Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat gebeurt er ineens?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Stekken: Wat gebeurt er ineens?

    Korting op 420shop
    Hoi hoi allemaal,

    Ik ben nieuw op het forum en ben ook beginnend kweker. Ik heb een aantal stekjes in een tent van 1,2 x 2,4 (mammoth lite pro). Ik heb ze net een week en ze staan onder een 600w lamp. 18/6.
    Ik heb wel de nodige ervaringsdeskundigen om mij heen, maar niet zo dichtbij dat die direct kunnen komen opdraven en na een slapeloze nacht heb ik besloten om het jullie te vragen.

    Mijn betrouwbare bron heeft mij wat spullen in laten slaan, waaronder ook wortelstimulator en Canna A+B, een PH meter en een EC meter. De eerste week (welke gister voorbij was), moest ik de wortelstimulator geven zoals op de verpakking vermeld.
    Dit heb ik braaf gedaan, maar na enkele dagen vertoonden de dames wat tekenen van overbewatering en werd mij aangeraden ze even te laten staan. Op overbewatering kwamen we omdat de bodem goed vochtig is.
    De dames staan op BioBizz Lite en het water (incl wortelstimulator) heeft een PH van 5,8.

    Echter, ging het nog beroerder. Gisteravond ontdekte ik spint. Minuscule spinnewebbetjes om een aantal bladeren heen. De dames staan nog niet in bloei, dus hebben nog geen toppen. Direct gebeld met mijn betrouwbare bron. Hij raadde mij aan om voor nu (gisteravond dus) de lv wat omhoog te gooien (boven 65%), normaalwaarde in mijn tent is 59%, en verder morgen (vandaag dus) pyrethrum te halen (schrijf ik dat goed?) en daarmee de dames goed in te spuiten alvorens het licht uitgaat en wederom als het licht net aangaat. Een dag overslaan en ze dan weer inspuiten. De temperatuur in de tent is continu rond de 30 graden.
    Nu is dit toekomstmuziek, want vanmorgen om 5 uur heb ik nog even bij ze gekeken en wederom (gisteravond ook al) met een swifferstatischstofborsteltje, jaja, de spinnewebbetjes weggehaald, maar mijn dames hollen achteruit
    Een aantal van hen houdt zich kranig : voornamelijk degenen die niet direct onder de lamp staan. Degenen onder de lamp lijken helemaal opgevreten te worden. Vanmorgen was een van hen omgevallen (hele zachte stam) en een van hen heeft totaal uitgedroogde bladeren.

    Kan dit allemaal door de spint veroorzaakt worden? Of is hier meer aan de hand, want ik raak het overzicht nu kwijt. Zoek me ook suf op internet, want dit is ronduit waardeloos en wil de dames graag redden...

    Help!!

    #2
    Re: Wat gebeurt er ineens?

    Hier zijn waarschijnlijk meerdere dingen tegelijk aan de hand.

    Als spintjes al webben maken dan zit geheel de plant al onder. Je nam dus stekken mee naar huis die al helemaal onder de spint zaten.

    Op aarde zuur je aan tot 6,2 - 6,4 PH. Op hydrokweekmedium zuur je aan tot 5.8 HP. Je kweekt dus te zuur.

    Het omvallen en zacht worden van de stam heeft niks met de spint te maken. Dat is stamrot. Waarschijnlijk kweek je te nat.

    Met wat beeldmaterial kunnen we de zaak veel beter beoordelen.

    Comment


      #3
      Re: Wat gebeurt er ineens?

      Als je na een week al spint zit weg te jagen met wattenstokjes zou ik de hele zooi lekker ruimen.
      Kun je meteen je stekkenboer gaan bedanken voor het leveren van die rommel.
      Ohja, en je helpendehand ook even bedanken dat hij je niet verteld heeft dat je stekken altijd meteen moet behandelen (dopen), voor je ze in de tent zet al.
      En daarna mag je een hele dag uittrekken om je tent helemaal te ontsmetten en te reinigen.

      Pfew...dat heb je toch even rap voor elkaar gekregen.
      En dat meteen in 120x240

      Da's mijn mening heh...zo op het eerste gezicht.
      Alleen zonder gezicht zeg maar, want ik zie nog geen foto's.

