Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wormenbak maken
Collapse
X
-
Re: Wormenbak maken
ze eten ook afgestorven wortels?
ik zat zo te denken, als ik mijn bat en lightmix van binnen na gebruik vol stop met wormen... dan eten zij de rottende wortels (mogelijk schadelijk ivm ziektes) op en zetten het om in nieuwe meststof? (aangezien de plantjes het meeste vd voeding dat in de grond zat al hebben gebruikt)
Kan ik dan zo mijn grond niet terug verbeteren en herbemesten voor buitengebruik?
-
hmmmm heel intro voor pieren kijk is topic van me heb 2 soortjes in mijn bakken zitte deze grond gaat voor buiten zijn 50L potten :p en bemesting: niet alles is oke om bij de wormen te goeie of voor je grond duurt wel paar maand voor je die grond kan bewerken tot kweek grond
---------- Post added at 07:16 ---------- Previous post was at 07:08 ----------
monty moest is weten een keul graven van 60cm diep en 10m lang daar leg je van die zwarte door laat gevende doek in daar kiep je vanalles in samen met je wormen en dan neem je bijde flappe en over lap je die en wat grond over zo dat ze vochtig en lekker donker zitten telkens je rest afval hebt gooi je de flap open en trug dicht hehehe
elke 14dagen bemest ik ze en zit met veel babytjes hehe kweekt als zot die beestjes
Verneukt door pierenLast edited by Mr.Zip; 9 January 2012, 12:48.
Comment
-
ik snap van zip zijne post geen snars hahaha ma ben dan ook nog nuchter
paar vraagjes:
Oude light/batmix, samen in een bak met de oude wortels en een hoop wormen.... die beesten frette de wortels op en mesten de grond terug aan? zie ik dit goed?
Bij de planten: Doen we wormen bij om goede doorluchting van de grond te krijgen en die eten mijn nieuwe wortels ni helemaal op?
Comment
-
Hello,graag had ik een wormenbak opgezet daar ik visser ben
zit met een probleen van wintertijd
De drie eerste maanden des jaar ben ik niet thuis;
Mijn vraag is dus
Hoe kan ik het best mijn wormenbak overwinteren
Zonder thuis te zijn
Heb een garage los van mijn huis deels geisoleerd
Dank u voor goede raden
Comment
-
Wormen overleven het in de natuur ook. Zo lang de binnentemperatuur niet onder 0 celsius komt, zou je alles kunnen laten staan.Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.
Comment
-
Sorry voor de bump op een zeer oud topic, maar hopelijk kan men wat vragen beantwoorden betreft een bak als deze
Men zegt een temperatuur van 15 tot 25 graden, wat is het probleem als ze kouder worden? enkel minder actief of ook stilstand of zelfs sterven?
Dit kan begrijp ik gebruikt worden om oude aarde her op te waarderen?
Echter voor jonge planten zou het mogelijk te sterk zijn lees ik, als je het mengt met voorbemestte (bijvoorbeeld canna bio) aarde zou het dan wel kunnen? Heb ergens het gevoel dat het dan nog te sterk is door de voeding.. Wat is dan een alternatief, mixen met nog niet opgewaardeerde/bewerkte maar al wel gebruikte aarde?
Ik begrijp dat de deksel erop moet, maar ook dat de wormen soms op de deksel kunnen zitten?
Hoe werkt dat??
is er iemand die dit uiteindelijk gemaakt heeft en er beeld materiaal van heeft?
Hoe krijgen ze zuurstof als de deksel erop zit, of mis ik iets/lees ik ergens over heen?
Kan het kwaad als je ze in een kast waar ook blikken met voer voor je huisdieren staat neerzet?
het lijkt me heel gaaf om dit eens te gaan maken en te doen, mits ik er wat aan kan hebben/het nut kan hebben en ik het goed kan plaatsen
Comment
-
Onder de 15 graden gaan wormen trager. Onder de 5 graden gaan ze vaak dood omdat ze dan vatbaarder zijn voor parasieten en microbiologisch leven.
Aarde kan tot op zekere hoogte opgewaardeerd worden; wat nog ingesloten zit in oud plantenmateriaal, kan vrijgemaakt worden. Ik gebruik het echter als verrijking voor nieuwe grond; een paar handjes wormencompost door de grond mengen kan geen kwaad.
Compost in elke vorm is bijna altijd te sterk voor jonge planten. Ik meng het zelf door de midden- en onderste lagen van de potten. De bovenste laag is gewoon potgrond (wat volgens sommigen ook te sterk bemest is, maar daar heb ik nog nooit wat van gemerkt).
Het deksel moet ventileren, dus een paar gaten erin kan geen kwaad. Ik heb gewoon 4 emmers, met gaten in de bodems, op elkaar. Daar tussenin zit plantmateriaal. Een dikke laag van minstens 15cm. De onderste emmer heeft natuurlijk geen gaten, en de bovenste emmer heeft een deksel.
Kan het kwaad in de buurt van ingeblikt voer? Nee. Maar je emmers zijn vochtig. Dat kan schimmelgroei veroorzaken in kleine bergingen en bezemkasten. Een wormenemmer is iets voor in de garage of achter tegen het huis aan (waar het dus net niet kan vriezen).Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.
- Likes 1
Comment
-
Ik houd ze voor op meerval te gaan vissen, maar voor effectief te gebruiken als wormenmest duurt heel dat proces mij wat te lang. Compost in de tuin ligt er twee jaar ongeveer. Je moet een bak op een bak hebben, met liefst nog eentje boven anders kruipen ze er 's nachts allemaal uit.
Comment
-
Compost in de tuin is ontzettend te versnellen met een zak goedkope bokashi starter. Dat zijn zemelen met een bacteriecultuur. Giet het niet volgens de instructies op de composthoop, maar smijt het in een bak water met meel. Geef dat een dag of wat de tijd, het zal stinken naar koeienvoer, bereid je daar op voor. En daarna giet je het over de composthoop. Hier zakt de boel na een week met 15cm. In de zomer nog sneller. In feite plant je een monocultuur uit van rottingsbacterien, die door jarenlange selectie van japanse boeren en biologen, veel sneller werken dan een 'diverse' composthoop. Zodra er weer lucht bij komt, neemt het oude bodemleven de boel weer over.
-
Comment