Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmte problemen in 60x60x100 kast met 4x55w t neon

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Warmte problemen in 60x60x100 kast met 4x55w t neon

Korting op 420shop
    20161221_181331.jpg

Nu heb ik ondertussen ook al een 15cm clipfan er bij in gezet in de hoop de warmte snel naar de filter toe te leiden maar dit is helaas niet gelukt aangezien de temperatuur hiervan alleen maar op loopt.

Nu verwacht ik als beginner meerdere beginners fouten te maken maar heb ik hier mijn 1e al gemaakt ?

Als iemand mij op de goeie weg zou kunnen helpen graag.

Gr. Sykes
    Last edited by Sykes; 21 December 2016, 18:39.

Re: Warmte problemen in 60x60x100 kast met 4x55w t neon

Je hebt geen ruimte rondom je lamp, de warmte kan zo niet weg.
    Handen in de lucht en groeten aan je tante...

Comment

Hey welkom

Een lucht inlaat erbij is wel een goed idee. Die lamp moet niet veel verder dan 5-10cm van je bladerdek hangen zo gaan je plantjes strekken.

Haal die thermo meter maar eens uit het licht weg zo krijg je valse meet waarden, en zet hem in de schaduw denk dat het dan best nog wel mee gaat vallen. Scroggen kan ik je zeker aanraden, met deze lampen heb je heel weinig diepte straling en zo haal je het meest rendement uit je lamp.

greetzz

Comment

Hebben ze nu al 4x nodig? Kan je er geen twee uitdraaien?
        Handen in de lucht en groeten aan je tante...

Comment

Bedankt voor je snelle reactie ! Wel beginnersfouten nr 1 dus

De ruimte om de lamp... geld dit voor rondom ? Want aan de achterkant heb ik 17cm vrij tot aan de achterkant van de kast een aande voorkant 3cm, dit om ervoor te zorgen dat de lamp de filter niet raakt op zijn hoogste stand.

zou de lap naar het midden van de kast verplaatsen mijn probleem kunnen verhelpen of zou ik links en rechts ook ruimte moeten hebben ?

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Heb de thermometer direct in de schaduw gezet dus ik moet even wachten voor ik kan zeggen wat het verschil is. En bedoel je een 4e of 5e luchtinlaat erbij of degene die het gat morgen gaat opvullen ?

Euh.. is 4 teveel voor in het begin ? Dan moet ik dat wel gaan aanpassen met mijn eerste echte kweek.. wanneer zou ik overmoeten gaan van 2 naar dan denk je ?

Net even een kijkje genomen in de kweekkast en met de thermometer in de schaduw komt de temperatuur op 28,1 graden uit, dit is met de lamp op dezelfde hoogte als op de foto.

De lamp net op 10cm vanaf het tot nu toe grootste plantje gehangen en straks even weer kijken als er wat veranderd.

Bedankt voor de tip!

En weer een updaten....

Met de lamp op 10cm heeft de kast een temperatuur van 29,3 graden.

Dit lijkt me nog wat aan de hoge kant aangezien de kast nu in een onverwarmde slaapkamer staat want in de rest van het huis ligt de temperatuur hoger en stijgt daardoor de temperatuur in de kast ook.

Morgen anders maar even kijken als ik extra inlaten kan maken hopelijk geeft dat een verschil.
          Last edited by Sykes; 21 December 2016, 20:53.

Comment

Lamp in het midden hangen zorgt in elk geval voor een gelijk matige licht verdeling.

De vrije ruimte die je om de lamp heen hebt zou wel voldoende moeten zijn om de warmte langs af te voeren. Je kunt evt nog een kleine pc fan net onder je lampen laten door blazen en zo wat sneller de warmte weg te kunnen halen.

Met die extra inlaat bedoelde ik idd die waar je het over had om daar een fan in te plaatsen (actieve inlaat) dat haalt wss nog wel een graad of twee van de temperatuur af.

Als je planten wat groter zijn dan koelen ze zelf ook nog een beetje mee.

Die 4 lampen aan zijn niet teveel. Die hoeveelheid licht kunnen ze gewoon aan. Je zou evt kunnen starten met twee lampen aan dan spaar je eerst nog wat stroom uit. En dan de tweede set lampen aan zetten als ze te groot worden om met twee lampen te belichten. 3e week groei ofzo.

Comment

Ik wou zelf 2 niet al te grote potten ( 5,7l ) bij elkaar zetten voor de eerste kweek en dat kan dan nog mooi onder de lamp staan dus qua lichtverdeling voor de 2 AF's zou dit geen probleem moeten geven dacht ik, maar als er meerdere inkomen zal ik dit zeker gaan aanpassen!