      Voila. Je kunt het ook allemaal laten staan en proberen er nog wat van te maken.
      Al die stekken, en aarde weg gooien, da's een beste kostenpost.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: Wat gebeurt er ineens?

        Maakt toch niet uit Q, verdien je de volgende ronde dan wel weer terug...

        Comment


          #5
          Re: Wat gebeurt er ineens?

          Ik ga mijn best zo doen voor beeldmateriaal.. Ik ben ze nog aan het proberen te redden door ze in te spuiten met ehmm. Even kijken. Bayer Peth huppelepup. Ale spinnewebjes voorzichtig aan het weghalen met een klein kwastje en dan van alle kanten inspuiten.
          Qua het natte huishouden kan ik me voorstellen. Ben vooral in de eerste dagen scheutig geweest met het (kraan)water, welke hier een PH heeft van 7. Dat ging prima, tot ik de PH min + wortelstimulator ging geven. Toen ging het bergafwaarts.
          Te zuur water, zorgt dat voor een verminderde opname oid? En dan degenen vol onder de lamp, dat die het snelst uitdrogen icm de spint?

          Iig fijn om te weten dat de spint zeer wss van de stekkenboer af komt.. Begon me al af te vragen wat ik verkeerd had gedaan waardoor ik die krengen mee heb genomen

          Comment


            #6
            Re: Wat gebeurt er ineens?

            Die spint komt niet noodzakelijk van de stekkenboer. Als jij nu morgen bij een "cleane" stekkenboer nieuwe stekken gaat halen dan heeft die ze ook. Maar zo blijft het wel rondgaan. Daarom, zolang je geen stekken gesneden hebt van een eigen moeder zit er zo goed als altijd spint op en moet je ze op voorhand behandelen. Achteraf proberen redden is een miserie, en zeker als beginner. Waarom start je ook in zo'n grote tent?

            Comment


              #7
              Re: Wat gebeurt er ineens?

              Heb de ruimte en wilde de dames ook de ruimte geven dat was eigenlijk de enige reden. Met wat moet je ze op voorhand behandelen? Voor eventuele volgende keren..

              Comment


                #8
                Re: Wat gebeurt er ineens?

                Neemolie. Je start beter vanuit zaad, dan heb je al die problemen niet. Je hebt je laten leiden door een broodkweker mentaliteit. Geen enkele hobbykweker gaat je zo'n setup en kweekstijl aanraden. Eerste stap is dat allemaal vergeten. Als je meer ruimte wil is een 150 op 150 tent beter, daar heeft die 600 nog nut. Op 120 op 240 hang je er twee, eentje per helft. Oogst je een kg. Heb je aan 1 ronde genoeg en dan maakt die twee-drie weken 'tijdswinst' van stekken ook niet meer uit. Dan kan je ook rustig opnieuw beginnen vanuit zaad. Snap niet dat je dan nog is stekken zou gaan riskeren. Binnenkort zit je met een generatie spint die je niet meer uitgeroeid krijgt. Je mag ze ook maar max twee keer spuiten. En dan zit dat leuk produkt in je planten, wil je ook niet.

                Comment


                  #9
                  Re: Wat gebeurt er ineens?

                  Ik heb 2 lampen hangen hoor, maar voor alsnog staat er maar 1 aan ik ben idd uitgegaan van degene die mij alle info gaf en ,onervaren als ik ben, heb ik dat opgevolgd. Dat max 2 keer spuiten staat idd op de verpakking.

                  Heb hier wel veel ingelezen hoor, maar soms zie je door alle bomen het bos niet meer en dan is iemand die meent ervaren te zijn in je nabije omgeving toch erg aantrekkelijk. Ik kijk vandaag even aan. Als ik ze morgenochtend nog beroerder aantref, stop ik ermee en ga ik me eens inlezen over kweken vanaf zaad.

                  Comment


                    #10
                    Re: Wat gebeurt er ineens?

                    Als je hier (of andere site) hebt ingelezen,dan heb je voornamelijk informatie gelezen over kweken vanuit zaad

                    Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

                    Comment

                    Bezig...
                    X