Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verhouding filter-afzuiger ????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verhouding filter-afzuiger ????

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik vroeg me dus af wat de ideale verhouding is tussen de capaciteit van je filter en ja afzuiger
    Ik heb hierover al bijna alle verschillende meningen gehoord en zou dit toch graag uitgeklaard zien

    sommigen zeggen dat de capaciteit van je filter groter moet zijn dan de capaciteit van je afzuiger , bv afzuiger 10000cub en filter 1400 cub

    andere meningen zeggen dat de filter een drukval creert voor je afzuiger ,begrijpelijk, waardoor deze slechts op een gedeelte van zijn capaciteit kan werken, en dat je filter niet groter moet zijn dit maximale werkingsdebiet bv afzuiger 1000cub en filter 700 cub
    maar hoe weet je hoeveel deze verhouding juist ligt? moet je al bijna drukvallen gaan berekenen van je aanzuig ingang, tent, filter en slangen . . .

    nog ander punt is dat ik heb gehoord dat een filter een bepaald optimaal werkingsvlak heeft,dwz dat je een minimum en dus ook maximum debiet zou nodig hebben dat door je filter gaat voor een goede filtering, en dit staat bij sommige filters ook aangegeven dacht ik
    hoe los je dit op als je afzuiger gedimd zal draaien ?

    #2
    Re: Verhouding filter-afzuiger ????

    Venturi-effect

    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

    Ga naar: navigatie, zoeken

    De druk bij 1 is hoger dan bij 2 (drukverschil is 'h') en de relatie met de stroomsnelheid is dezelfde als voor druk.


    Een venturi is een doelbewust in een stromingkanaal voor vloeistof of gas aangebrachte vernauwing. Doordat het passerende medium een snelheidsverhoging ondergaat ontstaat daardoor op die plek een drukverlaging; het venturi-effect. Bij bepaalde toepassingen kan door een in de venturi aangebrachte zijaansluiting gas of vloeistof worden aangezogen.
    De drukverlaging (h) kan worden beschreven volgens de Wet van Bernoulli met de volgende formule (zie tekening); .
    De venturi dankt zijn naam aan de Italiaanse natuurkundige Giovanni Battista Venturi.


    Een filter gedraagd zich net als een vernouwing, bij een hoge gas stroom (te klein filter, of te krachtige afzuiger) zal de druk dalen, waardoor het gas minder tijd doorbrengt in het filtermedium.....

    Grtz.
    Last edited by Jointjedraaien; 22 November 2013, 02:46.

    Comment


      #3
      Re: Verhouding filter-afzuiger ????

      Jij zegt : sommigen zeggen dat de capaciteit van je filter groter moet zijn dan de capaciteit van je afzuiger , bv afzuiger 10000cub en filter 1400 cub

      Ik denk dat je 1000 en 1400 bedoelde?

      Comment


        #4
        Re: Verhouding filter-afzuiger ????

        INDERDAAD had er al een op , bedoelde afzuiger 1000cub en filter 1400

        dus ? ? ?

        Comment


          #5
          Re: Verhouding filter-afzuiger ????

          Zelf gebruik ik een 500cub filter op een 120cub afzuiger......werkt prima.

          nog ander punt is dat ik heb gehoord dat een filter een bepaald optimaal werkingsvlak heeft,dwz dat je een minimum en dus ook maximum debiet zou nodig hebben dat door je filter gaat voor een goede filtering, en dit staat bij sommige filters ook aangegeven dacht ik
          hoe los je dit op als je afzuiger gedimd zal draaien ?
          Denk dat bij hobby gebruik, dit te verwaarlozen is.....en is dus geen probleem om te dimmen.

          Grtz.

          Comment

          Bezig...
          X