Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Strekken, verpotten of niet ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Strekken, verpotten of niet ?

    Ok maar ik las het en der dat strekken niet ten goede kwam van je plant. Wat is hier waar van en wat niet... Heb zojuist plastic bordjes gekocht, eerst een die potten droog laten worden zsm

    Comment


      #17
      Re: Strekken, verpotten of niet ?

      Overmatig celstrekking heeft de plant weinig aan. Je krijgt hierdoor dus slappe lange cellen met dunne celwanden. Verder kost strekken enkel energie die niks oplevert.

      Celstrekking is echter ook een normaal iets en onderdeel van groeien.
      Celdeling -> er komen meer cellen bij, waardoor de plant groter wordt
      Celstrekking -> de bestaande cellen nemen meer vocht op (in de vacuole, de holte in de cel), waardoor ze langer worden en de plant dus ook groter wordt.
      Groei is een combinatie van beide mechanismen. Celstrekking gaat alleen veel makkelijker en sneller, en wordt vooral gebruikt om snel uit lastige omstandigheden te komen. BijvoorbeeldAls een plantje in de schaduw komt te staan, kan het door celstrekking snel omhoog schieten, zodat het weer bij het zonlicht kan komen.

      De cellen die kunnen delen en zo voor groei zorgen, heten meristemen. Sommige planten hebben slechts op 1 plaats meristeemweefsel, andere planten hebben verspreid over de hele plant meristemen.
      Grassen groeien vanuit een dunne laag meristeem precies op de grens tussen de wortel en stengel. Daarom kun je gras maaien. Als je het stuk plant dat boven het meristeem zit afknipt, zijn de groeiende cellen nog steeds intact en kan het plantje weer verder groeien. Bij andere planten zit het meristeem vaak juist aan het puntje van de stengels en de randen van bladeren. Als je dan een stengel afknipt, zijn de groeiende cellen dus verdwenen en kan de plant daar niet meer verder groeien. Planten die meerdere meristemen hebben, waaronder cannabis, kunnen gelukkig dan nog wel verder groeien, zolang er nog maar ergens een stukje stengel over is met meristeemcellen. Ze vormen dan vaak zijscheuten / zijtakken.

      De plant probeert door overmatig strekken dus kost wat kost haar blad wat te min licht krijgt op een plek te krijgen wat wel voldoende licht heeft. Het huidige blad kost de plant meer energie aan onderhoud en ademhaling dan wat zoon blad kan aanmaken via fotosynthese in deze omstandigheden. Daarom investeert ze ook niet in bladgroei. Want dan zou ze zich zelf uitputten. Als alle reserves die in de lobblaadjes zit opgesloten is opverbruikt zal ook de strekker sterven maar die heeft tenminste geprobeerd om zijn blad op een betere plek te krijgen.

      Daarom groeien er in een bos ook enkel zaailingen van bomen als er een open plek is ontstaan. Alle zaden die in de schaduw vallen zullen zich doodstrekken.
      Last edited by FlintStoned; 17 June 2016, 10:52.

      Comment


        #18
        Re: Strekken, verpotten of niet ?

        Bedankt voor de zeer uitgebreide informatie.
        Met andere woorden.... zodra de zon niet snel een keer komt, is het einde verhaal voor me plantjes, en strekken ze zich dood.

        Comment


          #19
          Re: Strekken, verpotten of niet ?

          Morgen weersverbetering

          Comment


            #20
            Re: Strekken, verpotten of niet ?

            Niet in mijn regio, vanaf dinsdag pas zie ik.
            ik heb de plantjes herpot. En wat droge stek grond gebruikt, morgen krijg ik een plastic kas thuis gestuurd.
            Ben klaar met dat natte gedoe steeds, mijn autoflower heeft hierdoor ook denk ik groei achterstand.en straks krijg ik nog wortel rot ook. Als het mooi weer is gaat de kas open, bij klote weer gaat die lekker dicht.
            Dan ga ik volgende week nog even nieuwe zaden bestellen denk ik, maar eerst nog ff op de geurilla spot kijken. De planten zullen wel weer onder water staan, maar waren de vorige keer toch gegroeid. Ik acht de kans niet zo hoog in maar agh, ze staan er nu eenmaal.... dus wie weet.

            Comment

            Bezig...
            X