Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Strekken, verpotten of niet ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Strekken, verpotten of niet ?

    Korting op 420shop
    Hallo luitjes. Mijn hollands hope plantjes zijn aan het strekken. 1 is best erg de lucht in geknald.
    Ze staan vanaf dag 1 buiten want ik heb geen beschikking over een lamp.

    Moet ik ze uit graven en verpotten in dezelfde pot ?
    En dan tot aan de lob bladeren ?
    Ik gebruik stek aarde, en heb geen idee tot hoe diep de wortels al zijn. Als ik de langste terug in graaf gaat dan de stengel tot aan de lob bladeren ook wortelen ?
    Anders houd ik zeer weinig ruimte over om te laten wortelen. Het zijn 3 liter potjes waar ik ze in wil voor groeien, hierna gaan ze geurilla in de volle grond namelijk.
    Maar zit echt even in dubio wat nu te doen.....

    Zo laten is denk ik de slechtste optie ?

    Ook staan ze veel te nat door dit hondenweer, ze staan sinds maandag buiten toen ze boven kwamen. Er zitten wel gaten onderin de pot overigens.

    #2
    Re: Strekken, verpotten of niet ?

    Ik zou deze niet verpotten maar de pot gewoon helemaal vullen tot de rand.

    Comment


      #3
      Re: Strekken, verpotten of niet ?

      Die rand is maar max 2 cm. Op de foto lijkt het mischien heel wat. Stel dat ik de aarde bij vul houd ik bij 1 plant zo'n 8cm spriet over.

      Een ander forum lid zei me gewoon in weer en wind buiten laten staan. Ook met deze regen val, de gaten laten het water toch door, maar ik heb er toch zo mijn vraagtekens bij.de aarde zou normaal nooit zo nat worden als dat deze nu is, en de aarde is echt van onder naar boven zeiknat. Wat is jullie gedachten hier over...

      Comment


        #4
        Re: Strekken, verpotten of niet ?

        Als je nu verpot vrees ik dat de kluit geheel uit elkaar valt daar je plantje die pot nog lang niet volgeworteld heeft. Dan maak je dus enorm veel wortelschade.

        Zolang het bladerdek niet breder is als de pot regend zoon pot veel te nat. Je kan wel de pot afschermen tegen de regen natuurlijk. Plastik bordje inknippen en om het stammetje doen bijvoorbeeld.
        Knip een gat in het midden van het bord voor de stam, knip het bord aan een kant in van de rand tot het gat en plaats hem zoals op de foto hieronder over de pot.

        Comment


          #5
          Re: Strekken, verpotten of niet ?

          Ja dat had ik al is gelezen. En ga dit maar eens toepassen. Bedankt voor de tip !
          Enig idee hoe ik dit bij mijn 20 liter pot kan doen...
          Die is ietsje groter/ breder voor zo'n bordje

          Comment


            #6
            Re: Strekken, verpotten of niet ?

            Je kan je pot natuurlijk ook afschermen met een stuk plastic die je als een wigwammetje om de stam zet. Wel dus erop leten dat er geen waterzak op de plastic kan ontstaan. Of je offert een onderschotel voor een 20 literpot ervoor op.

            Lekker buiten laten op de plaats met de meeste zonuren en als ze dan de volle grond in gaan. herpoot je ze zodat de lobblaadjes nog net boven de grond komen.

            Comment


              #7
              Re: Strekken, verpotten of niet ?

              Ik ga even aan kloten.... hartelijk dank voor je informatie !

              Comment


                #8
                Re: Strekken, verpotten of niet ?

                Graag gedaan succes met aankloten.

                Comment


                  #9
                  Re: Strekken, verpotten of niet ?

                  Toch eigenlijk zit ik nog met 1 vraag, de spriet tot aan de lob bladeren in de aarde, word dit nu wortel of blijft dit gewoon de stam ?

                  Comment


                    #10
                    Re: Strekken, verpotten of niet ?

                    Dat stukje van wortel tot lobblad noemt men het hypocotyl. Het gedeelte boven de zaadlobben heet het epicotyl of gewoon de stam.

                    De manier waarop het hypocotyl zich ontwikkelt, is afhankelijk van de plantensoort:
                    Bij eenzaadlobbigen en bij tweezaadlobbigen met hypogeale kieming blijft het hypocotyl onder de grond zitten en houdt dezelfde lengte,Bij tweezaadlobbigen met epigeale kieming duwt het hypocotyl de zaadlobben boven de grond uit en ontwikkelt zich dan tot de stengel van de plant. Het hypocotyl wordt in dit geval ook wel 'halmheffer' genoemd. Als het pypocotyl onder de aarde komt kan hier wortel op ontstaan.

