Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zaadjes of stekken??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    zaadjes of stekken??

    Korting op 420shop
    Ik wil 5 plantjes gaan kweken, wat is verstandiger, zaadjes ontkiemen of stekken kopen?? Wat zijn de voordelen en nadelen ervan

    #2
    Re: zaadjes of stekken??

    voordelen van zaadplanten zijn oa:brengen geen ziektes mee ,zoals spint,meeldauw of tmv.
    zaadplanten hebben n penwortel,en dikkerre bladeren(cellen).
    nadelen,vaak verschillende phenos,evt mannetjes of hermafrodieten.een stek is als t goed is een geselecteerde moederplant.geselecteerd op verschillende zaken,oa opbrengst ,kwaliteit en snelheid.nadeel zijn bv de eerder genoemde ziektes,en t ontbreeken van n penwortel.omdat stekken vaak niet genoeg wortel/blad verhouding hebben,zijn ze de eerste dagen afhankelijker van n hoge lv.
    grtz

    Comment


      #3
      Re: zaadjes of stekken??

      Hoi bro,

      binnen in een tentje of buiten?

      De oerhippie.
      The seeds of today are the flowers of tomorrow

      Comment


        #4
        Re: zaadjes of stekken??

        -tot 30% meer opbrengst met zaad
        -makkelijker en gecontroleerder verkrijgbaar, je weet tenslotte wat je koopt met zaad, met stekken is dat maar de vraag

        In de ideale wereld worden moeders inderdaad geselecteerd. Maar we leven niet in een ideale wereld, en dat zie je duidelijk aan de soorten stekken die je zoal kan kopen. Want wat is het meest verkrijgbaar ? Natuurlijk de soort DIE HET MAKKELIJKST TE STEKKEN IS. Natuurlijk zijn er superstekkenboeren die alles volgens de regelen der kunst doen. Maar die jongens hebben het niet makkelijk tegenwoordig, zij zijn echt de sigaar als ze gepakt worden weet je.

        Ik heb beide veelvuldig gekweekt (zaad en stekken), en ben inmiddels ervan overtuigd dat vanuit zaad kweken voor hobbykwekers stukken slimmer is, tenzij je een goeie stekkenboer in je bekendenkring hebt.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #5
          Re: zaadjes of stekken??

          Oorspronkelijk geplaatst door markster View Post
          voordelen van zaadplanten zijn oa:brengen geen ziektes mee ,zoals spint,meeldauw of tmv.
          zaadplanten hebben n penwortel,en dikkerre bladeren(cellen).
          nadelen,vaak verschillende phenos,evt mannetjes of hermafrodieten.een stek is als t goed is een geselecteerde moederplant.geselecteerd op verschillende zaken,oa opbrengst ,kwaliteit en snelheid.nadeel zijn bv de eerder genoemde ziektes,en t ontbreeken van n penwortel.omdat stekken vaak niet genoeg wortel/blad verhouding hebben,zijn ze de eerste dagen afhankelijker van n hoge lv.
          grtz
          Hoi markster,

          Heb 3 planten waarvan 2 planten uit zaad, de een was een man, de ander heeft een zware schimmel.
          Verdikkingen en witte uitslag op de stelen. Nieuwe groeischeuten trekken krom en hangen naar beneden.
          Dit is buitenkweek. Normaal altijd stekken pp, haze, die gaan altijd goed. Die komen elk jaar van een goeie
          kweker af die een mooie moederplant heeft. Heb dit jaar 2 uit zaad, zonde van die man. heb weer een
          nieuwe daarvoor. Die schimmel ziet er erg broerd uit. Heb 1 keer gespoten met Bayer Finesse, over 10
          dagen weer. Zal mij benieuwen.
          Wat vindt jij hiervan?

          de oerhippie
          Last edited by de oerhippie; 22 August 2011, 23:17. Reden: meer tekst
          The seeds of today are the flowers of tomorrow

          Comment


            #6
            Re: zaadjes of stekken??

            Zaad FTW!
            Grotere planten, meer opbrengst, sterker, meer keus.

            @oerhippie: Schimmel krijg je met zo'n natte zomer overal op.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: zaadjes of stekken??

              ik heb anders hier geen schimmel gezien (althans, niet storend) QnQ... mooi geventileerd plekje helpt
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #8
                Re: zaadjes of stekken??

                Zolang ik niet zeker weet wat ik eigenlijk wil kweken, kweek ik ZEKER uit zaad. Mocht ik ooit een favoriet vinden, dan koop ik daar 5 zaden van, laat stekken ervan bloeien, en kies vervolgens mijn eigen moederplant.

                Ik ken geen enkele stekkenboer met keus. (Okee, ik ken eigenlijk geen enkele stekkenboer. Ik ben wel eens via-via aan ongedefinieerde stekken gekomen.)

                Comment


                  #9
                  Re: zaadjes of stekken??

                  Als je maar een paar planten wilt is zaad zowizo vrijwel de enige optie. De meeste stekkenboeren verkopen toch nee als je er minder dan 100 wilt hebben, want dan weegt het risico niet op tegen de verdiensten.
                  Of ze draaien je een poot uit door veel voor een stek te vragen.
                  Daarnaast heeft een zaailing veel voordelen die hierboven al genoemd zijn.

                  Comment


                    #10
                    Re: zaadjes of stekken??

                    jah man, van die heikneuters die rustig 'n tientje per stek vragen voor je jaarlijkse buitenkwartetje... of "natuurlijk is dit amnesia haze, dat is duidelijk zichtbaar hier aan dat bladpuntje zie je. Oja, en ik heb hem wat verbeterd, deze amnesia bloeit af in 6 weken" whoehahahahahahahahaha
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #11
                      Re: zaadjes of stekken??

                      Hier geen stekken van een ondefinieerbare soort...gratis beestjes en TMV, no thanks.
                      Ten aller tijde prefereer ik zaden boven stekken!!

                      Comment


                        #12
                        Re: zaadjes of stekken??

                        Ik zou ook met zaad gebinnen. Ik vind ik dat goed kweek materiaal van belang is om problemen te voorkomen.

                        Comment


                          #13
                          Re: zaadjes of stekken??

                          Oke, bedankt dames en heren

                          Ik heb een goede indruk nu..

                          Comment

                          Bezig...
                          X