Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

RollUp's Grote Tuinverbouwing

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    RollUp's Grote Tuinverbouwing

    Korting op 420shop
    Na een aantal kweekjes gedraaid te hebben, ben ik steeds meer gaan nadenken over mijn opstelling. Mijn huidige kweek staat nog wel een week of 4. Dit geeft mij mooi de tijd om alvast wat aanpassingen voor te bereiden.

    Nieuw Voorgroei- & Drooghok

    Ik wil vanaf de volgende ronde een apart groeihok en drooghok tot mijn beschikking hebben. Inmiddels heb ik een mooie ruimte gevonden waar ik een kleine kast in ga maken. De afmetingen zullen 80cm (lengte) x 60cm (Hoogte) x 50cm (Diepte). Hier zullen de dames ontkiemt worden en groeien tot ongeveer 15cm waarna ze verhuizen naar het groeihok. Het kastje zal een klep krijgen (zoals die keukenkastjes). Ben nog wel opzoek naar goede scharnieren, de plaatselijke Gamma had niet veel.

    Voor de afzuiging ga ik gebruik maken van PC ventilatoren. Ik moet nog uitreken hoeveel m3 ik precies nodig heb en welke ik dan kan gebruiken. Liefst wil ik er maar 1 hebben zodat er later eventueel een filter op kan.

    Ik twijfel nog of ik gebruik ga maken van TL of van TNeon. Ik neig nu naar Tneon. Ik heb het idee dat het wat betreft prijs niet veel van elkaar scheelt. Als je ook rekent inclusief kappen. Voor 50 euro kan je al een complete set Tneon kopen. Voorlopig is dat nog niet nodig allemaal, zal eerst gaan drogen in het hok. Aan het eind van de volgende kweek zal ik ook echt gaan voorgroeien in het kastje.

    Foto's zullen later volgen wanneer de bouw zal starten. Hout is in ieder geval al binnen

    Het Groeihok

    Mijn huidige hok is een relatief klein hokje met ook nog een schuin aflopend dak. Vooraan heb ik ongeveer 1m70 en een meter verder is het ongeveer 1.50cm. Verder is het hok ongeveer 90cm breed. De diepte is in principe ruim 2 meter, maar de ruimte na een meter is niet bruikbaar voor plantjes. Dat is veel te laag. Nu heb ik na ongeveer een meter zwart/wit folie gehangen als een soort van muur. Dit ga ik weer weghalen waardoor ik wel gebruik maak van de lucht in de totale ruimte.

    Ik kweek met een CoolTube en dat blijf ik doen. Wel heb ik inmiddels een nieuwe CoolTube voor een slang van 160mm. Ook mijn nieuwe koolstoffilter heeft een flens van 160mm.

    Ook heb ik een betere afzuiger, namelijk 750m3. Ruim voldoende, zodat ik de afzuiger lager kan zetten om hetzelfde te bereiken als nu. De afzuiger heeft een flens van 200mm dus zal met wat verloopstukjes alles netjes monteren.

    Ik heb nu twee inlaten aan weerskanten. De linker ga ik verkleinen omdat deze mogelijk de gebruikte lucht weer wat naar binnen zuigt. De rechter ga ik dan juist weer vergroten. Ook zal ik slangen zetten op de inlaat om beter het licht te weren en goed te kunnen bepalen waar mijn lucht instroomt.

    Voordat ik het groeihok aan kan passen zal eerst mijn huidige kweek moeten zijn afgerond. Het voorgroei kast ga ik wel alvast bouwen en zal ik gebruiken voor het drogen van deze kweek.

    Jullie op- of aanmerkingen hoor ik graag! Plannen kunnen altijd verbeterd worden
    Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

    Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

    #2
    Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

    Je denkt iig al goed vooruit, rolly. Ik kan nu niet direct aanwijzen wat je op je huidige plan kan gaan verbeteren. Als je misschien wat pics kan plaatsen van de ruimte en van je kastje. Dan wordt het gelijk wat tastbaarder voor ons en kunnen we denk ik wat toepassingsgerichter gaan denken. Verder top plan, leuk dat je ons in je denkproces wil laten meedenken. succes

    Comment


      #3
      Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

      Thnx Ronson!

