Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het avontuur kan beginnen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Het avontuur kan beginnen

En wat met het verschil tussen magnetische ballast en elektronische bv. Ik veronderstel dat je zo'n dingen gewoon kunt uitmeten? Of lukt dat niet met een simpele multimeter? Dat het voor eens en voor altijd gedaan is met speculeren

Comment

Okay... ik denk niet dat je het kunt meten met een simpele multimeter, want daarvoor duurt de piek te kort.

Als ik algemene stukken lees over magnetisch versus elektronisch dan blijkt dat de piek van een elektronische soms zelfs hoger is. Ik word er niet veel wijzer van, dus ff gekeken bij Lumatek. Weinig info te vinden over de zgn. inrush-currents, maar dit vond ik wel in hun handleiding:

Sluit uw Lumatek voorschakelapparaat aan op een
      lichtrelais. Om de timer tegen de inductieve belasting van het
      voorschakelapparaat te beschermen, bevelen we u aan de
      240 volt stekker van het voorschakelapparaat op een
      lichtrelais aan te sluiten, welke dan op een timer aangesloten
      kan worden en op zijn beurt weer op de netvoeding. Sluit het
      voorschakelapparaat niet rechtstreeks op de timer aan.

Bij Dimlux vind ik een soortgelijk verhaal, alhoewel je echt goed moet zoeken. De maxicontroller in hun verhaal is een apart apparaat die je niet standaard bij een elektronische ballast koopt, indirect stellen ze dus dat je een relais moet toepassen als je geen maxicontroller hebt:
      De DimLux kan in combinatie met de Maxi
      Controller rechtstreeks op een stopcontact
      geplaatst worden zonder tussenkomst van
      relais, tijdvertrager en tijdklok.

Ik heb het vermoeden dat veel mensen denken dat je een elektronische ballast zonder relais kunt gebruiken, maar ik heb daar nog geen enkel bewijs voor kunnen vinden. Hij is een stuk veiliger dan een magnetische ballast, dat wel, maar hij blijft hoge stroompieken genereren.

Comment

Zonder relais kan nooit, anders schakelt de lamp niet In een gewone tijdsklok zit ook een relais, das de klik die je hoort als de lamp aan gaat. Vandaar dat ik denk dat die lumii timer wel ok moet zijn.

Toen ik nog in men tuinhuis kweekte stak mijn lamp in een deftige verdeelstekker en die ging in zo'n vierkante timer. Die heeft twee jaar gedraaid zonder probleem. Rechtstreeks op de timer sneuvelde die direct.

Comment

Davin dv 12 zijn die geen relais +tijdsklok in 1? Is wat duurder ja, maar als ge niet goed weet hoe of wat. Lijkt het me veiliger ietske meer te spenderen hiervoor.

Succes!
          Last edited by ergonaut; 14 October 2016, 12:27.
          verslag 1, verslag 2

Comment

Comment

ARgh, frigging ele-triek i spit at thee.
              Bij led driver datasheets zie je bij "inrush current gedurende koude start" cijfers staan van 70A +.

Comment

Het feit dat niet iemand uitlegt hoe je dat doet komt wellicht doordat het al zo vaak is langsgekomen.
                Om er dan weer anderhalf uur in te steken met tekeningen en proberen in Jip-en-Janneke taal alles uit te leggen ..

Met een beetje zoekwerk kun je best vinden hoe je zo'n relais bouwt.
                En als je dat niet kan, dan bestel je zo'n Lumii, die zouden goed moeten werken met 400W (of minder)

Die inrush is van zo'n korte duur dat het niet schadelijk is voor een goed relais.
                De micro-relais die in een simpele timer zit is daar niet op berekend.
                Maak er eens eentje open, dan vind je het relais, meestal hebben die een waarde van zo'n 4.5A max.
                Vaak staat het ook op de achterkant van zo'n timer, dat is de waarde die tussen haakjes staat.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ik zat me er vanmiddag ook in te verdiepen en schrok een beetje. Eigenlijk moet je een LED lamp ook gewoon schakelen met een relais....

Comment

Snap ik en maakt verder ook niet uit. Moet voor mezelf even keuzes maken, ook met het oog op de toekomst. Thanks anyway word tijd om aan de slag te gaan met de kweek.

Comment

Ik heb de mijne is open gevezen. Lijkt mij dat er twee relais in zitten. Eentje schakelt de continue aan/timer stand. De andere regelt de timer en daar zit nog ne weestand tussen. Op de achterkant staat gewoon 16A.

Heb het in ieder geval nog niet zien passeren. Toch niet in een apart topic. En begin dan maar te zoeken...

Comment

Ja wat het veiligst is lijkt mij dan zo'n davin of soortgelijk iets. De timer van legrand geeft op de achterkant ook aan dat ie 16A kan hebben.. Kwam er ook achter in de desbetreffende kamer geen stopcontact met aarde te hebben.. Dus tja nu heb ik weer wat erbij gekocht http://www.mytoolstore.nl/brennenstu...FWQq0wodv4kO4Q

Gaat lekker zo haha, hoop dat ik aardig wat grammetjes van m'n plantjes kan halen straks. Maar moet zeggen het wel leuk te vinden alles uit te zoeken.
                        Last edited by D83; 14 October 2016, 21:11.

Comment

Niet dat het hier over relais en schakelklokken moet blijven gaan, maar ik ben een beetje onderzoek aan het doen. Die timer van Legrand, heb je daar toevallig een manual bij gekregen?? Ik kan deze niet vinden op het net en ik heb een sterk vermoeden dat die 16A alleen voor ohmse belastingen geldt. Van andere Legrandtimers kan ik wel manuals vinden en daar staat duidelijk op dat je max. 100W aan verlichting met voorschakelapparatuur mag schakelen. Ik ben erg benieuwd, zeker omdat er tal van growshops zijn die deze verkopen en beweren dat je er 600W aan HPS mee mag schakelen....... als je me kunt helpen dan dank daarvoor

Comment

Nee dat was ook het vreemde. Ik ben zelf ook op onderzoek uitgegaan en kon er ook niks over vinden op internet. Op de (simpele) verpakking stond vrij weinig tot geen enkele informatie.

Comment

hier is wat getest aangaande tijdschakelaars. In elk geval zie je zo eens de binnenkant van zon ding.

Comment

Awel ja, daar ziet ge de magnetische spoel van een relais. Die kerel in dat topic lijkt ook zeker dat een elektronische ballast zo geen piek trekt en kan gebruikt worden met gewone tijdschakelaars.

Comment

Bezig...
                                X