Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het avontuur kan beginnen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Het avontuur kan beginnen

Nice... let aub wel op met die VSA. Ik vermoed dat je hem direct op een tijdschakelklok zet, dat is niet verstandig. Heb je al plannen hoe je hem gaat ophangen? Het beste is om een niet brandbare en niet-warmtegeleidende plaat (bijv. twee gipsvezelplaten op elkaar) te nemen en hem daar op te monteren. Die plaat monteer je dan op zijn beurt weer tegen de muur (dus niet op de grond leggen!). Hierdoor kunnen hitte en onverhoopte vlammen niet doorslaan naar de muur.
    Als alles klaar is ff een testrun draaien om te zien of alles gaat zoals je verwacht.
    succes met je project!

Comment

@Meglow

Ik was van plan de vsa op een 30x30 tegel te leggen. En dan op een open plek zonder brandbaar spul in de buurt. Is het een must dat hij opgehangen word? En waar kan ik m'n tijdschakelaar dan het beste tussen zetten? Eerst een verlengsnoer er tussen doen ofzo?

Comment

Er zijn twee mogelijke risico's als je hem op de grond legt:
        1) je kunt er makkelijker water op morsen
        2) als er iets op valt, een doek of verzin het maar, dan kan hij zijn warmte niet meer kwijt
        Beter dus om hem op te hangen, alhoewel je plan van de tegel getuigt van nadenken.

Ik merk dat er growshops zijn die beweren dat je een VSA direct op een schakelklok kunt zetten. De klokken zijn niet gemaakt voor de hoge opstartpieken van een VSA, waardoor de contacten vastlassen en mogelijk zelfs zo heet worden dat hij gaat fikken. Als je twijfelt zou ik heel goed de handleiding doorlezen, daar moet in staan hoeveel vermogen aan dit soort lampen je mag aansluiten. In de regel is dat heel weinig, zelfs een paar TL-balken (zit ook een VSA in) kunnen de boel vastlassen. Voor dit doel zijn er kantenklare tijdschakelklokken met een relais dat zwaar genoeg is om om te gaan met deze opstartpieken. Zoek eens op Davin DV-12. Zorg verder dat je aders netjes gestript zijn en voorzien zijn van eindaderhulsjes, zodat je schroefverbindingen op de VSA en de lamp een stuk degelijker worden. Slechte contacten zijn een belangrijke oorzaak van problemen, omdat ze heet kunnen worden en zelfs smelten.
        Sorry als ik loop te miepen, maar ik krijg altijd de kriebels van die VSA's.

Comment

Zo'n timer zal vroeg of laat stuk gaan, maar zal naar mijn mening nooit brand veroorzaken. Die piek is maar een zoveelste van een seconde, lijkt mij nooit tijd genoeg om iets te gaan doen ontbranden. Anders smolt een stopcontact toch ook? Of de leiding in de muur naar je zekeringkast.

Comment

Die afzuiger zou ik wel aan een paar elastieken hangen, fietsbinnenbanden, of snelbinders ofzo.
            Zoals je het nu hebt gaat dat veel trillingen aan het frame geven, dat kan 's nachts goed hoorbaar zijn.

Maar als je vrijstaand woont heb je er alleen zelf last van.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ik durf er geen harde uitspraak over te doen, maar ik vermoed dat het wel brand kan veroorzaken. Als de contacten belabberd vastgelast zijn of beschadigd door een piekstroom van je VSA, moet de stroom (en dat hoeft niet de piekstroom te zijn) door een te kleine doorgang, waardoor deze verdomd heet kan worden zonder door te smelten.

zie ook voor uitleg en een gevalletje bijna brand : https://www.420magazine.com/forums/g...-ballasts.html

Comment

Laat je "huis, tuin en keukentimer" gewoon een serieus relais schakelen.

m1myxp2w9h7s.png

Comment

Veiligheid boven alles dat staat als een paal boven water. Ik wilde er alleen niet te gek veel aan spenderen, maar ik overweeg nu toch een relais te kopen. Bedankt mannen.

Andere vraag, heeft hier iemand ervaring met Vertafort Organic Nutrition? Korrels vermengen met aarde en zodoende zou je voor de gehele periode (bloei en groei) voldoende voeding in de aarde hebben... Heel onderhouds vriendelijk natuurlijk, maar het klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn..
                  Last edited by D83; 12 October 2016, 17:37.

Comment

Graag gedaan, ik heb ergens nog een doos vol met die relais staan.
                    Ik zal eens gaan zoeken......

Comment

Ik ga zo even bij de bouwmarkt kijken voor een relais dat 30A kan hebben. Dat moet genoeg zijn voor mijn 400 watt hps toch? Zet ik die tussen m'n vsa en tijdschakelaar. Maar, als je nog wat hebt liggen Scoobyporsche hoor ik het graag
                      Last edited by D83; 13 October 2016, 10:30.

Comment

13,95 bij Conrad.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Comment

En is het nu piekspanning, of piekstroom? Want ik lees piekspanning van zoveel kilo volt. Waarom dan relais kiezen op basis van aantal ampere? Heb Blani ergens zien schrijven dat een simpele tijdsklok geen brandgevaar oplevert als de contacten aan elkaar plakken. Die is wel al twee maand niemeer online geweest.

Iemand die de theorie wel beheerst?

Comment

Hebben we geen elektricien met groene vingers op het forum?

Comment

Ik gebruik de term opstartpiek om niet in verlegenheid te hoeven komen
                                Als ik ff neus op het net is het een piekstroom die je klokje moet verwerken. Er is ook een piekspanning maar die wordt door je VSA gegenereerd om je lamp te kunnen opstarten.
                                Ben verder geen elektricien trouwens.

Comment

Bezig...
                                X