      Heb inmiddels de oplossing voor de scharnieren. Ik had nog een aantal liggen van de Ikea die prima gaan voldoen! De afzuiging ben ik ook wel uit, verbaast me alleen hoe weinig voldoende zou moeten zijn. Ik ga nu uit van (0,8 x 0,6 x 0,5)x 100 (verversingen per uur)= 24m3. PC fannetjes zijn al snel 50m3, ruimschoots voldoende

      Als ik morgen tijd heb, zal ik wat fotootjes maken en posten.
      Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

      Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

      Comment


        #4
        Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

        Ik ben inmiddels begonnen met het bouwen van het groeihok. Alles staat nu op definitieve plek, al heb ik nog wel het eea te doen

        Voorgroei hok 1.jpgVoorgroei hok 2.jpgVoorgroei hok 3.jpg

        Voor het gat in het hout komt een PC fan van CoolerMaster. Deze zal ik aansluiten op een oude Nokia oplader, werkt nu prima. Ik wil echter wel de fan kunnen dimmen als dat nodig is. Binnenkort ga ik een Fan Mate halen (paar euro) waardoor het regelen van de fan een eitje is.

        Ik zal een flens monteren op de buitenkant en met een slag verbinden met mijn 'oude' koolstoffilter. De lucht zal er dan doorheen geblazen worden om zo van geurtjes af te komen.

        Ook ga ik nog een stopcontact monteren. Gelukkig zit er nog een lasdoos, dus dat wordt een makkelijk klusje. Zal er wel even voor zorgen dat alles daar goed wordt afgedekt voor eventueel vocht.

        Schanieren zijn klote dingen. Ik heb het eea geprobeerd, maar dit gaf een klote resultaat. Toen bedacht ik me dat het veel makkelijker kan. Ik haal nog van die magneetjes waarmee je een deur dicht kan houden. Monteer er een paar en klaar is kees.

        Dan als laatste bouwkundige aanpassing; de inlaat. Ik twijfel nog waar ik dat zal doen. Ik kan het rechtsvoor aan de onderkant doen, of rechts in de rechter wand. De laatste is veel beter omdat dan minimaal gebruikte lucht weer wordt aangezogen. Alleen zie ik het niet zo zitten om een heel gat weer in mijn muur te maken. Dan is de voorkant misschien toch wat beter.

        Als laatste zal ik dan de randen afkitten en de binnenkant bekleden met zwart/wit folie.

        De maten zijn overigens 80 breed x 60 hoog x 50 diep.
        Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

        Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

        Comment


          #5
          Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

          Inmiddels ben ik weer wat opgeschoten, tijd voor een kleine update.

          Het deurtje heb ik vast gezet met van die magneten. Ik til nu het hele paneel eraf. Eigenlijk een een prima oplossing omdat dit me wat meer werkruimte zal geven straks. Ook heb ik een stopcontact gemonteerd. Verder heb ik zwart/wit folie bekleed.

          Electro.jpgVoorgroei hok bekleed.jpgVoorgroei drooghok dicht.jpg





          De uitlaat is gemonteerd. Ik heb de ventilator vast geschroefd aan de binnenkant en een fles (120mm) aan de buitenkant. Hieraan vast een afzuigslang waaraan straks het koolstoffilter aan gekoppeld kan worden.

          Uitlaat.jpg

          Dan hebben we nog de inlaat. Ik twijfelde wat ik ging doen, maar ben toch maar voor de meest ideale oplossing gegaan. Een gat in de muur... Netjes een rooster voor geplaatst, daarachter komt nog wel een panty. Dan ga ik later doen.

