Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

davin overbodig bij 400 watt?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

davin overbodig bij 400 watt?

Korting op 420shop
    Naar aanleiding van: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...379#post504379

Re: davin overbodig bij 400 watt?

Ik volg vol interesse en ben even benieuwd als OP.

ps: thx voor de reclame voor mn kweekverslagje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rodigan
      Ik bedoelde dat ik een simpel installatierelais gaan halen ben om te 'plaatsen' tussen m'n timer en VSA. Wou maar zeggen dat het (bij mij toch) zelfs met een meer dan deftige tijdschakelaar zonder extra relais niet lukte. Grtz
      Wel, dat is iets waar ik niet aanuit kan. Die relais doet daar niks. Die "springt" toch niet? Waarom zou dat de oplossing zijn terwijl er al eentje tussen zit in je kast zelf? Er is geen sprake van overbelasting en er is geen sprake van kortsluiting. Wat doet dat ding dan? Een piek opvangen? Dat doet uw vsa. Als dat ding iets doet zet ik er morgen ook 1 tussen, maar ik zie niet in wat.

Die davin is gezekerd op 6 ampere, das veel minder dan de piek die de vsa doorstuurt naar uw lamp. Dus daar kan het ni aan liggen.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Oh, en dat goedkope tijdschakelaars het kunnen begeven is normaal. Die bedrading langs binnen is dunner. Maar als je een relais nodig zou hebben dan moesten ze het allemaal van de eerste keer begeven. Ik kweek nu al een aantal jaar met dezelfde zonder problemen. De eerste twee merken waren na een week om zeep en hadden brol binnenin.

Comment

Allereerst ken ik niet genoeg van elektriciteit, piekspanning, etc. om gefundeerd te kunnen antwoorden.
        't Is niet het trekken van 400 watt dat een probleem vormt, want inderdaad een stofzuiger van 2000 watt steek je ook gewoon in het stopcontact.

Maar die VSA zorgt voor een enorme piekstroom bij het opstarten van de lamp en een schakelklok, zelfs een deftige (bij mij geloof ik 32A en 3500 watt max), kan dat in de praktijk gewoon niet hebben.
        Daarom dat relais ertussen, om die piekstroom op te vangen.

Of het nu echt zo is of niet, laat ik aan een ander over, maar ondervind sindsdien geen problemen meer Grtz
        Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

is idd om de piekspanning op te vangen je zegt het helemaal goed rodigan
          Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
          Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

Comment

Ben je net lekker met je run bezig smelt de boel aan elkaar.
            Nee,dank je wel.
            Steek niet voor niets al die moeite erin en voor die paar tientjes meer.
            Hier geen gekloot en gepiel en als de tent affik zijn de rapen goed gaar.
            En ja het kan goed gaan maar ook fout.
            Voorbeelden genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rodigan View Post
              Allereerst ken ik niet genoeg van elektriciteit, piekspanning, etc. om gefundeerd te kunnen antwoorden.
              't Is niet het trekken van 400 watt dat een probleem vormt, want inderdaad een stofzuiger van 2000 watt steek je ook gewoon in het stopcontact.

Maar die VSA zorgt voor een enorme piekstroom bij het opstarten van de lamp en een schakelklok, zelfs een deftige (bij mij geloof ik 32A en 3500 watt max), kan dat in de praktijk gewoon niet hebben.
              Daarom dat relais ertussen, om die piekstroom op te vangen.

Of het nu echt zo is of niet, laat ik aan een ander over, maar ondervind sindsdien geen problemen meer Grtz
              Daarom wil ik het horen van iemand die er wel verstand van heeft. Davin is gezekerd op 6 ampere, vsa trekt een piek van rond de 25 ampere las ik ergens. Dat is meer dan 6 he mannen, dan valt dieje relais uit. Daar is geen sprake van die piek op te vangen. Die komt ook helemaal niet langs daar. Vsa stuurt die naar de lamp. Als je meer dan 20 ampere door je netwerk stuurt dan blaas je volgens mij de boel op.

