Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scroggen met RQS in de tent van een oude student

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

HPS: Scroggen met RQS in de tent van een oude student

Korting op 420shop
    Dag mede-kwekers en sympathisanten,

Het kriebelde om na lange tijd nog eens een verslagje te starten. Veel nieuwe "gezichten" precies ondertussen, maar wees allen welgekomen. Studeren doe ik al lang niet meer, maar dit forum blijft alleszins een leuke throwback naar die tijd met spannende kweekjes als complete beginner en van alles dat fout ging. Laatste 2 kweekjes (RQS Critical & Think Different AF) zijn offline verlopen en daar heb ik onder de 250-watter best wel veel aan overgehouden, althans gezien mijn niet-zo-geweldige track record.

Think Different wou ik al langs eens proberen. Herinner mij destijds filmpjes van die strain met geweldig dikke toppen en moet zeggen dat ze toen precies niet gelogen hebben...

Deze keer grijp ik terug naar RQS en is mijn keuze gevallen op een mix van vier soortjes:

- Blue Cheese (een mix van Blueberry en Cheese, 60% indica)
    - Purple Queen ("puur indica goud" met hopelijk ook een paarse kleur, 75% indica)
    - White Widow (een klassiekertje voor een stimulerende high, 50% indica)
    - Somango XL (eens iets fruitigs, 75% indica)

Mijn setup is al bijna 10 jaar ongewijzigd (op de filter en een aantal ventilatoren na) en bestaat uit:

- Secret gardin tentje 60x60
    - 250W MH-lamp & HPS-lamp op 400W Lumatek ballast met dimmer
    - 11L potten gevuld met Biobizz all-mix aarde
    - Biobizz startpakketje met groei- en bloeivoeding (+ TopMax)
    - Filter, afzuiging en clip-on fan

Schijnbaar ben ik dus één van die fossielen die nog met HPS kweekt. Wordt mogelijks dan ook laatste keer, want ben wel benieuwd naar het verschil met LED-lampen.
    Verder is het kweekje eigenlijk al een week of 5 aan de gang. Dus foto's die volgen zijn al wat gedateerd. Mijn plan was om nog eens een "echte" scrog te realiseren. Heb dat in het verleden al een paar keer geprobeerd, maar is nooit echt gelukt. Soms door kweekproblemen, soms omdat ik gewoon nog wat langer moest groeien. Het netje dat ik destijds stiekem uit de omheiningsdraad van m'n pa geknipt had, is ook nog steeds hetzelfde gebleven. Heb die dit keer wat meer in een half pipe gehangen omdat mij dat niet-onlogisch lijkt in functie van afstand tussen toppen en de lamp. Een mooi voorbeeldje hier, maar zo ver wou ik precies ook niet gaan.

Eerste keer dat ik niet met Plagron (terra) voeding kweek, maar de organische producten van Biobizz een kans geef. Hoef je blijkbaar ook niet meer af te zuren of EC te meten (kraantjeswater is hier immers best wel hard) en misschien bevordert het de smaak. De groeivoeding is eigenlijk FishMix, niet helemaal hetzelfde, maar zou een deftig alternatief moeten zijn. Heb dat (stinkend) spul al een aantal keer gebruikt om de plantjes te besproeien, zo ook tweewekelijks Vital versterkingsmiddel van ECOstyle. Blijf dat herhalen tot het wat te link wordt in de bloei. Voor de rest hebben ze nu pas na 5 weken een eerste dosis groei- en bloeivoeding gekregen: 0.5ml FishMix en 0.5ml Bloom op 1L water. Zal waar mogelijk het schemaatje van Biobizz trachten te volgen, maar bouw toch liever wat voorzichtiger op.

Zo, nu dan een overzichtje van hoe het de eerste 5 weken is gelopen. Ontkiemen is zoals zo vaak tussen vochtig keukenpapier snel & vlekkeloos verlopen. Hier kwamen ze allen net boven in wat zaai- en stekgrond, lichtjes bevochtigd met Spa blauw. Bij het voor-groeien stonden ze onder 2 koud-witte spaarlampen van 25W die twee weken op 24/24 bleven branden.

Daarna volgde de verhuis naar de tent met 125W spaarlamp. Die heeft een weekje op 18/6 gebrand tot het tijd was voor de MH-lamp. Ik dacht ook laten we eens knutselen en wat bodemreflectie maken.

De groei zat er best wel goed in en na 4 weken (en een keer toppen) kon ik m'n netje hangen. Veel gefoefel nu om water te geven en potten min of meer te wegen, maar het binden kan beginnen! Linksvoor staat de White Widow, rechtsvoor de Somango XL. Achteraan links en rechts de Blue Cheese en de Purple Queen.