          Gat.jpgGat met rooster.jpg


          Verder is het hok eigenlijk wel klaar. Alles is netjes lichtdicht, alles werkt... Wel dus nog die panty voor het gat plaatsen. Ook heb ik die fan mate nog niet, binnenkort maar even halen ergens. Voor het drogen is nu alles wel gereed. De Tneon komt later weer, ik zal toch pas na de volgende ronde gaan voorgroeien. Dat heeft nu dus geen haast.

          Ik had er verder niet bij stil gestaan, maar er passen mooi twee droognetten in. Komt weer perfect uit!

          Drooghok.jpg


          Zo, en nu nog wachten tot me huidige ronde klaar is. Dan kan ik mijn groeihok gaan aanpassen terwijl mijn wietje ligt te drogen
          Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

          Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

          Comment


            #6
            Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

            Ziet er netjes uit! Komt zeker goed
            grts
            -

            Comment


              #7
              Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

              Vandaag weer wat spullen gehaald. De afzuigslangen zijn binnen alsook de verschillende verloopstukjes, flensjes e.d. Voeding van Dutch pro is ook binnen. Alleen nog de additieven, alleen die haal ik bij een maatje. Ik neem daar gewoon 250ml van over. Een liter is namelijk gewoon te veel.

              Mijn boodschappenlijstje is nog:

              - Vijverfolie
              - Tneon
              - Voorgroeipotjes
              - Light mix aarde


              Ik ga toch de volgende ronde gelijk voorgroeien, dus de Tneon moet er toch gaan komen. Dat betekent dat zodra deze ronde klaar is, ik mijn hok snel weer gereed maak zodat de dames gelijk in de bloei kunnen. Word even goed plannen allemaal..

              Het Droog/Groei hok krijgt dus nog vijverfolie en nog een panty voor de inlaat Lamp erin, en dat is klaar voor de start!
              Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

              Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

              Comment


                #8
                Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

                Dat ziet er goed uit, ouwe klussert. Willem bever kan hier nog een puntje aan zuigen.
                Nou ik geloof dat je niet echt meer hulp nodig hebt. Je heb het goed voormekaar hoor.. FF een likkie verf dan is het helemaal af.
                Oh ja die lamp, maar dat is nu zo gebeurt.

                Comment


                  #9
                  Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

                  Leuk kastje. Alleen is die WCD niet geschikt voor vochtige ruimtes toch ?
                  Ik had ook gewoon witte latex gebruikt voor de binnenkant, in plaats van dat folie, mgoed, da's een keuze.
                  Voorlopig kun je weer vooruit.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

                    WCD? ohhh wandcontactdoos Duurde even voordat ik die door had, kan ook aan mijn blowtje liggen :p

                    Maarre, geen idee joh :-/ Toch handig dat ik het hier neerzet ) Zal hem vervangen, gelijk ook maar in mijn bloeihok gaan doen dan. Thnx!

                    Overigens denk ik dat mijn pc fan ook niet echt tegen een hoge lv kan


                    Witte latex had ook gewerkt. Ik heb alleen de rare eigenschap om zo om de 3 rondes het zwart/wit folie volledig te vervangen ivm hygiene. Ik heb nu dus ook een rol liggen
                    Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

                    Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

                    Comment


                      #11
                      Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

                      Vandaag de panty voor de inlaat gedaan. Ik zat daar altijd enorm mee te kloten. Tegenwoordig leg ik eerst ducktape in een vierkant neer met de plantrand omhoog. Daar leg ik de panty op en vouw de tape om. Zo heb je snel en eenvoudig een stevig frame voor je panty.

                      Zo ziet dat er uit als je 2 foto's in photoshop bewerkt; Het rooster met daarachter de panty:

                      inlaat .jpg
                      Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

                      Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

                      Comment


                        #12
                        Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

                        Ik heb vandaag de Tneon ontvangen van de meneer van de TNT. Ik heb het zaterdagnacht besteld, dus al met al een snelle levering.

                        Hierbij dus ook wat credits voor www.desjop.nl. Ik werd netjes op de hoogte gehouden van de voortgang via mail en kon ook het pakketje volgen. Enige opmerking is wel dat het pakketje bij mijn buren is afgeleverd terwijl op de site juist staat vermeld dat dit nooit zal gebeuren. Al met al ben ik tevreden.