Mway: dat is nog altijd geen antwoord op de vraag. Gebruik jij in je huis van die stekkerblokken? Maakt niet uit waar. Die smelten pas rap door. Als er iets smelt doet die davin trouwens ook geen hol, tot er effectief kortsluiting gemaakt wordt.

Ik wil hier wel is een deftige verklaring voor. Dat het niet voor die piekspanning op te vangen is ben ik in ieder geval van overtuigd. Iets dat gezekerd is op 6 ampere springt bij meer dan 6 ampere, das wel effe het voornaamste nut van een relais.

Blani, waar zit je?

Vanop wikipedia:

In samenwerking met de starter veroorzaakt een VSA een korte stroomdoorgang door de twee gloeidraden. Wanneer de starter zich sluit onder invloed van de gasontlading in de starter (warmte + bimetaal) wordt de elektrische stroom zelfs zo hoog dat de twee gloeidraden roodgloeiend worden en de elektronen-emissie op gang komt. Wanneer de starter is gesloten, is er geen gasontlading meer in de starter en koelt het bimetaal af. Hierdoor opent het zich weer en veroorzaakt het VSA een hoge piekspanning die de gas-ontladingslamp doet ontbranden.
              Als de gasontlading eenmaal tot stand is gekomen zorgt het VSA ervoor dat de stroom binnen de gestelde norm blijft (Men kan dus niet een willekeurig VSA aan een gas-ontladingslamp koppelen!) Als een gasontladingslamp zonder een VSA zou worden aangesloten en de buis zou tot ontlading komen, zal de stroom door de buis zo hoog worden dat de zekering gegarandeerd door zal slaan, waarbij de buis zelfs kan exploderen!

Uw vsa controleert dus wat jullie denken dat de zekering doet.

Comment

Ik gebruik stekkerblokken 1 tent 2 en 1 tent 3 en op elk blok zit niet meer als 100watt.
                Dus daar ben ik niet bang voor en het zijn niet de goedkoopste dus zit wel snor.
                Maar ik snap nog steeds niet waarom je wil bezuinigen omdat als het fout gaat de kostenpost vele malen hoger is.

En wat jij bedoel heeft dat niet met wisselstroom te maken.

Comment

voor zo'n tijdschakelaar bij de gamma = 15€, Davin = 60€ of minimaal 4x gamma.
                  Davin heeft mij ook betere nachtrust.
                  Voor mij is de som vlug gemaakt, sorry

en als beginner heb ik voor matriaal gekozen die zich al bewezen hebben of de forum.

Comment

Maakt niet uit hoeveel watt daarop aangesloten is, die dingen zijn gevaarlijk. Haal maar is eentje open... Daar heb je pas gevaar voor kortsluiting, maar soit.

Als die zekering nodig is, waarom kweek ik dan nu al jaren zonder problemen? Als die iets doet dan moet die dat continue doen, niet dan wel en dan niet. Ik kweek sinds 2008 met hps en heb nog nooit een extra zekering tussen mijn timers gezet. De timer die ik daar is beschreven heb doet het al een jaar of 5 zonder problemen. Dan is het voor mij duidelijk dat die ok is.

Comment

Ja, maar om dan te gaan veralgemenen dat je mits een goeie timer geen extra zekering nodig hebt, is volgens mij niet correct.
                      Maar net zoals jij, verwacht ik hier hopelijk een antwoord op de grote vraag.
                      Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

ik heb helaas niet het antwoord hierop maar ben reuze benieuwd....
                        Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dan men karakter heeft...

Comment

Het hangt uiteraard af van de inschakelstroom van de VSA die je gebruikt. Ik heb een Digistar 400W EVSA en die heeft een inschakelstroom van <= 25A, maar die schakelt dan ook langzaam in. Bouwt geleidelijk op van 250W naar de 400W neem ik aan.