En binden hebben we de afgelopen dagen al redelijk mogen doen. Zo staan ze er nu bij na precies 5 weken:

20220208_204837.jpg
    Niet alles gaat van een leien dakje wel, want al redelijk wat varenrouwmugjes gespot. Ik kijk het nog even aan met wat vliegenvangers en zal anders aaltjes moeten bestellen. Iets minder frequent water geven is lastig, want de dames zuipen al vrij hard (en snel een relatief kleine pot leeg). Ook de somango vertoont al van in het begin gele bladpuntjes en na eerst voedingsbeurt van gisteren zijn die precies nog wat meer verbrand. Zal die dus nog even apart moeten behandelen...

Heb de klok trouwens gisteren pas omgedraaid naar 12/12. Dat zou wel eens wat aan de late kant kunnen zijn, maar liever eens zo dan omgekeerd. 't Is wachten nu op de eerste bloeiverschijnselen en in de tussentijd blijven binden.

Shout-out tenslotte naar QnQ, vanwie ik hoop dat er binnenkort terug nieuwe posts te lezen vallen op dit forum!

Tot de volgende,
    Rodigan
    Last edited by Rodigan; 11 February 2022, 00:12.
    Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Het net zit in ieder geval netjes vol
    Veel succes deze ronde
    - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
    - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

• Rodigan
      Rodigan commented
      Editing a comment
      Bedankt. Ik heb wat opgestoken trouwens van jouw post over Biobizz en veelgemaakte fouten!

• kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      Fijn Ik moest het zelf eerst fout doen

Als ik dat zo lees en zie, kun je beter bij hps blijven. Als je onder led van deze knotsen van toppen wilt bereiken moet je ook de temperatuur gaan regelen en dat allemaal.

En jou half-pipe foto geen idee hoe je dat hebt gefixt. Maar het lijkt net een portaal naar een andere wereld/dimensie!!👽
    Last edited by Kunichika; 9 February 2022, 00:43.

Comment

• Rodigan
      Rodigan commented
      Editing a comment
      Da's geen foto van mij voor de duidelijkheid! Netje hier hangt een kleine 15cm hoger langs de buitenkanten, dus het is eerder een mini-ramp dan een half-pipe als we dan toch met skate termen werken

Combi van hps en led al aan gedacht?

Comment

• Rodigan
      Rodigan commented
      Editing a comment
      Niet echt, wordt dat zelfs gedaan? Moeilijk te realiseren ook vrees ik met zo'n beperkt oppervlak.

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Gewoon strips of balken ernaast hangen, de hps geeft meer rood naast de fullspectrum.

Ik zet mijn stoeltje hier neer !
    veel succes deze ronde, wel cool man zo’n halfpipe met wiet

Comment

Liked and subscribed
      Ganja always does the trick.

Comment

5 en een halve week ver ondertussen. Lamp brandt van 20h30 's avonds tot 8u30 's morgens. Temperatuur in tentje met lamp aan rond de 25°C, overdag rond de 18°C met de centrale verwarming hier. Da's prima zo lijkt me. Watergift momenteel vergroot van 500ml naar 750ml elke twee dagen. Water sijpelde daarnet uit de potten, dus dat zal hun dorst wat meer lessen. 2ml FishMix en 2ml Bloom op 3 liter water. Noch EC, noch pH (op papier) hoeven te meten, is toch lekker makkelijk. Benieuwd of dat vlot blijft lopen.

Ik zie al wat bloeihaartjes, maar op echte bloeiverschijnselen zal het nog even wachten zijn. Misschien ergens volgende week vormende kruintjes en dan kan ik de bloeidagen beginnen aftellen! Vanaf dan zal ik de bloeivoeding wat opschroeven en komt de HPS in de plaats van de MH-lamp.

De plantjes zelf groeien rustig verder en het netje begint aardig te vullen.

20220211_211540.jpg

Na wat dief- en bindwerk zien ze er terug wat anders uit. We laten ze nu opnieuw een dag of twee met rust en dan zal dit proces zich nog wel een aantal keer herhalen.

20220211_215803.jpg

Fijne avond & tot de volgende,
        Rodigan
        Last edited by Rodigan; 14 February 2022, 22:30.
        Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

Ziet er goed uit, mooi die bocht in dat netje, zo zag mijn scrog er afgelopen zomer buiten ook uit suc6 verder en keep in green.
          buiten-2020, 2021, 2022, 2023
          Hydro-met afjes-2022

Comment

Veel succes man, ik volg je scrog

Eerste keer FEMS onder LED
            Indica Medisch rondje van Barneys

Comment

ThinkDifferent zonder zwanzen de nr 1 Autoflower, als opbrengst als effect enz !

