Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Door het bos de LED lampen niet meer zien

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Door het bos de LED lampen niet meer zien

Ik heb me de afgelopen dagen flink ingelezen in COB LED's, maar ook hierin is de keuze reuze. Dus vraag ik graag nog eens jullie advies wat te kopen met een budget van 300/400 euro.

Alvast bedankt pro's

Comment

Hangt er vanaf of je nu zelf iets gaat ineen steken of niet. Je gaat kweken in een 120x120 maar je begint maar met 3 planten. Ga je die volledige oppervlakte vullen met die drie planten of niet? Het heeft geen zin om 8 cobs te hangen als je planten maar 1/4de van de opp in beslag nemen. Als je tevreden bent met een opbrengst van die 3 planten (zo'n 100 gram), dan heb je een set voor onder 250 euro met 4 3070's. Stapje hoger kom je op een set van 4 3590's, op een wat hoger vermogen.

Als je meer wilt (de volledige tent vol) en je wilt toch binnen je budget blijven is die Gavita altijd de betere keuze.

Comment

Ik wil inderdaad zelf wat in elkaar zetten. En het is de bedoeling om sowieso naar 5 planten te gaan, en uiteraard een zo kwalitatief goed en hoge opbrengst te behalen. Nu lees ik veel dat de Cree Led's erg geschikt zijn. Toch vraag ik me af zijn er andere merken waar goede ervaringen mee zijn tegen een lage prijs?

Comment

Haha. Als er goede ervaringen waren met andere merken aan een lage prijs dan had je dat hier wel gelezen. Hollands forum... Iedereen koopt ofwel bridgelux, ofwel cree. Onderling zullen ze wel niet veel verschillen in prijs. Cobs zijn nu eenmaal duur. Je koopt geen Mercedes aan de prijs van een Dacia. Neem dan de oudere reeks anders, de 3070. Voor iets meer dan 400 euro moet je je twee sets van 4 kunnen aanschaffen.

Vraag is aan Kingbrite wat de bridgelux en de citizens kosten in vergelijking met cree.

Comment

De Citizens zijn bij Kingbrite een stuk goedkoper dan de Cree's.

De CLU058-1825 en CXB3590 zijn ongeveer even duur, maar de Citizen is een stuk "groter" dan de Cree.

Vooral als je ze wat zwaarder belast zijn de Citizens goedkoper. Als je voor heel zuinig wilt gaan (lage stroom) dan kun je beter bij de Cree's blijven.

Als je mikt op een efficientie van rond de 2,3umol/s/W dan zijn de Citizen COBs al gauw 30% goedkoper dan de Cree's. Op de totale kosten van het armatuur kan dat 20% schelen.

De CXB3590 geeft je bijvoorbeeld 143umol/s bij 1750mA. Kosten voor de COB zijn dan iets van $35, dus dan kom je op 4,1umol/s per $. De CLU058-1825 ($35,26) op 1900mA geeft dan 6,5umol/s per $ en de CLU048-1212 ($10,35) geeft bij 950mA zelfs 7,4umol/s per $. Dat is dan allemaal bij een efficientie van 2,33umol/s/W, dus de stroomkosten zijn dan verder gelijk.

De CLU048-1212 is wel een vrij kleine COB en dan moet je dus wel wat slims verzinnen qua koeling, want als je iedere COB apart op een koeler zet dan ben je net zoveel kwijt aan de koelers als aan de COBs. De 1825 is groter dan een CXB3590, dus je hebt er eerder minder van nodig.

Nadeel aan de Citizen COBs is dat ze soms niet zo denderend aansluiten bij de drivers zoals die van Mean Well. Het is iets meer een zoekplaatje dan bij de Cree's.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Bezig...
            X