Zowel dierlijke mest als kunstmest hebben tot doel de bodem aan te vullen met stoffen die voor optimale groei van het gewas nodig zijn. De hoofdelementen, waarvan veel wordt opgenomen zijn stikstof (N), fosfor (P), kalium (K), calcium (Ca), zwavel (S), Magnesium (Mg). De sporenelementen, waarvan weinig wordt opgenomen zijn ijzer (Fe), zink (Zn), koper (Cu), molybdeen (Mo), borium (B) en mangaan (Ma). Het ene gewas zal meer of minder van bepaalde hoofd- of sporenelementen opnemen dan het andere, nochtans, bij de plantengroei zijn al deze elementen nodig. Zonder een van deze elementen sterft de plant onherroepelijk. Het toevoegen van smaakverbeteraars heeft naar mijn oordeel geen enkele zin. Als ik in mijn moestuin azijn bij de savooiekool giet gaat hij dood en krijg ik beslist geen zuurkool. Het zelfde geldt voor toevoeging van suiker met het doel zoete wiet te kweken. Suiker bestaat uit Carbonium (C), Hydrogenium (H) en Oxygenium (O), waarbij de waterstof atomen en de zuurstof atomen zich verhouden als 2 staat tot 1. De atomen C, H en O maken dus geen onderdeel uit van de hoofd- en sporenelementen. De scheikundige formule van glucose is C6H12O6. Als je suiker oplost in (voedings)water nestelt deze zich tussen de intermoleculaire ruimtes van de watermoleculen. Een plant neemt van deze oplossing alleen het water op en de suiker blijft achter in de grond. Je krijgt dan hooguit grond met een suikersmaak maar geen zoete wiet. Hoe goed dan ook bedoeld, ik vermag niet in te zien dat suiker van toegevoegde waarde kan zijn bij de plantengroei. Ik vermoed zelfs dat suiker een negatieve invloed heeft op de consistentie van de grond: in plaats van luchtige, zuurstof doorlatende grond krijg je een ondoordringbare kleffe massa.
Xtreme
Xtreme
Comment