Heftige scroggtoestanden hier, kom even meegapen hmmm dus de bindmethode het verschil tussen dat en onderstoppen zal ik zelf moeten ondervinden maar met wat bind je dan met reppelklemmen ?

Veel succes!
              ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

Comment

• Rreppellsteeltjam
                Editing a comment
                Eerst onder het gaas houden, oppervlak halfvol is over op 12/12, onderkant vol dan opbinden of snoeien.

• Rodigan
                Rodigan commented
                Editing a comment
                Helaas door omstandigheden de TD's wat te vroeg moeten oogsten. 60 dagen bloei, maar hadden nog makkelijk 2 weken langer gekund. Dat in combinatie met het warme weer in laatste fase (incl. drogen) zorgde voor een wat tegenvallend effect.

Om te binden gebruik ik van die kleine zwarte kabelbinders. Klemmetjes zoals hier onderaan hadden ook wel gekund. Hier is het een combinatie van onder het net duwen of vastbinden, beetje afhankelijk van de tak en locatie...

• Rietslang
                Rietslang commented
                Editing a comment

You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 1 photos.

Comment

Zo, 6 weken ver en de eerste week 12/12 achter de rug. Her en der bloeihaartjes bij alle plantjes, maar nog iets te vroeg om "officieel" te starten met (af)tellen.
                Voorlopig geen problemen, behalve dan die vervelende mugjes. Voor de foto nog een hoop blad verwijderd en de meeste takken in het midden terug onder / tegen het net gebonden.

image_432787.jpg 20220215_214217.jpg

Om wat extra ademruimte te geven aan de takken langs de rand, heb ik op ingenieuze wijze het 60x60 oppervlak van de tent wat vergroot. Deze week hier ook nog een tip gelezen van LR2 om met bvb. wat latjes hout een opening te laten tussen de grond en de potten zodat er langs daar ook wat makkelijker zuurstof tot bij de wortels kan.

20220215_213826.jpg

Nog een panoramische blik onder de rok om af te sluiten en dan horen jullie mij de volgende keer opnieuw.

Fijne avond,
                Rodigan

Comment

Ziet er goed uit, succes deze ronde!
                  Horks Fototopic 2.0

Comment

Gaat lekker, mooi hoor.
                    buiten-2020, 2021, 2022, 2023
                    Hydro-met afjes-2022

Comment

Hallo!

Ze zijn aan het bloeien, dat kunnen we nu wel stellen. Overal pruikjes en quasi alle 4 tegelijk ermee begonnen, da's wel straf. De ene zal misschien wat langer nodig hebben dan de andere, maar dat zien we dan wel. Geschat is vanaf vandaag nog 9 à 10 weken te gaan, afhankelijk van de trichoompjes natuurlijk. Morgen gaat de HPS in de socket. Dan wordt het weer wat lastiger om foto's te maken.

20220218_221744.jpg 20220218_221613.jpg
                      Die fameuze half pipe is een beetje tot stand aan het komen. En een vol netje zoals ik het min of meer wou .
                      Ben alleszins gestopt met binden omdat ik eigenlijk geen plaats meer heb, vooral in het midden en de buitenkanten. Verwacht nu wel nog een paar weken strek, maar hopelijk blijft het binnen de perken.

Temperatuur niet bijzonder hoog, zo'n 25°C met de lamp aan en 18°C overdag en LV tegen de 60. Dat laatste is iets waar we misschien nog op gaan moeten letten naar het einde van de bloei toe. Geef verder afwisselend water met en zonder voeding. Zopas mét voeding, met name 1ml FishMix en 1.5ml Bloom per liter water. De white widow en somango zuipen het meest (zo'n 750ml om de 2 dagen), de twee langs achteren hebben met 500ml voorlopig precies wel voldoende.

Vlotter kon de groei niet verlopen zijn, maar blijf het toch wat spannend vinden dat wateren met Biobizz / organische voeding. Je geeft de controle precies uit handen en maar hopen dat de bodem z'n werk doet...

Bedankt voor het meelezen en tot de volgende,
                      Rodigan

Comment

• Rodigan
                        Rodigan commented
                        Editing a comment
                        Hi,
                        Nee, het is pH- van Biobizz. Heb een schemaatje afgehaald, maar de hoeveelheden die zij aanraden, lijken mij toch wat aan de hoge kant. Probeer wel op een gelijkaardige manier op te bouwen. Grow en bio "heaven" erbij besteld. Niks aan het toeval overlaten

• Alzheimer
                        Alzheimer commented
                        Editing a comment
                        ja de meesten houden eerst de helft aan van dat schema en kijken dan hoe de plant reageert. tenminste dat is wat ik hier meestal lees

• Rreppellsteeltjam
                        Editing a comment
                        Die van biobizz is niet bio organisch?
                    Bezig...
                    X