Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

400, 600?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

400, 600?

Korting op 420shop

Re: 400, 600?

rarara 600watt of 800 watt wat zal het beste zijn
    Wil je blowen, moet je het zelf growen

Comment

400, 600?

Ik gok op 600?

Comment

Jip, die watten zijn niet echt cumuleerbaar denk ik.

Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

Er gaan geruchten dat een 600watt lamp meer lumen geeft dan 2x400. De vraag is dus niet zo gek.
          (Dat 2x400 meer energie gebruikt dan een 600, ja, dat is een open deur.)

Het zal afhangen van het merk en soort VSA en lamp, maar voor een indicatie raadpleeg ik even mijn bijbel: http://www.angelfire.com/cantina/fou...ighttablpw.htm

Volgens hun tabel:
          Een 600watter levert 145 lumen/watt, dus totaal 600*145 lumen = 87000 lumen.
          Een 400watter levert 123 lumen/watt, dus (voor twee lampen) 800*123 = 98400 lumen.

Pas als een 400watter zou dalen onder de 108 lumen/watt, of de 600watter stijgen naar 164 lumen/watt, dan zou 600 meer leveren dan 2x400.

Dat lijkt me een duidelijke winnaar voor de 2x400.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
            Er gaan geruchten dat een 600watt lamp meer lumen geeft dan 2x400. De vraag is dus niet zo gek.
            (Dat 2x400 meer energie gebruikt dan een 600, ja, dat is een open deur.)

Het zal afhangen van het merk en soort VSA en lamp, maar voor een indicatie raadpleeg ik even mijn bijbel: http://www.angelfire.com/cantina/fou...ighttablpw.htm

Volgens hun tabel:
            Een 600watter levert 145 lumen/watt, dus totaal 600*145 lumen = 87000 lumen.
            Een 400watter levert 123 lumen/watt, dus (voor twee lampen) 800*123 = 98400 lumen.

Pas als een 400watter zou dalen onder de 108 lumen/watt, of de 600watter stijgen naar 164 lumen/watt, dan zou 600 meer leveren dan 2x400.

Dat lijkt me een duidelijke winnaar voor de 2x400.
            Math did the trick!

Maar toch, 5 planten onder 1000watt of 5 planten met elk 250watt boven zou dan ongeveer hetzelfde moeten zijn. En dat is het toch totaal niet? Er spelen nog andere factoren veronderstel ik.
            Last edited by Rodigan; 21 January 2013, 23:21.
            Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

Ik heb me hier al eerder in verdiept en kwam ook tot de conclusie dat 2x400 qua lumen voordeliger eruit komt. Wanneer je vier planten onder een 600 watt zet zal de opbrengst per plant hoger liggen dan wanneer je 8 planten neerzet verdeeld over 2 400 watt lampen. Maar uiteindelijk zal je met 2x 400 watt qua opbrengst hoger uitkomen, right?

Comment

ongeveer bluntje
                Wil je blowen, moet je het zelf growen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rodigan View Post
                  Maar toch, 5 planten onder 1000watt of 5 planten met elk 250watt boven zou dan ongeveer hetzelfde moeten zijn. En dat is het toch totaal niet?
                  Is dat zo? Ik heb geen idee, ik heb alleen onder 1x400 gekweekt.

Comment

ik vind anders de efficientie (oftewel de lichtopbrengst per watt) best een overweging waard, stroom is niet gratis. Naast specs als hoogte van je kweekruimte en daarmee samenhangende benodigde/beschikbare afstand van lamp tot plant.
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Is dat zo? Ik heb geen idee, ik heb alleen onder 1x400 gekweekt.
                      En ik 1x250, maar ik vermoed toch dat je met die 1000 watt veel (veel) meer opbrengst zult halen terwijl het ongeveer dezelfde vergelijking is als 600 vs 2x400. Dieptestraling zal bvb. ook wel een rol spelen.
                      Last edited by Rodigan; 22 January 2013, 09:36.