                    De groei van het hypocotyl wordt aangestuurd door fytochroom. Dit "meet" als het ware de rood/verrood verhouding. Als de kiem te weinig licht ontvangt of overschaduwd wordt door andere planten zal de zaailing alle energie gaan steken in het verlengen van de hypocotyl om zo te proberen om de kiembladjes en eerste blad boven de haar overschaduwende plant te krijgen. Pas als ze voldoende bruikbar licht "ziet" zal ze aan bladontwwikkeling gaan doen. Eigenlijk heel slim dus want energie steken in blad wat een negatieve fotosynthese heeft (verbruikt meer dan het aanmaakt) is natuurlijk zinloos en zou de plant uitputten.

                    ALs je zaailing dus strekt dan "ziet" ze te weining bruikbaar licht of staat te schaduwrijk.

                    Comment


                      #11

                      Comment


                        #12
                        Re: Strekken, verpotten of niet ?

                        Er is geen Nederlands woord voor Hypocotyl. Dat heet nu eenmaal zo daar kan ik verder ook niks aan doen. We kunnen het dan wel over "de spriet" zoals jij het noemt gaan hebben maar dat is niet eenduidig.

                        Wat je uit het verhaal moet onthouden is dat: zaailingen die te weinig licht ontvangen, onbruikbaar licht ontvangen of plantjes die overschaduwd worden zullen gaan investeren in lengtegroei en niet in bladaanmaak. Lengtegroei levert echter niks op en kost enkel energie. Het is dus een noodscenario van de plant.

                        Hypocotyl wat helemaal geen licht meer ziet zal zich gaan gedragen als een wortel. Hypocotyl wat wel licht ziet zal zich gaan gedragen als een stengel.

                        Comment


                          #13
                          Re: Strekken, verpotten of niet ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FlintStoned View Post

                          Hypocotyl wat helemaal geen licht meer ziet zal zich gaan gedragen als een wortel. Hypocotyl wat wel licht ziet zal zich gaan gedragen als een stengel.
                          Kijk die laatste zin was wat ik zocht,super!
                          ik ga dus de langste gerekte spriet uitgraven en zo diep mogelijk terug zetten in die 3 liter pot. Uit jouw verhaal begrijp ik nu dat die tot aan de lob bladeren zal gaan wortelen,waardoor ik dus van onder naar boven in de 3 liter pot een wortelstelsel zal krijgen.... correct me if am wrong please blij met je hulp FlintStoned,waardeer het enorm. Maar 1 van die strekkers is zo erg aan het worden dat ik bang ben dat het een slechte plant gaat worden veel te fragiel word..... of zeg jij fuck it en laat hem maar strekken en uit zichzelf sterk worden..? 1 dezer dagen moet die zon eens gaan schijnen, dat is de hele boosdoener van dit gestrek

                          Comment


                            #14
                            Re: Strekken, verpotten of niet ?

                            Als het strekken te ver doorgaat zal de zaailing op een gegeven moment omkiepen. Laat zoon omgekieperde gewoon liggen en ga dat niet ondersteunen. Het blad zal zich weer naar het licht toe richten (beter gezegd van de schaduw afwenden). Uiteindelijk richt zoon omgevallen zaailing zich dan ook weer op als de lichtomstandigheden verbeteren.


                            Planten groeien niet naar het licht toe maar strekken van de schaduwzijde af. Het planthormoon auxine zorgt voor celstrekking. Hoe meer auxine er in de plant aanwezig is hoe meer de cellen zullen strekken. Er worden dus niet meer cellen gemaakt maar de cellen worden langer. Nu wordt auxine afgebroken door licht. Aan de zijde die het meeste licht ontvangt strekken de cellen dus het minste. Aan de schaduwzijde, waar de meeste auxine aanwezig is, strekken de cellen het meeste wat dus leid tot het zich afwenden van de schaduwzijde.

                            Ga je zoon omgekieperde ondersteunen blijft dat dus gewoon aan ale zijdes strekken. De omgekiepte zal enkel aan de schaduwzijde het meeste strekken en zo weer richting licht gaan staan.
                            Last edited by FlintStoned; 17 June 2016, 09:06.

                            Comment


                              #15
                              Re: Strekken, verpotten of niet ?

                              Ik had een maandje geleden ook een gestrekte plant, maar heb hem toen verpot naar een 8 liter pot, tot de lobblaadjes gevuld, en gaten van binnenuit naar buiten geboord om er een air pot van te maken. Ze doet het wel netjes voor een raamplant nu.

                              Comment

                              Bezig...
                              X