  Sorry, voor al die letters, ik probeer me te beteren, gaat lukken.

                  Maar waarom, en dat is de vraag; geef jij iedereen met een paar plantjes 'buiten' iedere keer het advies om bij de buren aan te bellen?
                  Ikzelf had daar nooit over nagedacht, en dat was eigenlijk wel fijn.
                  Jouw kennis (paraat, dus niet alleen ingelezen, lijkt het) doet mij vermoeden dat jij zelf vele planten, op vele manieren hebt grootgebracht?

                  Toen ben jij naar je buren gelopen om ze te vragen of het ze het tof vinden dat jij 20 planten in een tent had staan?

                  Daarbuiten: Ik mag van de wet 5 plantjes voor eigen gebruik, of niet, of wel, of niet.
                  Maar er is nog geen hoge rechter die een paar plantjes op het balkon heeft veroordeeld.
                  Dus is het best vreemd om je buurman te vragen of je een plantje mag?

                  Comment


                    #10
                    Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

                    Als je overlast veroorzaakt worden ze gewoon vernietigd, dus zou wel ff laten weten aan de buren om onnodig gezeik te voorkomen.

                    Comment


                      #11
                      Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

                      Voor ik vergeet:
                      Mijn kleine plantje is overgepot, staat er prachtig bij. De grote is oerlelijk en lijkt wel zo'n Russische struik.
                      Ik stop met dit kweekverslag,
                      in ieder geval totdat er wellicht alsnog een opbrengst valt te vermelden.

                      Ik ben een nieuwe kweek aan het voorbereiden, maar zal daar hier geen verslag van doen.
                      Ik heb een ouderwets boekje gekocht met een potlood.. Slijpen zal gebeuren met een aardappelschilmesje.

                      Ik sla iets teveel 'aan' op dingen die me irriteren (is mijn probleem)
                      en tijd krijg je nooit terug.

                      Tegen de tijd dat je pipemaster bent had je je ook kunnen inleven in je medemens, of 1200 boeken kunnen lezen.

                      Iedereen bedankt voor de aandacht, sorry voor de overvloed aan letters,
                      en groei die planten altijd en overal.
                      En dus... Schijt aan je buren!

                      Comment


                        #12
                        Re: Eerste kweek -balkon- 2x N.L. auto van banken zaad nog onbekend.

                        Toestemming vragen aan de buren ?
                        Ik weet niet precies waar ik dat gezegd heb dus ik kan niet reageren op iets zonder verband.
                        Ik zal ongetwijfeld zoiets gezegd hebben, maar toestemming vragen, dat denk ik niet.
                        Het is wel slim om de buren te vriend te houden als je wiet in je tuin of op je balkon hebt, want ze gaan het zeker ruiken, en sommige mensen raken meteen in blinde paniek door al die misinformatie die het PR-apparaat van justitie verspreid en bellen de politie, dat heb je natuurlijk liever niet.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rob Otrok View Post
                        ...Tegen de tijd dat je pipemaster bent had je je ook kunnen inleven in je medemens...
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                          Comment

                          Bezig...
                          X