Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kast / Tent / Zelfbouw

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kast / Tent / Zelfbouw

    Korting op 420shop

    #2
    Re: Kast / Tent / Zelfbouw

    Er zijn toch wel mooie kweeksetjes te koop tegenwoordig die niet al te duur zijn.

    Het probleem van een kastje bouwen, is dat er veel meer bij komt kijken dan je in eerste instantie denkt en je hebt alsnog al de dure apparatuur nodig.

    Een latten-frame die je later gaat bekleden met MDF/gipsplaten is de meest ideale zelfbouwconstructie als je het mij vraagt, alleen is hout natuurlijk erg brandbaar enzo Als je MDF neemt, kan je dit coaten met een impregneer-middel en daarna een folie over spannen. Als je de platen van te voren voorziet van een reflecterende en isolerende laag zal het een stuk makkelijker en veiliger worden.

    Het nadeel van dit alles is dat je hier toch al vrij lang mee bezig gaat zijn + de kosten die je maakt, kan je in principe ook een kweektent voor halen met een stuk minder stress. Hier zitten dan ook alle aansluitingen en ophangpunten in

    Ik persoonlijk zou zeker voor optie 3 gaan als ik de mogelijkheden zou hebben, als je de kast zelf gemaakt hebt, is het des te meer liefde voor je plantjes ^^

    Hoop dat je hier wat mee kan, tis hoe ik er tegen aan kijk en hoe ik het zelf ook aan wil gaan pakken de kweektentjes zijn leuk, maar tis zo makkelijk en ik ben ook niet zo handig, 1x een half-bakken actie en ik kan weer een nieuwe tent aanschaffen
    sigpic
    Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

    Comment


      #3
      Re: Kast / Tent / Zelfbouw

      Ok bedankt voor de snelle reactie,

      Ik denk dat ik voor optie 3 zal gaan idd leuker om te doen en heb je ik dan de ideale groote voor wat ik nodig heb,, eerste gedacht was ook voor een latten frame te maken maar dan dacht ik van gewoon de platen op maat te doen zagen en zulk (wel grotere) ijzers plaatsen om ze te bevestigen en nog paar extra bouten... maar meschien dan tog lattenframe is idd wel tog steveger

      Noujah morgen zal ik eens gaan informeren in een winkel of 2.


      Ik hou jullie op de hoogte

      Comment


        #4
        Re: Kast / Tent / Zelfbouw

        Enkel de platen, geeft je wel een mooie kist, maar deze zal erg onstabiel zijn. Een lattenframe geeft je een ferme structuur en degelijke stevigheid, waar je ook de lamp en evt een koolstof-filter aan kan hangen zonder dat de platen meegeven.

        Die hoeksteunen kan je alsnog gebruiken voor extra stevigheid
        sigpic
        Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

        Comment


          #5
          Re: Kast / Tent / Zelfbouw

          Ja idd zal het tog met een latten frame doen denk ik. Het is zoals je zegt als ik later de filter licht enz inhang dat het niet teveel schommeld .

          Die koolstof filter zou ik wel moeten van dicht kunnen zien heb het in de shop gezien maar weet niet echt goed hoe ik dat later zal inhangen , maar met die ruimte zal ik wel genoeg plaats hebben ,, en zal wel weten eenmaal ik het materiaal voor mij heb.


          kan al niet meer wachten .

          Comment


            #6

            Comment


              #7
              Re: Kast / Tent / Zelfbouw

              Ja idd dat denk ik ook, ben niet echt de beste klusjesman maar kan mijn plan wel goed trekken en ik vindt het leuk om te doen,,

              zal me eens informeren voor de groene versie is idd wel meschien beter,,, omdat je zegt vochtbestendiger als je gewone gipsplaten neemd zullen ze achter (lang termijn) beginnen vorten door de vocht die er in de kast bevindt ???
              En met gips platen moet je dan nog zwart wit folie doen aan de binnenkant of geven de witte gips platen voldoende reflectie ?

              zovizo heb ik voorgenomen om beter over lange termijn te doen dan snel iets in elkaar te prutsen.
              Last edited by Exmember3559; 28 June 2009, 12:17.

