Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Potgrond herbruiken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Potgrond herbruiken

Korting op 420shop
    Hallo allemaal!
    Hier ga ik laten zien hoe ik potgrond opnieuw gebruik na een kweekje.

Ten eerste haal ik de grond uit de pot en doe ik het in een lege emmer. (in deze emmer zit nog een klein beetje potgrond, ik gebruik die emmer altijd bij het vullen van potjes)
    image_142476.jpg
    image_142477.jpg
    image_142478.jpg

Dan maak ik de grond kapot met een grote schroevendraaier, en haal ik de grote stukken wortel eruit. www.bongify.nl

image_142479.jpg
    image_142480.jpg
    image_142481.jpg
    image_142482.jpg
    Dan is het tijd voor de mest. De hoeveelheid ligt aan de soort mest die je gebruikt.
    Ik gebruik hier bio supermix van plagron, naar mijn mening goed spul. (stinkt wel )
    image_142483.jpg
    image_142484.jpg
    image_142485.jpg
    Dan een beetje mengen en dan doe ik er wat kokend water bij om eventuele organismen te doden. Je weet maar nooit wat er in je grond zit na een buitenkweekje
    20130105_140247.jpg
    Dan meng ik de grond nog eens goed en dan is het klaar voor gebruik!
    20130105_140433.jpg

Edit: Je kan trouwens ook nog wat cocos, perliet of turf of iets dergelijks toevoegen, dat ligt eraan waar je de grond voor wil gebruiken.
    Attached Files
    Last edited by poepzak200; 11 March 2019, 17:27.
    Poepzak 2015 - Amnesia, AK47, Red Purps, Auto Bubble & Sweet Mango Autoflower

Re: Potgrond herbruiken

je gooit de beste mest weg.... de wortels!
    hergebruiken en bemesten gebruik ik wel wat meer als supermix
    compostversneller, bloedmeel, beendermeel, kalk, kiezeriet
    alle gebruikte grond in grote bakken(60 liter bv) dumpen samen met bladafval en goed mengen met de compostversneller enz...
    bak wormen erbij die de grond volpoepen en je hebt er meteen verse wormenmest bij.
    als je dit in oktober november had gedaan kon je die weer fijn gebruiken in maart april.
    geen zin om zo lang te wachten, koop dan meerdere bakken waar je alles in kan recyclen zodat je ten alle tijden GOED bemeste growmix tot je beschikking hebt.

er zit al meer dan genoeg perliet in de gebruikte aarde
    deze verteerd niet dus waarom onnodig nog meer perliet erbij gooien?
    HOE MOET IK ONTKIEMEN
    JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

Zet je die dan van november tot april binnen of buiten in de regen ?

Comment

Waarom zou je aarde herbruiken? Je wil toch goede en mooie planten gooi die gebruikte aarde in de tuin en koop voor paar euro goede zak aarde
        God was never on your side..

Comment

gebruikte aarde is niks mis mee @bella.

@francis, ja gewoon buiten laten staan in de regen.
          eventueel afdekken zodat het geen modderzooi word of onder in de bak gaten maken zodat het water eruit kan.
          HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

Heb je ook een manier om condooms te herbruiken?
            Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
            Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Comment

• Baba
              Baba commented
              Editing a comment
              gewoon omdraaien dacht ik net zoals met je vuile onderbroeken

condooms hergebruiken kan maar 1 keer, binnenstebuiten draaien.

aarde hergebruiken ben ik zeker een voorstander van en dan ongeveer zoals angel zegt.
            ieder zn eigen recept denk ik he.
            maar je kan je aarde gewoon een aantal jaar opwaarderen hoor.
            mischien beter dan iedere paar maanden even 100 zakken een woning in en uit slepen

Comment

dat gesleep met zakken valt teveel op hier in mijn straatje dus...
              HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

Voor beginners is het wel lastig om precies te bepalen wat er aan stoffen uit je aarde verbruikt is en wat er weer bij moet.
                Wat verhoudingen als leidraad zou wel handig zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door angel777 View Post
                  dat gesleep met zakken valt teveel op hier in mijn straatje dus...
                  Precies, das nou de voornaamste reden om je aarde te herbruiken. Maar dat mot niet zo'n probleem zijn voor jouw geval, jij bent Dhr. Open & Bloot

Wat te denken van mapito dan?
                  Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
                  Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Comment

Koop zak nieuwe aarde da scheel iedereen een hoop ellende want straks heb je tekorten en 3 raden waarom
                    God was never on your side..

Comment

GOED gemengd!
                      Bij machinale, grootschalige verwerking kan je nog wel eens heel slecht gemengde grond aantreffen, dan ontstaan er problemen die van pot tot pot verschillend kunnen zijn. In de ene pot verbranding, terwijl de andere bemest moet worden.
                      Als je zelf je grond samenstelt/hergebruikt/opwaardeert en mengt weet je in elk geval dat het goed gemengdERG BELANGRIJK! verwijder je de bovenste 10 cm grond. Deze gooi je weg in de vuilbak, je tuin is hier ook niet blij mee namelijk. Je plant heeft drink-steun- en afzetwortels. De afzet wortel zitten in de bovenste 10 cm van de bodem. Hier zet de plant afvalstoffen in de vorm van zouten af. Deze zouten zijn voor de plant afval en gift en deze wil je dus zeker niet weer terug in je grond hebben. Ze verhogen namelijk je bodem ec zonder dat de plant er iets mee kan, sterker nog het kost de plant energie om deze zouten buiten haar wortel te houden. Daarnaast mis je dus dat stukje ec voor je voedingszouten.

Wat er dan overblijft is dus nog maar de helft van de grond. Deze grond kieper ik dan allemaal bij elkaar in zoon grote bak en woel dat eerst met de handen los, heerlijk, lekker ff in de aarde wroeten. Alleen al om het lekker met je handen door de grond gaan alleen zou ik me aarde hergebruiken, een vierde rede dus, het is leuk. Zoon grote stapelbak met deksel werkt voor mij prima. Een grote speciekuip in een kruiwagen of gewoon in je badkuip gaat natuurlijk ook.

Het eigenlijke mengen.
                      Last edited by FlintStoned; 8 January 2013, 16:08.

Comment

Ik zou wel oppassen met beendermeel en hoornmeel, ook met vis- en kipafval. Er zijn nogaleens mensen die zo veterinaire ziekten hebben opgelopen. Draag minstens een (verf)masker en handschoenen bij het mengen! Stukken bot in je longen lijken mij onsmakelijker dan toprot.
                        In de mengsilo's en grondbedrijven die zelf mixen hebben ze die voorschriften niet voor niets. Er bestaat ook zoiets als Composteerderslong.. Dat verzin ik niet!
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Ghehehehe Ecostyle is zich dit niet bewust schijnbaar. Toch een hele goede waarschuwing van je. Geen zin in een prion ziekte of iets dergelijks en een compostlong wil ik al helemaal niet oplopen, ik belast me longen al meer dan genoeg. Nu moet ik wel zeggen dat het in deze kleine opzet allemaal wel meevalt hoor. Als je een beetje normaal dat beendermeel rustig uit het pak schept en uitstrooit dan sta je echt niet in een stofwolk te werken maar je weed maar nooit. Een fijnstofmasker is dus zeker geen slechte aanrader.

Comment

Beendermeel en dergelijke producten worden ook niet zo massaal gebruikt als spuitverf en asbest. Maar zelfs daar hebben waarschuwingen zo'n 30 jaar op zich laten wachten. Rather safe than sorry!
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bezig...
                            X