Dat was even een introductie over hoe ik momenteel in het kweken sta, of beter gezegd: een van de vele wegen naar Rome. Het ene is niet beter dan het andere, maar het ene ligt je beter dan het andere. Bovenstaande is een foto van mijn kweekje waar ik vandaag mee begonnen ben, namelijk vijfentwintig zaailingen, op vijf slabs onder 1 x 600 watt. Het wattage verhoog iater naar 1x 1000 watt, net voor of als de klok op 12/12 gaat.
De voordelen van slabs vind ik dat ze niet gespoeld hoeven worden, schoon zijn (spintvrij beginnen maakt spintvrij voleindigen makkelijker) en goedkoop zijn in de aanschaf. Maar de spaghetti die er meestal bij gebruikt wordt als bewatering spreekt mij minder aan. Misschien probeer ik het desondanks nog wel eens in de toekomst, een druppelsysteem aan een ruim reservoir koppelen en zien hoe ver de planten komen zonder onderhoud.
Ik werk momenteel echter middels een eb en vloedsysteem dat ik al langere tijd hanteer, ditmaal voor het eerst met slabs. Ik heb ze aan de onderkant open geknipt, zodat het water er goed doorheen kan stromen en het hele medium doorweekt wordt. Ik heb een regenton gevuld met voedingswater (Ec 1.7 en pH 5.5) dat ik in een lekbak laat stromen. De slabs komen bijna helemaal onder water en als ze volgezogen zijn pomp ik het restant terug in de regenton. Op deze wijze kan er geen slang verstopt raken en heb je ook geen droge plakken in het medium. Het heeft echter ook nadelen: je moet er bij zijn (althans, ik moet er niet aan denken dat een slang losschiet en ik weg ben) en het duurt erg lang voor de pomp het water er weer uit heeft. Ook dit valt wel te automatiseren als je secuur te werk gaat met solide klemmen.
Ik houd van experimenteren met hydro en de meeste media heb ik ondertussen wel gehad maar steenwol bevalt mij nu het best. Mediumloos kweken heb ik nog nooit gedaan en ik weet ook nog niet of ik me daar aan zal wagen. Op dit moment in elk geval niet.
Groet!
Comment