Een relais heeft doorgaans ook wel een belastingstroom en een inschakelstroom (of piekstroom) in de specs staan. De belasting zit doorgaans wel snor, maar als de maxium inschakelstroom te laag is dan kan de tijdschakelaar alsnog vrij rap kapot gaan.

Je kunt ook los een wat zwaarder relais kopen dat schakelt op 230V en dan je goedkope timertje gebruiken om dat zwaardere relais te schakelen. Een finder 66 relais heeft bijvoorbeeld een maximale belasting van 30A en een maximale piek van 50A. Die kosten 15 euro ofzo. Maar goed, een kant en klaar kastje is dan wel zo eenvoudig/veilig.

Een goed relais met 2 polen heeft ook als voordeel dat je beide draden schakelt. Ik heb mijn T-neon ooit op zo'n goedkope tijdschakelaar gehad en toen zat de stekker "verkeerd om" waardoor er gewoon stroom bleef staan op het armatuur. Alleen de nul draad was onderbroken terwijl de fase draad aangesloten bleef. Strikt genomen zou er dan ook geen stroom mogen lopen, maar dat deed het wel. Als de lamp uit stond bleef het licht flikkeren en het hele armatuur werd bloedheet.

Het probleem zit hem overigens niet in de zekeringen, maar in de schakel contacten van het relais. In de meterkast zit ook een 16A relais en die klappen er ook niet uit. Die zijn daarop berekend dat ze tijdelijk een veel hogere stroom aan kunnen. Die contactjes van het relais branden door de vonk bij het inschakelen aan elkaar. Of het hele relais vliegt in de hens door die vonken.
                          Last edited by Wietefras; 16 January 2015, 17:16.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

En aan de andere kant geeft dat een vals gevoel van veiligheid als je denkt dat een zekering van 6 ampere een piek gaat opvangen die veel groter is Daarom denk ik daarover na. Ergens kloppen die cijfers niet. De meeste tijdsklokken die ik al heb vastgehad zouden 16 ampere en 3500 watt aankunnen. Duidelijk ni. Maar mijn huidige doet dus al 5 jaar dienst zonder problemen.
                            Volgens mij heeft het meer te maken met de tijdsklok zelf. Dat er iets van over blijft van die piekspanning zou logisch zijn. Maar sowieso niet meer dan 6 ampere, anders springt de davin en moet je hem resetten.

Dus dan zou die davin meer specificaties moeten hebben en slaat die 6 ampere op continue stroom? Waar zit die piek, waar heeft dat impact op? Hoe hoog ligt die juist? Denk ik verkeerd als ik denk dat die spanning binnen de vsa blijft of komt die terug? Waarom vangt mijn huidige tijdschakelaar dan al 5 jaar die piekspanning op, ook van een 600 watter?

Comment

Ik heb een probleem met de Davin Schakelklok.

Mijn lamp. De Gavita pro 600watt schakelde continu niet aan met de davin schakelklok. Ik moest de stekker
                              wel 4 of 5x erop nieuw in doen, wilde hij aanschakelen. De eerste 3 weken was dit zonder probleem.

Nu is de Davin opgestuurd voor een ander relais erin en doe het nu tijdelijk met de

Het leveren van alle hobby kweek producten. Licht, Lucht, Water. Groten merken, zoals Secret Jardin, Gavita, Lumatek, Philips,G-Tools, Rhino filters, Canna, Metrop, Hypro, Hotbox pH en EC meters, alles snel en goed geleverd. Natuurlijk een goede service

Het probleem is echter niet verholpen. Ik moet nog steeds 4 a 5x de stekker erop nieuw in
                              doen, om de lamp opgestart te krijgen.

Overigens word de schakelklok niet warm mocht hij eenmaal aan staan.

Heeft iemand een suggestie voor mij welke schakelklok hier goed voor is? Ik wil eigenlijk
                              een andere, omdat ik me toch niet helemaal lekker voel bij zo`n klein schakelklokje.

Comment

Bezig...
                              X