                        De Tneon zat goed verpakt en was een cadeautje om uit te pakken. Het pakketje bestaat uit 2 lampen in doos, de reflector in een doos en het voorschakelgeval (weet echt ff niet hoe dat heet) in een doos. In elkaar zetten is niet te vergelijken met Ikea. Voorschakelgeval op de reflector schuiven en met twee meegeleverde vleugelmoertjes vast zetten. Lampen erin schuiven en een soort van PC-stroomkabel aansluiten en gaan met die banaan! Komt geen gereedschap aan te pas Daardoor kon ik dan wel helaas minder lol hebben in het in elkaar zetten, was hooguit 2 minuten...

                        Alles had ik al gereed gemaakt, dus het was een kwestie van de ketting om maat maken en de Tneon ophangen.

                        Bij het pakketje zaten ook 5 voorgroeipotjes, 7x7x8. Jeetje, wat zijn die klein... Op advies van mijn growshop heb ik deze gekocht en wil ik hierin gaan ontkiemen om ze na een week a anderhalf ze over te potten naar 11 liter potten.

                        Een fotootje zeg soms ook wat:

                        Tneon in hokje.jpg

                        Ik ben 'as we speak' aan het testen wat de temperatuur doet. De Tneon staat te branden en mijn ventilator staat aan. Straks even kijken wat de temperatuur doet

                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        Housten we have a problem!

                        De temperatuur wordt hoog, te hoog! Ongeveer 35 graden. Dat moet ik niet hebben!

                        Ik vond nog een andere adapter waarmee je ook het aantal volt kan kiezen. Nu heb ik dus een variabele afzuiger! Dat is het goede nieuws...

                        Het minder goede nieuws is dat de temperatuur nu tot ongeveer 30 is gereduceerd. Dit vind ik eigenlijk nog iets te hoog. Nu is de temperatuur als de lamp niet aan staat ongeveer 26 graden. Blijkbaar krijg ik een toename van ongeveer 4 graden. Hopelijk als het straks weer kouders is, zou het wel goed moeten komen (hoop ik).

                        Als alternatief heb ik nog mijn huidige afzuigertje, dat is een kleintje. Misschien wel kleiner dan ik in eerste instantie dacht. Nadeel is wel dat ik dan weer een controller nodig heb. Dingen zijn toch best prijzig. Trouwens ook een kans dat mn kleine zaailingen dan door de buisafzuiger worden getrokken

                        Nog maar even afwachten hoe het straks is als ik echt wil gaan voorgroeien. Hopelijk over een week of 2.

                        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                        Nog een toevoeging waar ik jullie hulp bij nodig heb

                        Ik zie toch hier en daar wat licht door kiertjes komen bij het deurtje. Ik heb nu geprobeerd om het kit dit dicht te krijgen, met aan 1 kant dan plastic wat ik er weer af heb getrokken zodat het deurtje niet vast gekit zit. Maar dan nog schijnt er wat licht door.

                        Jullie een idee hoe ik dit kan doen? Ik heb dat namelijk straks ook bij mijn bloeihok.
                        Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

                        Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

                        Comment


                          #13
                          Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

                          Is vet gedaan roll, mooi werk geleverd
                          Kan niet wachten tot je alles ns laat draaien & je lv en temp. Onder controle hebt in je nieuwe kastjes
                          Probeer gelukkig te zijn met wat je hebt, ook al is dat niet veel!

                          Comment


                            #14
                            Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

                            Thnx NiK!

                            Ben ook erg benieuwd hoe het zich gaat houden allemaal. Volgende week ga ik starten!
                            Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

                            Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

                            Comment


                              #15
                              Re: RollUp's Grote Tuinverbouwing

                              Succes!
                              Probeer gelukkig te zijn met wat je hebt, ook al is dat niet veel!

                              Comment

                              Bezig...
                              X