Comment

800 Watt kost wel meer electriciteit dan 600. Dus ls je dat ook nog meerekent, is 2 x 400 dan nog altijd voordeliger? Ik heb nu effe geen zin om dat uit te rekenen, deze avond misschien.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
                        http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...week-150-W-HPS

Comment

@Peter: Ik snap je berekeningen niet. Ik ken geen eenheid W/h (dat zou een maat zijn voor een energietoename) en geen regel van 3. Ik snap ook niet waarom je euro's nodig hebt om lumen te berekenen.

Maar laat me nog wat andere getallen neerzetten: Onder een 600watt lamp kost je wiet je ongeveer 1 kilowattuur per gram, dus zowat 25 cent. Onder 400 watt lampen kost het wat meer, zeg 30 cent per gram.
                          Aangezien het in de shop 10 euro per gram kost lijkt me dat lonend.

Wat betreft 250watters: Hier kan ik niets zinnigs over zeggen. Ik heb geen idee en zelfs geen vermoeden wat beter werkt: 1000watt of 5x250.

Dieptestraling is wat mij betreft net zoiets als aardstralen: Ongedefineerd, onmeetbaar en zeer waarschijnlijk niet bestaand. (Of kan iemand me even de SI-eenheid voor dieptestraling geven, en een link naar een dieptestralingsmeter?)
                          Last edited by Blani; 22 January 2013, 13:26.

Comment

Er bestaan ook 750 watt lamepen heb ik me laten vertellen, hoe vertaalt dat zich naar deze berekening dan?

Comment

@Peter: Ik snap je berekeningen niet. Ik ken geen eenheid W/h (dat zou een maat zijn voor een energietoename) en geen regel van 3. Ik snap ook niet waarom je euro's nodig hebt om lumen te berekenen.

Maar laat me nog wat andere getallen neerzetten: Onder een 600watt lamp kost je wiet je ongeveer 1 kilowattuur per gram, dus zowat 25 cent. Onder 400 watt lampen kost het wat meer, zeg 30 cent per gram.
                              Aangezien het in de shop 10 euro per gram kost lijkt me dat lonend.

Wat betreft 250watters: Hier kan ik niets zinnigs over zeggen. Ik heb geen idee en zelfs geen vermoeden wat beter werkt: 1000watt of 5x250.

Dieptestraling is wat mij betreft net zoiets als aardstralen: Ongedefineerd, onmeetbaar en zeer waarschijnlijk niet bestaand. (Of kan iemand me even de SI-eenheid voor dieptestraling geven, en een link naar een dieptestralingsmeter?)

Ja die W/h klopt niet, ik lag nog half te slapen denk ik. Ik heb 600 W vermenigvuldigd met 0,22 om prijs kunnen linken aan de lichtopbrengst. Eigenlijk had ik 0,6 kW moeten vermenigvuldigen met 0,22 omdat ik electriciteit reken aan € 0,22 per kWh. Dit geeft 0,132 als resultaat voor 87 000 lumen. Hetzelfde heb ik gedaan voor de 2 x 400 W. Dit geeft dan 0,176 voor 98400 lumen. Omdat je verhouding met elkaar moet vergelijken is het handig om de factor verbruik tot eenzelfde niveau te brengen. Als ik dit bv. naar 1 breng door de regel van 3 toe te passen moet ik 0,132 : 0,132 x 1 = 1 doen. Als we dezelfde berekening maken voor de 87 000 komt dit op 87 000 : 0,132 x 1 = 659090,9
                              Voor 800 W ( 98 400 : 0,176 x 1)is het resultaat 559090,9.

Als je dus evenveel inbrengt zal de verhouding bij een 600 W voordeliger liggen. 2 x 400 W geeft dus meer lumen, maar kost meer electriciteit dan dat het opbrengt. Omdat ik niet zo bedreven ben in electriciteit en licht kan het goed zijn dat er nog fouten instaan. De lumen zijn een momentopname, de prijs is voor een uur electriciteit, dus daar wringt het schoentje.Maar zoals je zelf al aangaf is kweken onder een 600 W lamp goedkoper dan onder een 400. Dus de insteek klopt al wel.

Als je naar shopprijzen gaat kijken, dan gaat het hier natuurlijk helemaal nergens over.
                              http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...week-150-W-HPS

Comment

Bezig...
                              X