Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hydrokorrels vergeten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Hydrokorrels vergeten

Korting op 420shop
    Ik was nogal in een rush vanochtend en ben vergeten om hydrokorrels onderin mijn pot te leggen. Ik heb dus al alle aarde erin gegooid en mijn ontkiemde zaadjes al geplaatst. Het betreft een autoflower die dus zeker geen stress kunnen hebben.

Nu dacht ik aan of de ontkiemde zaadjes inclusief de potgrond er weer uit halen, of gewoon met m'n hand de aarde in en steeds een laagje korrels onderin leggen en dan proberen het zaadje niet te verplaatsen.

Of kan ik beter wachten tot het plantje boven is en dan bovenstaande doen?

Re: Hydrokorrels vergeten

Gewoon laten? Echt veel nut hebben die dingen toch niet. Beetje zoals perliet.

Comment

Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Dankje voor de tip!

Oh, ik lees juist best wel vaak dat hydrokorrels of perliet in je aardemix goed helpen voor de vochthuishouding.

Dit is mijn 2e kweek dus heb er nog niet heel veel verstand van. Vorige keer deed ik het alleen op aarde.

Comment

Ik heb onderin de pot een laagje kiezelstenen zodat er geen water in kan blijven staan. Maar dat is wel een pot van bijna 30 liter.
          Lets not criticize but legalize

Comment

Nooit verschil gemerkt tussen grond met of zonder perliet. Zolang die maar luchtig is maakt dat allemaal niks uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lijger View Post
              Dankje voor de tip!

Oh, ik lees juist best wel vaak dat hydrokorrels of perliet in je aardemix goed helpen voor de vochthuishouding.

Dit is mijn 2e kweek dus heb er nog niet heel veel verstand van. Vorige keer deed ik het alleen op aarde.
              Gedroogde kleikorrels (hydrokorrels) houden geen of nauwelijks vocht vast. Perliet wel. Maar dat is een beetje het ding: dat vocht komt er ook niet makkelijk uit.
              Voor een goede vochthuishouding kun je beter kranten of karton gebruiken, of veenmos (sphagnum). Dat is luchtig, houdt vocht vast, balanceert de pH, is rijk aan voeding/suikers en stimuleert het bodemleven.
              Perliet houdt slechts vocht of lucht vast. Hydrokorrels houden niets vast, dat is een beetje het ding: in een bak met enkel hydrokorrels heb je 50/50 lucht/water. Als er teveel water komt, dan sijpelt dat naar de bodem. Zo rot de hele plant niet weg. Voor tropische planten is dat ideaal. Voor wiet wat minder.. Die kan prima met de voeten in de aarde, zolang je die aarde maar niet aandrukt in de pot.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
                Gedroogde kleikorrels (hydrokorrels) houden geen of nauwelijks vocht vast. Perliet wel. Maar dat is een beetje het ding: dat vocht komt er ook niet makkelijk uit.
                Voor een goede vochthuishouding kun je beter kranten of karton gebruiken, of veenmos (sphagnum). Dat is luchtig, houdt vocht vast, balanceert de pH, is rijk aan voeding/suikers en stimuleert het bodemleven.
                Perliet houdt slechts vocht of lucht vast. Hydrokorrels houden niets vast, dat is een beetje het ding: in een bak met enkel hydrokorrels heb je 50/50 lucht/water. Als er teveel water komt, dan sijpelt dat naar de bodem. Zo rot de hele plant niet weg. Voor tropische planten is dat ideaal. Voor wiet wat minder.. Die kan prima met de voeten in de aarde, zolang je die aarde maar niet aandrukt in de pot.
                Dit kan ik onderbouwen uit eigen ervaring.
                Dit jaar pokon pot en tuinaarde. Vorige jaren goldlabel light mix ( dat is dus oa Veen )

De potten met goldlabel light mix blijven luchtiger als potten met aarde, gedurende het buiten kweek seizoen.

Verder heb ik een keer een recept gehad voor een kweekmedium.

Cocos perliet en nog iets.
                Het meeste wat deze online vriend mij vertelde, begin ik nu pas te begrijpen.

Dat ging heel ver. Ook het water wat er aan de onderkant uit komt meet je.
                Dan kan je bepalen hoeveel voeding de plant opgenomen heeft. (geen goed idee op aarde)
                Last edited by Gps; 14 September 2016, 20:49.

Comment

Ik kweek toevallig zelf nu op Pokon potgrond (voor 2 maanden voedingsstoffen) maarja vind het water geven nog wel een beetje tricky. Probeer het aan de hand van de vingermethode maar je hebt vochtig en vochtig. Ben al snel bang teveel te geven

Ik wil mijn volgende kweek graag op cocos doen, maar ik las dat je dan veel bij moet voeden o.i.d?

Comment

Cocos is een kutmedium.
                    Je moet er voor meten, weten, meten, en alles zelf toevoegen. Dan weer meten..
                    Ik kan er persoonlijk niet mee overweg en ik vermijd het als de pest. Te nat, te droog, schimmel aan alle kanten.. Het werkt gewoon niet voor me.
                    Persoonlijk houd ik er van om zo min mogelijk moeite zo veel mogelijk te laten lonen. Dan is cocos gewoon niet geschikt.

Comment

De meeste van je bezwaren tegen cocos deel ik me je, maar dat was ergens precies waarom die online vriend het adviseerde.
                      Je kan echt bijna alles in de hand houden. En dan het flushen. Er moest een 30% water onder uit de pot komen....

Ik twijfel er geen seconde aan, dat als ik naar hem luister ik grotere planten krijg, (en ik per oogst wel een paar 100 euro moet investeren)

Het moet wel een beetje leuk blijven, plant doet het ook heel goed als ik erg weinig doe.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Oorspronkelijk geplaatst door Lijger View Post
                      Ik kweek toevallig zelf nu op Pokon potgrond (voor 2 maanden voedingsstoffen) maarja vind het water geven nog wel een beetje tricky. Probeer het aan de hand van de vingermethode maar je hebt vochtig en vochtig. Ben al snel bang teveel te geven

Ik wil mijn volgende kweek graag op cocos doen, maar ik las dat je dan veel bij moet voeden o.i.d?
                      Zoals LR2 ook zegt is goed kweken op cocos erg veel werk,

Jet moet dus het water met voeding meten voor je water geeft.
                      Daarna meet je het water wat er aan de onderkant uitkomt, en daar pas je dan de dosering op aan.

Ik zit in me derde kweekjaar en vind het water geven ook nog steeds lastig.
                      Toch merk ik dat je niet bang hoeft te zijn, dat de plant snel dood gaat door te weinig water.

Kijk naar de plant, pas als de bladeren gaan hangen, heeft de plant echt water nodig.

Wat ik het meest lastig vind is dat je de hoeveelheid water die je geeft steeds aan moet passen.
                      Aan het weer maar vooral ook aan de leeftijd van de plant.
                      Op het eind gaat de plant weer minder drinken.

Comment

Bezig...
                      X