Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Over- onderdruk invloed op plantengroei ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Over- onderdruk invloed op plantengroei ?

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Als beginner kwam de volgende vraag bij me op :

    Heeft onder- of overdruk invloed op de groei van een plant ? En zoja wat is die invloed en is die noemenswaardig.

    Nou weet ik, ivm geur wil je een onderdruk hebben en tot nu heb ik zoiets van "de tent staat naar binnen dus het gaat goed".
    Maar heeft het nut om die onderdruk te "fine tunen".

    In mijn boerenlogica zou onderdruk zorgen voor grotere planten maar luchtigere toppen en andersom. ( kort door de bocht waarschijnlijk )
    Ik wil er echt geen wetenschap van maken maar vroeg het me gewoon af.
    Alvast bedankt.

    Groet,

    GHF

    #2
    Re: Over- onderdruk invloed op plantengroei ?

    Zal ik dat eens even googelen voor je ? <linkje
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Over- onderdruk invloed op plantengroei ?

      Hey, thanks voor de reactie.

      Google had ik uiteraard al geraadpleegd maar vond de resultaten matig.
      Google vervalt al heel snel in lichtdruk.

      Verder dan 1 hit op RS kwam ik niet.

      Ik meen daar uit op te maken dat overdruk beter is en dat je de onderdruk dus het best zo minimaal als mogelijk kan houden.
      Dus net genoeg om de geur binnen te houden.

      Vraag voor mij blijft dus : is het de moeite waard om dit te fine tunen of ga ik daar in mijn tentje helemaal niets van merken ?


      Groet,

      GHF

      Comment


        #4
        Re: Over- onderdruk invloed op plantengroei ?

        Bij onderdruk is de lucht "ijler" en bevat dan dus ook minder co2 dan bij een overdruk situatie. De minimale onderdruk in kweekruimtes hanteerd men idd enkel om geen geurlekken te krijgen en alle lucht via de filter te laten gaan.

        In een gesloten kweekopstelling zou je met overdruk kunnen gaan werken maar das niet zo heel simpel allemaal.
        Last edited by FlintStoned; 21 July 2016, 19:02.

        Comment


          #5

          Comment


            #6
            Re: Over- onderdruk invloed op plantengroei ?

            Lucht (mengsel) heeft een dichtheid van 1,293kg/kubieke meter bij een temperatuur van 273Kelvin, of 20 graden Celsius.
            Koolstofdioxide heeft een dichtheid van 1,986kg/kubieke meter bij een temperatuur van 273Kelvin, of 20 graden Celsius.

            Druk maal volume gedeeld door de temperatuur is constand dus:


            In 1 liter lucht met een druk van 1 bar zitten een x aantal co2 moleculen. Bij een lagere druk zitten er dus gewoonweg minder moleculen in het zelfde volume, ja de lucht wordt ijler.

            Op een berg, waar de luchtdruk dus lager is heb je ook ijle lucht.
            Ijle lucht betekent dus "dunne lucht". Dun omdat er minder moleculen in zitten per liter of m3 of welke volume maat je ook neemt.


            ALs je het wil berekenen:
            De dichtheid van een gas onder normale omstandigheden (273 K en 1013 mbar) kun je vinden in een tabellenboek.

            De massa van 1 ltr. gas (dichtheid) is afhankelijk van de heersende druk en temperatuur. Deze afhankelijke dichtheid kun je omrekenen met:

            rho(p,T) = (p/pn) * (Tn/T) * rho(n)
            waarin:
            - rho = dichtheid in kg/m3 (bij heersende druk en temp.)
            - rho(n) = dichtheid onder normale omstandigheden
            - p = heersende druk in Pa (N/m2)
            - pn = 101.300 Pa
            - T = heersende temperatuur in Kelvin
            - Tn = 273 K
            Onder normale omstandigheden weegt 1 liter
            - CO2: 1,986 gram
            - Lucht: 1,293 gram


            Je bent dus niet gek. De samenstelling van de lucht veranderd niet maar er zitten dus gewoonweg minder moleculen in het zelfde volume, niet de samenstelling veranderd dus maar de luchtdichtheid (er van uitgaande dat de temp gelijk is gebleven). Ga je in een gesloten kweeksysteem op 2 bar kweken heb je ook 2 x zoveel co2 moleculen per liter lucht tot je beschikking.

            Comment


              #7
              Re: Over- onderdruk invloed op plantengroei ?

              Ik had al gehoopt op zo'n uitleg[emoji1]...duidelijk. Thx.

              Comment

              Bezig...
              X