              Comment


                #8
                Re: Kast / Tent / Zelfbouw

                High Green

                Ja gewone gipsplaten nemen vocht op en gaan schimmelen. de groene gipsplaat (deze zijn ook echt groen)neemt bijna geen vocht op. Ze zijn wel groen dus of nog met folie werken of mat wit verven, (grondverf of witkalk). Voordeel van witkalk is dat het tevens een desinfecterende werking heeft. Mat wit reflecteert beter het licht dan alufolie of iets dergelijks en geeft geen hotspots. witkalk krijg je bij de boerenbond. Boeren kalken hun stallen wit om de zelfde redenen (lichtreflectie en desinfecteren). Bijkomend voordeel van witkalk boven verf is dat de kalk bijft ademen.

                grtz

                Comment


                  #9
                  Re: Kast / Tent / Zelfbouw

                  Wouw bedankt ,,

                  En een andere optie vb MDF of OSB plaat gebriken??
                  of Gyprok ( waterwerend en brandvertragend) maar waarschijnlijk duur

                  "'"Probleem"" is ook dat het aan de buitenkant niet te hard mag opvallen zal op zolder staan waarschijnlijk zal niemand deze ooit zien maar als er ooit iemand op de zolder gaat niet direkt zo speciaal kot ziet maar wel een gewone kast maar het is niet echt nodig maar zou wel handig zijn



                  Zal me tog informeren vo die groen gipsplaten en witkalk schilderen dan is het ook mooi effen.
                  Last edited by Exmember3559; 28 June 2009, 13:05.

                  Comment


                    #10
                    Re: Kast / Tent / Zelfbouw

                    Ja, plaatmateriaal gaat natuurlijk ook prima, maar is idd nogal prijzig. Voordeel is dat je de platen in de bouwmarkt netjes op maat kunt laten zagen. Je kunt natuurlijk ook een lattenframe maken en daar alleen een zwartwit folie een "tent" inhangen of eromheen maken maar das niet echt onopvallend natuurlijk Maargoed als ik niet wil dat er iemand op zolder komt dan komt er ook niemand op he, en ja helemaal onopvallend zal zoon ronkende kast niet zijn als je ventilators draaien.

                    Grtz

                    Comment


                      #11
                      Re: Kast / Tent / Zelfbouw

                      Oke, ik zal toch gaan voor de Gips platen zal het beste zijn en zoals je zegt met de ventilators en afzuiging die draaid zal het tog nooit onopvallend zijn, en op de zolder is er niet echt iemand die er op moet

                      Morgen eens gaan luisteren in doe het zelf winkel.



                      Bedankt voor alle snelle en deftige reactie's.

                      Ik hou jullie zeker op de hoogte

                      Comment


                        #12
                        Re: Kast / Tent / Zelfbouw

                        No problem,

                        Een goede voorbereiding is het halve werk. Wel slim van je om dat eens rustig voor te bereiden en niet gaat voor het snelle inelkaarplakwerk. Veel klus en plan plezier and keep ud up to date dude.

                        Grtz

                        Comment


                          #13
                          Re: Kast / Tent / Zelfbouw

                          Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
                          No problem,
                          Een goede voorbereiding is het halve werk. Wel slim van je om dat eens rustig voor te bereiden en niet gaat voor het snelle inelkaarplakwerk. Veel klus en plan plezier and keep ud up to date dude.
                          Grtz
                          bedankt

                          Zal ik zeker en vast doen

                          Comment


                            #14
                            Re: Kast / Tent / Zelfbouw

                            Ik heb zitten denken,

                            Zou willen 3(tot maximum4) plantjes willen houden en van dezez 3 het beste uittehalen van kwaliteit.

                            Een hok van 1m2 of 1.20M2 lijkt mij toch veel te groot voor 3 nee ?? en heb dan ook een grotere licht/afzuig(filtersysteem) nodig = meer electriciteit's vebruik??

                            Zou een van Kast van 90x90 en 2M hoog met een licht van 400w voldoende zijn of is er een groot hoeveelheid verschil omdat het kleindere licht is???

                            Comment


                              #15
                              Re: Kast / Tent / Zelfbouw

                              High

                              jaman is zeker wel voldoende denk ik. denk ook aan makkelijke afmetingen ivm houtafval en zo, liever iets meer plaats dat werkt wel zo makkelijk maar kan zeker 3 plante op 0.90 m3. zie veel 5 op 1m3 dus dah gaat wel, door de lichtconcurrentie passen de plantjes zich ook aan kwa groei. als je liever compacte brede planten hebt is een ruimere kast wel een aanrader. dus 3 op 0,9 gaat prima, goed plan

                              Comment

                              Bezig...
                              X