Had de temperatuur in de kast in de woonkamer op 28.9graden kunnen krijgen en zal zeker 2 kleine fans bestellen om zowel een actieve inlaat te proberen als een fan voor circulatie, mocht de temperatuur dan naar beneden gaan zit ik helemaal goed !

En als 4 lampen geen probleem zijn denk ik dat ik ze gewoon alle 4 aanlaat aangezien de stroomkosten ook niet mega zijn.

Alleen zal ik nog even op deze site doorzoeken hoe ik de LV omhoog kan krijgen, heb er nu een kom water bij instaan en kom maar op 30%LV uit.

Bedankt !

Comment

't Is precies dat: Circulatie en inlaat.
                Als er genoeg lucht in kan en de "flow" is goed, dan zijn de temp en LV ook op orde.
                Bij een passieve inlaat moet je denken aan ongeveer 3x de oppervlakte van de uitlaat. <rekenvoorbeeldje hier>
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

ff berekend maar dan kom ik nog 7 inlaten van dezelfde diameter te kort... oeps.

Ik was het principe al tegengekomen van inlaat 3x de oppervlakte van de uitlaat maar juist omdat ik een bestaande kast was tegengekomen en daar meerdere kweekverslagen van had gelezen dacht ik dat moet waarschijnlijk wel gaan lukken met dezelfde specificaties.

Maar je wijst me wel duidelijk op een fout ! Had de slang van de buisventilator naar de uitgang toe helemaal vergeten op maat te maken.. deze is nog op een lengte van 1m zoals ik die binnen had gekregen en na het passen ervan zo laten zitten, dat zal wel een verschil gaan maken jah !

Bedankt ! Ik heb weer genoeg uit te zoeken zodra ik thuiskom !

Comment

En maak een klein afdakje voor je thermometer. Nu krijg je een beetje een vertekend beeld. Ook eenmaal er planten in staan zal het terug schelen.
                    Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                    Vapers Hydro avontuur (voltooid)

Comment

Zeker een goeie tip ! Voor nood een kartonnen doosje opengescheurd en gebruikt, zal een alu afdakje gaan maken.

Dankje !

Direct bij thuiskomst overtollige slang afgeknipt en opnieuw vast gezet.

20161222_171241.jpg

Merk direct dat er meer lucht de uitlaat uitblaast.
                      Last edited by Sykes; 22 December 2016, 17:18.

Comment

Warmte stijgt toch weer naar 30graden en aangezien ik.gister geen tijd heb gehad om extra gaten te boren voor inlaten zal ik dat nu direct even gaan doen.

Comment

Dan doe je toch gewoon eens een run op 30 graden? Die 2-3 graadjes maken weinig uit. 27 is ideaal, maar iets daarboven of daar onder werkt ook nog prima. Als je boven de 33 uit komt, dan pas wordt het problematisch.
                          Een beetje schommeling in temperatuur is wel leuk eigenlijk. Beetje variatie in de tent.
                          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Zolang je niet in de problemen komt met de lv als de temperatuur te fel zakt als de lamp uit is.

Comment

20161224_075055.jpg

Heb 1 pot eruit gehaald want dat plantje was omgewaaid nadat ik de fan erin gezet had en in 1 pot een blumat flessen adapter gezet om even te kijken als die hetzelfde effect geeft als ik met de hand water geef aangezien ik nog niet echt precies weet hoeveel en wanneer water te geven.

G Tools was vergeten om een luchtinlaat op de post te doen en als goedmakertje hebben ze er 2 extra bij gedaan welke in het nieuwe jaar verzonden gaan worden, nog even geduld hebben dus maar dat hebben ze goed opgelost vind ik !

De lamp staat op dit moment uit en dan zal.ik straks weer gaan kijken hoe het staat met de temperatuur en LV.

Na bijna 2 uur met lamp uit :

20161224_093932.jpg

LV schiet omhoog !

Vanavond anders nog even kijken als er ook verschil is als ik de lamp meer in het midden hang als de warmte dan beter weg kan, al scheelt t maar een graad.

Nou kwam ik ook tegen dat er in een complete kweek set met 4x55w tl neon er 1x groei en 3x bloei lampen zaten die van begin tot eind erin konden blijven...
                              Geven de bloei lampen misschien ook iets minder warmte waardoor ook een goeie optie voor mij kan zijn ? Houdt niet in dat ik dan geen fans meer zou plaatsen.

Comment

Bezig...
                              X