Da's waar, genoeg voorbeelden met geel blad. Echter pakt iedere kweker het wel weer iets anders aan. En is het niet zo, dat bij een gedegen experiment, alle overige omstandigheden gelijk moeten zijn?
Uiteindelijk is het ook maar een kleine moeite om de helft van de planten anders te behandelen.
Maar bedoel je echt om de bloeivoeding compleet te laten staan LR2? Ik dacht juist meer aan:
- De helft voorzien van groei + bloei.
- De andere helft voorzien van enkel bloei.
Uiteindelijk is het ook maar een kleine moeite om de helft van de planten anders te behandelen.
Maar bedoel je echt om de bloeivoeding compleet te laten staan LR2? Ik dacht juist meer aan:
- De helft voorzien van groei + bloei.
- De andere helft voorzien van enkel bloei.
We hebben circa 8000+ voorbeelden van geel blad met bloeivoeding. Zo ontzettend veel, dat ik de conclusie heb getrokken dat "Ongeacht de verschillende kweekomstandigheden treedt er geel blad op, de enige factor die in alle gevallen gelijk is gebleven, is het gebruik van bloeivoeding.".
Oef, da's een taaie om te behappen. Iets anders?
Welnu, ik zal even wat data verzinnen want ik heb geen zin om dat uit te zoeken ter voorbeeld.. Stel er zijn 40.000 gevallen van longkanker per jaar. Dat zijn allemaal verschillende mensen, met allemaal verschillende levenswijzes. Ze eten anders, ze drinken anders, ze zijn dik of dun, lang of kort, u noemt het maar! Echter, in 90% van die gevallen (volgens mijn pak shag) van die mensen rookt, of heeft gerookt. Dat roken is in dit geval iets wat ze (bijna) allemaal met elkaar gemeen hebben. Neem het roken weg, en er blijven nog maar 10% over.
Zulke terug-redenaties zijn natuurlijk wetenschappelijk niet heel sterk en er zijn statistici die er over struikelen, daar weten zij meer van dan ik en ik kan me voorstellen dat er ook het nodige aan mankeert. Wetenschappelijk gezien mag je zulke redenaties ook niet presenteren als feitelijk, maar het is 't beste wat we kunnen doen (of we moeten er voor kiezen om dingen als longkanker niet meer te onderzoeken, dat zou ook zonde zijn). Dichter bij een aanwijsbare oorzaak kunnen we niet komen. Beide kanten zijn te verdedigen in dit geval.
Ik stel voor om bloeivoeding niet te combineren; als een overdaad aan P of K ook daadwerkelijk de stikstofopname blokkeert, dan krijgen beide groepen geel blad. Ook dat is bruikbare data! Maar het is wel zonde om je opbrengst mis te lopen omwille van een experiment als het niet per see nodig is. De P en K die je plant nodig zou hebben voor vruchtvorming (zo is de theorie, en vruchtvorming da's zaad in het geval van wiet) die zit ook in groeivoeding.
Comment